Proiect pentru o Dunăre mai curată. CNAPDF vrea să elimine poluările cu substanţe petroliere
0În Portul Drobeta Turnu Severin se va implementa un proiect pilot prin care se urmăreşte dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemului actual de management a deşeurilor generate de nave.
Pe sectorul de Dunăre din judeţul Mehedinţi anual au loc cel puţin 2-3 poluări cu produse petroliere, provenite de la apele de santină deversate ilegal în Dunăre de armatori. Pentru a nu plăti taxele percepute în porturi pentru aceste servicii, armatorii încalcă legea şi aruncă aceste deşeuri în apele fluviului. Practic, prin acest proiect se urmăreşte tocmai reducerea riscurilor de apariţie a deversărilor ilegale de deşeuri şi protejarea ecosistemului Dunării.
„Acest proiect presupune o participare a tuturor ţărilor riverane Dunării în sensul de a reliza în comun o convenţie internaţională privind managamentul deşeurilor provenind din navigaţia interioară pe Dunăre. Practic, va încerca să statueze noi raporturi şi noi proceduri general valabile şi acceptate de către toate ţările riverane Dunării. Asta va presupune atât mecanismele de operare a serviciilor, cât şi mecanismele de finanţare. Prin realizarea acestui proiect se vor obţine practici unitare în toate ţările riverane Dunării, ceea ce va elimina într-un fel concurenţa neloială, întrucât în unele state riverane Dunării aceste servicii sunt subvenţionate de la bugetul de stat, iar în alte state cum este cazul României sunt realizate pe principii comerciale şi din acest punct de vedere România este în dezavantaj. Rolul nostru pe care îl avem în acest proiect este de a impune regulilele care să fie clare şi concise pentru fiecare ţară riverană Dunării, mai ales având că infrastructura pe care Administraţia o are acum şi cea care va fi pusă în funcţiune până la sfârşitul anului este net superioară tuturor celorlalte state riverane Dunării”, a explicat Dănuţ Gabriel Ofiţeru, managerul proiectului Co-WANDA şi directorul general adjunct al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu.
Severinenii beau apă din Dunăre
Pentru Severin, acest proiect este deosebit de important având în vedere că municipiul se alimentează cu apă din Dunăre.
„Proiectul este unul lăudabil, ne va uşura foarte mult munca. Problema poluării pe Dunăre se rezolvă cu cheltuieli mari. Foarte multe nave deversează în Dunăre şi din cauza faptului că nu au unde să deverseze apele de santină, dar şi că acest preţ este foarte mare în locaţiile unde se găsesc nave de poluare care pot prelua apele de santină. Este un câştig enorm pentru toată lumea, mai ales pentru oraşul Drobeta Turnu Severin unde se va face colectarea acestor deşeuri (deci se vor crea şi câteva locuri de muncă), dar şi datorită faptului că Turnu Severin se alimentează cu apă din Dunăre, în amonte de Drobeta Turnu Severin este priza de apă a operatorului unic de alimentare cu apă a Severinului”, a precizat Adrian Drăghici de la Apele Române Mehedinţi.
Poluările pe Dunăre apar mai ales în perioadele în care este vizibilitate redusă, iarna, pe timp de ceaţă. Anul se înregistrează 2-3 astfel de evenimente, dar sunt ani în care poluările cu substanţe petroliere au fost mult mai multe. „Depinde de amploare, de anvergură, de durată, poate să coste undeva la 10.000 de lei până la câteva miliarde de lei vechi”, a mai spus ing. Adrian Drăghici.
În momentul de faţă, în Portul Drobeta Turnu Severin operaţiunea de curăţare a navelor se face cu utilaje rudimentare, vechi de peste 30 de ani. „Curăţirea este rudimentară, nu este la nivelul dorit pentru o Dunăre curată, o Dunăre frumoasă, o Dunăre a Europei”, a declarat Ion Sârbulescu, directorul CNAPDF – sucursala Drobeta Turnu Severin. În faza următoare a proiectului, Portul Drobeta Turnu Severin va fi dotat cu utilaje moderne de curăţare a navelor.
Iniţiatorii proiectului pilot spun că este nevoie de un tratat internaţional cu valoare juridică pentru a realiza o administrare uniformă în ceea ce priveşte deşeurile generate de nave, armonizată la nivel transnaţional de-a lungul Dunării. În colaborare cu actorii din domeniul transportului pe căile navigabile interioare vor fi analizate activităţile asociate deşeurilor derulate la bordul navei, ce se vor axa pe prevenirea producerii reziduurilor, transferul de cunoştinţe şi îmbunătăţirea serviciilor oferite. Mai apoi se vor identifica măsurile adecvate ce trebuie adoptate. În plus, în cadrul proiectului vor fi realizate concepte de dezvoltare a infrastructurii, ce vor fi folosite ca bază pentru stabilirea de-a lungul Dunării a unei reţele de ultimă generaţie de facilităţi de colectare a deşeurilor.