Mesaj pentru ministrul Transporturilor, pe tema autostrăzii Lugoj-Deva: “N-aveţi ce să căutaţi la Comisia Europeană, terminaţi cu inepţiile”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Construcţia autostrăzii Lugoj-Deva
Construcţia autostrăzii Lugoj-Deva

Cătălin Drulă, deputat USR de Timiş, a transmis o scrisoare deschisă ministrului Transporturilor, Alexandru Cuc, după ce acesta din urmă a anunţat că “discutăm la Comisia Europeană să renunţăm la tunelurile de pe autostrada Lugoj-Deva”.

Alexandru Cuc, ministrul Transporturilor, a spus că va începe discuţiile cu Comisia Europeană pentru a renţa la tunelurile de autostrada Lugoj-Deva, care sunt incluse în proiectul finanţat de la Uniunea Europeană. Cătălin Drulă susţine că nu Comisia Europeană ne cere să construim acele tuneluri, “ci propriile noastre evaluări făcute după legile şi reglementările naţionale. Avem un acord de mediu emis de statul român la care s-a muncit ani de zile care ajunge la concluzia că soluţia tehnică din licitaţia iniţială, o săpătură masivă, ar fi fost catastrofală prin efectele asupra mediului”, susţine Drulă.
 

Conform deputatului, dincolo de aspectele de mediu, soluţia iniţială era pur şi simplu proastă din punct de vedere tehnic. 

“Un debleu (săpătură) cu adâncimea de 40 de metri (cât un bloc de 10 etaje) şi deschiderea la partea superioară de câteva sute de metri prin pământuri similare cu cele de pe Orăştie-Sibiu. Aceste tuneluri se impuneau oricum din punct de vedere tehnic în orice ţară normală (nu trebuie să ne uităm mai departe de Ungaria să vedem că orice ridicătură de relief mai mare e traversată prin tuneluri)”, arată Cătălin Drulă.
 

Alexandru Cuc  a adus în discuţie şi chestiunea costurilor pentru aceste tuneluri, despre care Drulă adaugă. 

“În primul rând, exagerează sumele, e vorba de 100 milioane de euro în plus (nu de180), dar nu asta e important. Discutăm despre un contract de la Lugoj la Deva care a fost licitat pentru aproximativ 400 milioane de euro, dar pe care statul român estimase să plătească dublu (s-a venit cu valori foarte mici la licitaţie). Un contract finanţat 85% de Comisia Europeană cu fonduri nerambursabile. Nu această suplimentare pentru o soluţie mai bună e problema, domnule Cuc, ci felul cum derulează CNAIR şi Ministerul acest contract prin care s-au pierdut mult mai mulţi bani, atât drept costuri de oportunitate că nu-i gata autostrada, cât şi efectiv ca suplimentări cerute de constructori pentru că statul nu e în stare să le asigure front de lucru. 

Prin modul cum genialul domn Neaga (director general la CNADNR în anii 2013-2015) a derulat acest contract, am pierdut sute de milioane de euro pe care puteam să-i tragem din Programul Operaţional Transport 2007-2013 (cu extensie pînă în 2015).

Se ştie din decembrie 2013 că aceste tuneluri trebuie scoase la licitaţie separat, dar CNAIR sub dl. Neaga (acum consilier al ministrului Cuc) a sabotat permanent progresul în această direcţie. De ce? Nu pot decât să presupun ambiţie, prostie sau lipsa de asumare a unei decizii. Sau o combinaţie a acestora”, arată Cătălin Drulă.

Deputatul mai afirmă că cel mai grav este că zona acestor tuneluri va fi singura întrerupere de pe autostrada Sibiu-Nădlac pentru multă vreme. 

“Timp de cel puţin 5 ani se va ieşi de pe autostradă pe drumul naţional alăturat, îngust şi cu serpentine, pe o distanţă de 15 kilometri. Rezultatul, cozi interminabile de maşini şi TIR-uri, pentru că pe acolo trece traficul României spre Europa. Când vom vedea ştiri la TV pe tema asta peste câţiva ani să ne aducem aminte de cei care au cauzat situaţia prin aceste tergiversări.
 

În final, să nu uităm că proiectul tehnic pentru aceste tuneluri a fost realizat deja de antreprenor la cererea statului român. S-au efecutat studii geotehnice amănunţite, s-a verificat proiectul de către Consiliile Tehnico-Economice ale CNAIR în repetate rânduri, s-au pronunţat profesori universitari asupra acestor tuneluri. Aşadar avem un proiect tehnic gata, în valoare de sute de mii de lei, tot ce trebuie făcut este să fie licitat pentru găsirea unui constructor.

Domnule Cuc, n-aveţi ce să căutaţi la Comisia Europeană, terminaţi cu inepţiile şi scoateţi odată la licitaţie acest sector astfel încât să închidem coridorul european!”, a transmis Cătălin Drulă, deputat USR de Timiş, ministrului Transporturilor, Alexandru Cuc.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite