Firmele care oferă sponsorizări trebuie să treacă urgent pe la Fisc
025 martie este ultima zi de declarare şi plată a impozitului pe profitul realizat în 2014, iar companiile rentabile pot dona către organizaţiile neguvernamentale şi către bibliotecile publice o cincime din acest impozit.
La fel cum persoanele fizice pot distribui 2% din impozitul pe venit către organizaţiile neguvernamentale (ONG), şi firmele pot face astfel de donaţii, inclusiv către bibliotecile publice.
Desigur, companiile pot fi mult mai generoase: potrivit Codului Fiscal, acestea pot dona sume de până la 20% din impozitul pe profit, în limita a 3 la mie din cifra de afaceri.
Ca în fiecare an, ziua de 25 martie este termenul de declarare şi plată a impozitului pe profitul realizat în anul anterior, astăzi fiind termen pentru raportarea profitului pe 2014 şi, implicit, a sponsorizărilor pe care companiile doresc să le acorde.
Mecanismul sponsorizării
Gabriel Sincu, director executiv al departamentului Consultanţă Fiscală în cadrul EY România, a explicat cum funcţionează mecanismul de donare a acelei cincimi din impozitul pe profit, dovedind că este mult mai simplu decât ar putea crede contabilii.
În primul rând, trebuie elaborat un contract de sponsorizare în care se trece suma ce urmează a fi donată.
„Această sumă este considerată cheltuială nedeductibilă şi se constituie ca un credit fiscal.
Nu afectează baza de impozitare. Iar în momentul plăţii impozitului pe profit, către ANAF, se va achita doar restul din impozit, donaţia ajungând astfel direct la beneficiar. De exemplu, din 1.000 de lei impozit datorat, 200 de lei se trec în contractul de sponsorizare şi 800 de lei în ordinul de plată către ANAF“, a explicat Gabriel Sincu.
Una dintre marile probleme cu care se confruntă firmele ce ar putea fi donatoare este aceea că plata donaţiei se face, calendaristic, înaintea raportării şi plăţii impozitului pe profit, lucru care ar putea genera încurcături procedurale.
Dar Fiscul are o soluţie şi pentru asta: „În cazul în care se întâmplă ca suma donată să fie mai mare decât maximul eligibil, se poate face o reeşalonare pe până la şapte ani a părţii care-i revine ANAF din impozitul pe profit“, a arătat expertul fiscal.
Tratamentul fiscal „este acelaşi chiar şi dacă, în loc de bani, donaţia constă în diverse bunuri sau servicii“, a mai spus specialistul.
Cum se completează Declaraţia 101
În momentul raportării către Fisc, contabilii firmelor au de completat Declaraţia 101 privind impozitul pe profit. Rândul 45 din această Declaraţie este cel rezervat sponsorizărilor; aici se înscriu sumele reprezentând cheltuielile cu sponsorizarea şi/sau mecenatul, precum şi cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, în limitele şi în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi
completările ulterioare.
„Contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea şi ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, precum şi cei care acordă burse private scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă de 3 la mie din cifra de afaceri sau de 20% din impozitul pe profit datorat.
În limitele respective se încadrează şi cheltuielile de sponsorizare a bibliotecilor de drept public, în scopul construcţiei de localuri, al dotărilor, achiziţiilor de tehnologie a informaţiei şi de documente specifice, finanţării programelor de formare continuă a bibliotecarilor, schimburilor de specialişti, a burselor de specializare, a participării la congrese internationale“, se arată în Codul Fiscal.
Doar una din şase firme oferă donaţii
În România doar una din şase firme eligibile foloseşte facilitatea, prevăzută în Legea sponsorizării (nr. 32/1994) şi în Codul Fiscal.
Mai exact, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă Ernst&Young (EY) România, aproape 200.000 de firme au realizat profit în 2013 şi, dacă toate şi-ar fi direcţionat cele 20 de procente către ONG-uri, s-ar fi adunat un fond de peste o jumătate de miliard de euro.
Dar numai 30.651 de firme au utilizat acest instrument, donând către ONG-uri 118 milioane de euro (523 de milioane de lei) în total, arată analiza EY.