Vaslui: PORTRET/ Veronica Anton: „Un psiholog poate manipula oameni“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În cei peste 30 de ani de activitate, vasluianca a lucrat şi ca logoped, consilier şcolar, psiholog sau inspector şcolar pe probleme educaţionale.

De-a lunul carierei sale, Veronica Anton a muncit cu micuţi de un an, cu elevi de gimnaziu, cu liceeni, dar şi cu adulţi, cadre didactice vasluiene.
Şi-a început cariera în 1977, ca logoped. Angajată la Centrul Logopedic din Vaslui, ea  avea de corectat deficienţele de vorbire, de scriere, de pronunţie şi de citire ale elevilor.

„Cel mai greu de lucrat este cu adulţii“

„Vorbim de copii care au probleme de limbaj. Nu este uşor să lucrezi cu astfel de micuţi, însă pentru un psiholog şcolar adevărata provocare o constituie munca alături de adulţi pentru că aceştia au deja formate anumite convingeri peste care tu, ca profesionist, trebuie să treci“, a declarat Veronica Anton. Potrivit psihologului, un dascăl, ca să fie bun, trebuie să aibă o pregătire temeinică, continuă, îmbogăţită constant cu noi informaţii.

„Trebuie să fii bine ancorat din punct de vedere moral în munca pe care o faci. Motivaţia joacă şi ea un rol important. În momentul în care am abandonat domeniul logopediei şi am trecut la psihologie m-am reapucat de învăţat. Psihologul trebuie să fie un specialist în domeniul său de activitate, să fie ataşat de codul etic al acestei profesii“, este de părere Veronica Anton. Consideră că învăţământul românesc este unul de calitate, dar susţine că mai are numeroase deficienţe.

„Suntem încă deficitari la capitolul gestionare a resurselor umane. Trebuie să învăţăm să orientăm oamenii pe ceea ce au de făcut“, susţine Anton.

„Fiecare şcoală trebuie să aibă un psiholog“

Referindu-se la abilităţile obligatorii pe care trebuie să le aibă un psiholog bun, vasluianca a enumerat capacitatea de a-şi înfrâna felul de a fi, de a interveni atunci când situaţia o cere sau, din contră, de a sta deoparte.

„Un psiholog poate manipula oameni, situaţii. De aceea, el trebuie să respecte codul etic. Cele mai frecvente probleme pe care un psiholog le întâlneşte în cariera sa, şi cele mai dificile în acelaşi timp, sunt legate de copiii care au anumite probleme în familiile din care provin. Aceşti micuţi dobândesc deficienţe comportamentale. Ideal ar fi ca în fiecare şcoală să existe câte un psiholog. Cu siguranţă, în acest fel, relaţiile dintre oameni s-ar îmbunătăţi. Din păcate, acest lucru se va întâmpla probabil abia peste 3-4 ani“, a conchis Veronica Anton.   

Profil

Născută: 6 august 1951, Codăieşti, Vaslui.
Studii: Facultatea de Psihologie-Sociologie din cadrul Univ. „Al. I. Cuza“ din Iaşi.
Familie: Este căsătorită, are 3 copii.

Întrebări şi răspunsuri
Prin ce se deosebeşte psihologia şcolară de celelalte ramuri ale disciplinei?
Psihologia şcolară este o ramură interdisciplinară. Ea se întrepătrunde cu psihologia copilului, cu pedagogia,  care se referă la relaţiile de învăţare, şi cu sociologia şcolară. Psihologului şcolar îi revine rolul de a optimiza procesul de învăţare şcolară, de evaluare, de dezvoltare a personalităţii copiilor.

Ce trebuie să urmărească la clasă un bun profesor?
Categoric, prioritate are dezvoltarea personală a copilului pentru că astfel dascălii îi învaţă pe elevi nu doar să acumuleze cunoştinţe teoretice, ci îi ajută să-şi dezvolte şi să înveţe modurile de operare, de funcţionare a materiei respective.

Ce-i place
Iubesc echilibrul, buna înţelegere între oameni. Acesta este şi motivul pentru care nu am optat, ca psiholog, să îmi desfăşor activitatea acolo unde există suferinţă morbidă, aşa cum este cazul psihologilor care lucrează în sistemul penitenciar sau în spitale, la secţiile de psihiatrie. Iubesc mediile în care există ordine şi armonie.

Ce nu-i place
Nu-mi plac dezordinea, haosul, suferinţa, răutatea. De asemenea, sunt împotriva relaţiilor agresive, a violenţei, a indiferenţei faţă de oameni.

Vaslui



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite