Trenul Regal a ajuns la Tulcea pentru prima dată. Cum au distrus comuniștii simbolurile regalității

0
Publicat:

Pentru prima dată în 85 de ani, de când este funcțională linia ferată Medgidia-Tulcea, Trenul Regal a ajuns în această dimineață în Stația CF Tulcea Oraș, unde va poposi timp de trei zile.

image

Trenul a fost fabricat în Italia la solicitarea statului român, la uzinile Ernesto Breda/ Construzioni Meccaniche Milano, din 1926 până în 1928. Din păcate, el a fost livrat României și a intrat în serviciul Casei Regale a României la un an după trecerea la cele veșnice a Regelui Ferdinand care, astfel, nu s-a putut bucura de el.  

Inițial, trenul a avut nouă vagoane, la care se mai adăugau alte trei, pentru transportul autoturismelor și al personalului care însoțea trenul.

„Trenul este original, vagoanele sunt cele din 1928, doar amenajarea interioară a fost modificată. Unul dintre vagoane a devenit sufragerie, altele ca vagoane-dormitor pentru rege și regină, care au o baie între cele două cușete unde stătea aghiotantul. A fost amenajat, de asemenea, un salon de primire, care în capăt avea și un fumoar, dar sunt și vagoane-cușetă, pentru personalul care îi însoțea pe membrii Casei Regale.

După al Doilea Război Mondial, când au venit comuniștii la putere, au eliminat toate simbolurile regale din tren, care erau pe lampadare și pe alte obiecte din interior. Scaunele, mesele, furnirul, ferestrele, canapelele, toate sunt originale, din acea vreme”, afirmă directorul Muzeului CFR București, Mircea Dorobanțu.

În holul Gării CFR Tulcea poate fi văzută o expoziție în care sunt prezentate fotografii realizate pe linia Medgidia-Tulcea.

Linia 804 Medgidia – Tulcea a fost finalizată la 25 martie 1938, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea. Tulcea era ultimul oraș reședință de județ de pe teritoriul actual al României care nu era legat prin cale ferată de restul țării.

Studiile complete până la Tulcea s-au terminat în anul 1914. Paralel cu studiile au fost începute și lucrările de construcție, pornind de la Medgidia, în primăvara anului 1911, iar în anul 1912 au ajuns până la Cogealac la km. 55,400.

În iunie 1923 a apărut primul jurnal al Consiliului de miniștri, prin care se acorda pentru construcția liniei Hamangia-Babadag un credit de 30.000.000 lei. În august, în urma licitației pentru terasamente şi lucrări de artă s-a decis că ar fi mai avantajoasă executarea terasamentelor cu soldați, iar pentru lucrările de artă s-a publicat o a doua licitație.

La data de 1 octombrie 1925 a fost dată în exploatare și porțiunea Târgușor - Dobrogea- Babadag. Lucrările au fost din nou întrerupte și reluate în anul 1935, când s-a ales alt traseu decât cel inițial. Proiectul tunelului Cataloi, lung de 950 metri, construit în anul 1916 în proporție de 20%, care ar fi ușurat coborârea traseului spre Tulcea, a fost abandonat.

După patru ani, la data de 25 martie 1938, a fost inaugurată și ultima porțiune a liniei Medgidia - Tulcea, între Babadag și Tulcea.

Tulcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite