STUDIU Doar una din şase companii foloseşte Legea sponsorizării pentru a finanţa gratuit ONG-urile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Contabilii firmelor profitabile au de îndeplinit proceduri simple pentru a dona 20% din impozitul pe profit către ONG-uri
Contabilii firmelor profitabile au de îndeplinit proceduri simple pentru a dona 20% din impozitul pe profit către ONG-uri

Firmele rentabile pot dona către organizaţiile neguvernamentale o cincime din impozitul pe profit fără să le coste nimic, dar numai 16% din ele utilizează acest instrument de finanţare.

La fel cum persoanele fizice pot distribui 2% din impozitul pe venit către organizaţiile neguvernamentale (ONG), şi firmele pot face astfel de donaţii – mult mai generoase: 20% din impozitul pe profit, în limita a 0,3% din cifra de afaceri.

În România, însă, doar una din şase firme eligibile foloseşte această facilitate, prevăzută în Legea sponsorizării (nr. 32/1994).

Concret, potrivit unui studiu prezentat miercuri de experţii companiei de consultanţă Ernst&Young (EY), aproape 200.000 de firme au realizat profit în 2013 şi, dacă toate şi-ar fi direcţionat cele 20 de procente către ONG-uri, s-ar fi adunat un fond de peste o jumătate de miliard de euro.

Cum poţi schimba România în bine cu 525 de milioane de euro?“ este chiar titlul studiului.

Deocamdată, doar 30.651 de firme au utilizat acest instrument, donând către ONG-uri 118 milioane de euro (523 de milioane de lei), arată analiza EY.

Ce-i de făcut?

Gabriel Sincu, director executiv al departamentului Consultanţă Fiscală în cadrul EY, a explicat cum funcţionează mecanismul de donare a acelei cincimi din impozitul pe profit, dovedind că este mult mai simplu decât ar putea crede contabilii.

În primul rând, trebuie elaborat un contract de sponsorizare în care se trece suma ce urmează a fi donată.

Această sumă este considerată cheltuială nedeductibilă şi se constituie ca un credit fiscal.
Nu afectează baza de impozitare. Iar în momentul plăţii impozitului pe profit, către ANAF, se va achita doar restul din impozit, donaţia ajungând astfel direct la beneficiar.
De exemplu, din 1.000 de lei impozit datorat, 200 de lei se trec în contractul de sponsorizare şi 800 de lei în ordinul de plată către ANAF
“, a precizat Gabriel Sincu.

Una dintre marile probleme cu care se confruntă firmele ce ar putea fi donatoare este aceea că plata donaţiei se face, calendaristic, înaintea raportării şi plăţii impozitului pe profit, lucru care ar putea genera încurcături procedurale.

Dar Fiscul are o soluţie şi pentru asta:
În cazul în care se întâmplă ca suma donată să fie mai mare decât maximul eligibil, se poate face o reeşalonare pe până la şapte ani a părţii care-i revine ANAF din impozitul pe profit“, a arătat expertul fiscal.

Tratamentul fiscal „este acelaşi chiar şi dacă, în loc de bani, donaţia constă în diverse bunuri sau servicii“, a mai spus specialistul.

Ce s-ar putea realiza cu banii din sponsorizări

Revenind la întrebarea de la care porneşte studiul EY, câteva ONG-uri au arătat că, dacă ar beneficia numai de o treime din banii potenţiali adunaţi la nivel naţional prin Legea sponsorizării, ar putea împăduri 17.500 de hectare de terenuri degradate (Asociaţia pentru Dezvoltare Durabilă), apoi 800.000 de adolescenţi ar beneficia de susţinere pentru educaţie (Asociaţia ViitorPlus) şi 31 de centre de îngrijiri paliative ar putea fi construite (Hospice Casa Speranţei).

Compania Ernst&Young a utilizat facilitatea de sponsorizare în beneficiul fundaţiei Hospice Casa Speranţei, oferind inclusiv consultanţă gratuită în atragerea de fonduri pentru această organizaţie.

Hospice Casa Speranţei (hospice.ro) a atras, prin Legea sponsorizării, 40% din finanţările necesare pentru construcţia şi amenajarea unui centru de îngrijiri paliative a persoanelor cu boli incurabile, investiţia totală ridicându-se la 5,7 milioane de euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite