Despăgubirea călătorilor pentru întârzierea trenurilor se amână până în 2019. Guvernul a luat această decizie chiar azi, când trebuia să înceapă plăţile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dacă trenul n-a ajuns la timp, călătorii din UE sunt despăgubiţi. Cei din România mai aşteaptă până în 2019 FOTO Marian Iliescu
Dacă trenul n-a ajuns la timp, călătorii din UE sunt despăgubiţi. Cei din România mai aşteaptă până în 2019 FOTO Marian Iliescu

Potrivit unui Regulament al Comisiei Europene adoptat încă din 2007, călătorii trebuie despăgubiţi cu 25% până la 100% din preţul biletului, dacă trenurile întârzie. România a obţinut o derogare în 2009 până la termenul 3 decembrie 2014, astfel că de astăzi trebuia să înceapă plata despăgubirilor. Dar azi, 3 decembrie 2014, Guvernul a adoptat o Hotărâre prin care acest termen se prelungeşte până la 3 decembrie 2019.

Pe ordinea de zi a şedinţei de azi a Executivului s-a aflat şi Hotărârea privind prorogarea termenelor prevăzute la art. 3 alin. (1) si art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 1476/2009 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea aplicării Regulamentului (CE) nr. 1.371/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar, cu modificările şi completările ulterioare.

Guvernul a adoptat această Hotărâre“, se arată într-un comunicat al Biroului de Presă al Executivului..

Astfel, călătorii nu vor primi despăgubiri pentru întârzierea trenurilor nici în perioada 2014-2019.

Ministerul Transporturilor a propus – şi, iată, Guvernul a aprobat – amânarea cu încă cinci ani, până în 2019, a aplicării unui regulament european privind protecţia drepturilor călătorilor care utilizează transportul feroviar.

Din 3 decembrie 2014, călătorii din România puteau primi inclusiv despăgubiri băneşti la întârzierea trenurilor.

Amânarea propusă de Ministerul Transporturilor are drept cauze „lipsa banilor pentru despăgubiri şi compensaţii“, dar şi „infrastructura deficitară“.

În 2009 am obţinut o derogare pentru 2014

Regulamentul CE privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar a intrat în vigoare în decembrie 2009, dar permite o serie de derogări. Guvernul a aprobat în noiembrie 2009, pentru o perioadă de cinci ani, amânările acceptate în document.

"Acordarea acestor derogări pentru următorii cinci ani este imperios necesară, devenind foarte dificil de asigurat nivelul de regularitate impus de articolele 15-17 din Regulamentul (CE) nr.1371/2007, despăgubirile şi compensaţiile pentru întârzieri producând pagube financiare semnificative operatorilor feroviari, urmare a stării deficitare a infrastructurii feroviare, pentru care gestionarul de infrastructură nu poate fi tras la răspundere", se arată în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor şi aprobat azi de Guvern.

Ce spune Regulamentul european

Cele trei articole din Regulament se referă la răspunderea pentru întârzieri, pierderea legăturii şi anulările, rambursarea şi redirecţionarea călătorilor şi despăgubirile pentru preţul biletului de transport.

Deşi în perioada 2009-2014 s-au luat măsuri în privinţa creşterii calităţii serviciilor feroviare, o nouă amânare este necesară pentru obţinerea unor "compensaţii adecvate pentru serviciul public" şi asigurarea sumelor necesare respectării standardelor minime de calitate a serviciilor prin reînnoirea/modernizarea parcului de material rulant, a sistemelor de informare a călătorilor sau dotări pentru persoane cu mobilitate redusă la nivelul staţiilor de cale ferată, notează autorii proiectului.

"Toate aceste măsuri implică un efort investiţional pe o perioadă de 5-10 ani, care nu poate fi realizat într-un timp scurt de acţionariatele întreprinderilor de transport feroviar de călători şi ale gestionarului de infrastructură", se arată în document.

Din 2019, riscăm infringementul

Neîndeplinirea tuturor prevederilor Regulamentului CE de către aceste companii peste 5-10 ani atrage sancţiuni de tip infringement asupra României.

Cel mai îndepărtat termen de aplicare (deadline final) este decembrie 2019.

"Având în vedere că state mult mai avansate din punct de vedere economic acordă toate derogările posibile, dar şi state precum Bulgaria, care au înţeles să susţină sistemul feroviar în perioada rămasă la dispoziţie, ne menţinem punctul de vedere privind reînnoirea pe 5 ani a perioadei tuturor derogărilor permise de Regulamentului CE 1371/2007.
Menţionăm că, în contextul aplicării viitoarei legislaţii europene ce vizează transportul feroviar - Pachetul 4 feroviar - ce se referă atât la liberalizarea transportului feroviar naţional de călători în spaţiul UE cât şi la licitarea obligatorie a serviciilor publice de călători din 2019, următorii cinci ani sunt decisivi pentru întărirea poziţiei pe piaţă a operatorilor feroviari naţionali
", se spune în nota de fundamentare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite