Logourile cartierelor din Timişoara nasc vii dispute: "Este vremea să ne focalizăm într-un anumit fel patriotismul local"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O agenţie de marketing din Timişoara a propus simboluri reprezentative pentru principalele cartiere ale oraşului.

Cum ar fi dacă nu doar Timişoara ar avea un simbol, ci fiecare cartier în parte? Ideea le-a venit unor tineri de la o firmă de marketing din oraş, care au realizat deja un logo pentru fiecare cartier. 

„Ideea a plecat în urma unei discuţii pe care am avut-o împreună cu un coleg. El spunea că zona unde stă, Freidorf, nu are nimic special. De curiozitate, am intrat pe internet să văd dacă e chiar aşa. Nu mică mi-a fost surprinderea să descopăr că există foarte multă istorie legată de cei care au fondat satul, câteva secole mai târziu parte din Timişoara. Am încercat apoi să văd şi cazurile celelalte cartiere, fiecare are ceva reprezentativ, are istorie. A pornit ca un proiect intern de care mă ocupam în timp liber. De la un logo am ajuns la 14. Totul a pornit ca o distracţie”, spune Toma Grozăvescu, de la agenţia Smarters
 

Demersul îşi propune promovarea unicităţii fiecărui cartier al Timişoarei şi lucrurile pe care locuitorii le asociează cu acestea. 

“Reacţiile au fost neaşteptat de pozitive. În special pe partea aceasta de social-media. Cred că oamenii se simt mândri să aibă un simbol care să le reprezinte cartierul. Nu ne-am gândit să luăm legătura cu cei de la Primărie, să mergem mai departe cu proiectul. Vom vedea cum evoluează lucrurile. Am mai putea să lucrăm la unele logouri, mai sunt elemente care pot fi îmbunătăţite. Ne-am bucura să le punem în folosul comunităţii”, a mai declarat Toma Grozăvescu.

image



"Şi noi, timişorenii, avem cu ce să fim mândri"

Deşi totul a pornit dintr-o joacă, atunci când vorbim de steme, heraldiştii sunt foarte serioşi. Petru Galiş, membru în comisia Naţională de Heraldică.

“Este vremea să ne focalizăm într-un animit fel patriotismul local. Helmuth Kohl a fost întrebat dacă îşi iubeşte ţara. El a răspuns că îşi iubeşte soţia şi familia. Apoi casa, oraşul, regiunea şi ţara. Şi noi, timişorenii, avem cu ce să fim mândri. E păcat că până acuma nu s-a utilizat. Istoria locală trebuie trâmbiţată şi găsite motive să fim mândri cu ce au făcut cei dinaintea noastră. Este un lucru pozitiv”, a declarat Petru Galiş.

image

Ca şi specialist în heraldică, Petru Galiş a realizat deja o stemă pentru cartierul Fabric, care are până şi un imn. 

“Atunci când o grupare de oameni, când cineva se adună în jurul unui element simbol, senzaţia de echipă, este senzaţional. Am văzut elevi care îşi poartă uniforma cu mândrie. Creşte onorabilitatea, devi responsabil şi controlezi”, a adăugat Petru Galiş. 

"Cred că fiecare cartier trebuie să aibă o stemă adevărată"

Ideea a fost primită cu bucurie de mulţi timişoreni, dar există şi voci critice. Ilie Sârbu, preşedintele Asociaţiei Salvaţi Patrimoniul Timişoarei, salută iniţiativa cu logourile, însă acesta propune ca fiecare cartier timişorean să aibă o veritabilă stămă, aşa cum au cartierele din Berlin sau Praga.

“Ideea cu logourile este binevenită, dar eu cred că fiecare cartier trebuie să aibă o stemă adevărată. Logoul e o chestie mult mai simplă. Proiectul cu logoul este bun, este o iniţiativă privată, dar cei de la Primărie şi Consiliul Local ar trebui să se gândească să facă un concurs pe chestia asta. În fiecare cartier există o poveste, cum a apărut, de ce a apărut. Din câte am văzut din proiectul acestei firme de marketing, lipsesc şi câteva zone importante ale oraşului, Modern, Lugojului, Torontalului, Buziaşului, Kuncz”, a declarat Ilie Sârbu. 

image

În cazul stelemelor, lucrurile sunt mai complexe, susţine Petru Galiş. “O stemă trebuie să fie într-un anumit fel. S-au standardizat stemele de comune, oraşe, municipii, centre de judeţ şi capitale. Au un animit tipic. Acestea devin valabile după ce sunt publicate în Monitorul Oficial. Există şi steme care nu au importanţă naţională, nu trebuie aprobată şi publicată în Monitorul Oficial. Dar când vorbim de steme, există un limbaj heraldic. Noi, în partea aceasta suntem mai de grabă tributari heraldicii germane. În heraldică se utilizează doar cinci culori: roşu, verde, albastru, negru şi violet, şi două metale: argintul şi aurul. Este un limbaj riguros şi precis, nu e joacă. Heraldica este istoria onoarei societăţii umane”, a explicat Petru Galiş.  

image


 

Logourile cartierelor au devenit deja virale în mediul virtual, chiar dacă ele sunt realizări subiective, unele chiar slăbuţe. Aşa se face timişorenii au venit cu noi propuneri, cu noi idei iar subiectul născut o adevărată dezbatere. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite