EXCLUSIV Creatorul efectelor speciale din „Star Wars“, „Alien“ şi „Braveheart“, Nick Allder: „Primul meu salariu a fost două lire şi jumătate“

EXCLUSIV Creatorul efectelor speciale din "Star Wars", "Alien" şi "Braveheart", Nick Allder, la Adevărul Live

Nick Allder este o legendă în domeniul filmului şi unul dintre cei mai căutaţi oameni în materie de efecte speciale. Este responsabil pentru emoţiile pe care le-am avut vizionând filme precum „Alien“ sau „Imperiul contraatacă“. Are un Oscar pentru primul dintre acestea, iar în momentul de faţă este implicat într-un proiect internaţional de film în România.

Nick Allder a povestit, la Adevărul Live, despre începutul carierei sale în cinematografiei, vorbind despre legăturile cu regizorii Luc Besson şi Ridley Scott, dar şi despre primul său salariu. 

„Am început să lucrez în domeniu la nouă ani, eram în jurul camerelor de luat vederi. Nu a durat mult până am început să lucrez drept cameraman, nu aveam multe cunoştinţe, dar învăţam. Am lucrat apoi la un film în Egipt şi acolo am început să mă ocup de efecte speciale. Aşa a început totul. Dintr-un film în altul am câştigat. 

Primul meu salariu a fost două lire şi jumătate. Îi dădeam o liră şi jumătate mamei mele, eu rămâneam cu o liră. Un salariu bun în perioada aia era în jur de 20 de lire pe săptămână. La filmul din Egipt am fost plătit cu 40 de lire pe săptămână, era o avere. Când m-am întors, mi-am luat o maşină nou-nouţă. 

Legătura cu Luc Besson mi-a fost făcută de Ridley Scott, un alt regizor minunat. La fel şi Luc Besson, sunt minunaţi, vizualizează scena, e ceva ce se transmite. L-am cunoscut pe Luc la Pris, am lucrat la „Al cincilea element”. 

Însă în spatele hiturilor de la box-office se află şi multe orgolii şi certuri, povesteşte Allder.

„Peter O`Toole era un tip mişto, un clasic, dar toţi marii actori erau, în realitate, băieţi buni. Problemele pe atunci erau cine are cea mai mare rulotă, cine are cel mai mare anturaj. Echipa mea îmi spunea mereu despre astfel de tipi: „Nu-l lăsa pe platou!”. Nu pot da nume, dar sunt unii şi cu care e foarte greu de lucrat, sunt dificili”, spune el. 

Allder a povestit şi despre primele filme din România, de ce a fost mai întâi speriat de ţară şi cum Adrian Sârbu a fost cel care l-a convins că şi aici se poate lucra eficient şi profesionist. 

„Părerea mea este că personalul pe care-l angajăm aici, din România, este la fel de bun precum cel pe care-l aducem cu noi din SUA. De multe ori, regizorii iau din România personal şi echipe pentru a turna filme în Franţa, în Maroc, este un export de talent, vă fură într-un fel talentul local pentru că ştiu că se pot baza pe români. 

Am venit în România pentru a face ultimul film din seria „Nemuritorul”, România era foarte tânără la vremea aceea, nici măcar maşini nu vedeam - cu excepţia Mercedesurilor negre, care erau „mafia rusească”, dacă pot spune asta. Am plecat să căutăm mari rezervoare de apă din Europa de Est şi nu voiam în România, dar n-am avut de ales şi am venit aici. La un moment dat am ieşit cu oamenii de la studio, iar Adrian Sârbu m-a întrebat ce vreau. I-am spus şi a doua zi, la 10, beam cafea şi a venit cu un plan. A pus un arhitect să lucreze toată noapte şi mi-a dat exact ce voiam, spunându-mi: „Gata, l-am construit!”. La fel şi cu o scenă mare, aveam nevoie şi a făcut-o peste noapte. 

Mi-am făcut prieteni minunaţi aici. Pentru primele filme mi-am adus oameni din UK să lucreze cu mine, dar după aceea n-am mai avut nevoie să aduc pe nimeni pentru că românii învaţă foarte repede.”

***

Nick Allder s-a născut pe 23 februarie 1943, în Anglia, la Eton, Buckinghamshire. A lucrat ca asistent de director de imagine pentru reclame timp de opt ani, mai înainte de a trece la efecte speciale în filme de lungmetraj şi de televiziune. Are peste 70 de filme la activ, pentru unele dintre acestea primind cele mai râvnite premii ale cinematografiei.

În 1979 a primit un Oscar pentru efectele speciale din celebrul film "Alien", un an mai târziu primind încă unul pentru "Războiul Stelelor - Imperiul contraatacă".

Numele său este legat de producţii celebre, pline de efecte speciale, de la Conan The Barbarian (1981) şi Return Of The Soldier (1982), la mai recentele Leviathan (1989), Leon (1994, regia Luc Besson), Braveheart (1995), The Fifth Element (1997, pentru care primeşte un al treilea Oscar), Lost In Space (1998), Underworld (2003), Hellboy (2005), Weapon (2011) şi Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2012).

A colaborat în mai multe coproducţii internaţionale filmate la noi în ţară încă din 2011, fiind responsabil cu efectele speciale în filme precum "Blood and chocolate" (regia Katja von Garnier), "Charlie Countryman" (cu Shia LaBeouf în distribuţie) sau "6 Bullets" (cu Jean Claude van Damme în rol principal). 

A lucrat cu cei mai importanţi regizori şi actori ai Hollyood-ului, printre aceştia numărându-se Ridley Scott, Mel Gibson, Jean Reno sau Luc Besson.

În prezent, se află în România, pentru un alt proiect internaţional, iar de la ora 14.00 se va afla în studioul Adevărul Live, unde va dezvălui din secretele uneia dintre cele mai fascinante meserii, aceea de magician al efectelor speciale.

citeste totul despre: