De ce sunt ţinute la mal vaporaşele inaugurate electoral? Burebista, Decebal, Traian şi „fraţii“ lor, blocaţi în birocraţie

0
0

Vaporaşele Decebal, Burebista, Traian, Glad, Savoya, Mercy şi Ferdinand, inaugurate la sfârşitul lunii mai a acestui an, cu câteva zile înainte de alegerile locale, nu pot fi puse în circulaţie din cauza unor probleme birocratice.

Şapte vaporaşe care poartă numele unor personaje istorice ca Decebal, Traian sau Burebista au ajuns la Timişoara după ce au fost cumpărate de primărie în cadrul unui proiect european de reamenajare a malurilor Begăi. Au fost inaugurate înainte de alegeri, dar nu sunt folosite.

În cadrul proiectului, primăria s-a angajat să achiziţioneze şapte ambarcaţiuni pentru transportul în comun pe apă şi pentru plimbări de agrement. Vaporaşele, care au costat aproximativ 11 milioane de lei, au fost construite la Galaţi şi au ajuns rând pe rând la Timişoara. Inaugurarea oficială a ambarcaţiunilor a avut loc la sfârşitul lunii mai a acestui an, chiar de ziua primarului Nicolae Robu şi cu puţin timp înainte de alegerile locale.

Blocaţi în avize

„După mai multe decenii, tradiţia transportului pe Canalul Bega va fi reluată în această vară. Primul pas oficial va fi făcut în 28 mai, de la ora 13, când R.A.T.T. începe probele funcţionale ale sistemului de transport public de persoane cu vaporetto pe Canalul Bega“, au anunţat reprezentanţii Regiei Autonome de Transport Timişoara (RATT). Pe parcusul verii timişorenii s-au putut plimba gratuit cu vaporaşele de pe Bega, în cadrul unor teste, urmând ca, după aceste teste, ambarcaţiunile să fie introduse în circuitul de transport public şi pentru trasee de agrement.

La patru luni de la inaugurare, acest lucru nu s-a întâmplat, primarul Nicolae Robu susţinând de fiecare dată că mai este nevoie de obţinerea unor avize. Pentru că s-a săturat să tot dea explicaţii cu cauzele pentru care vaporaşele cumpărate cu bani grei sunt ţinute la mal, primarul l-a scos la înaintare pe şeful RATT, Ioan Goia. Acesta a explicat că pentru punerea în circulaţie a vaporaşelor e nevoie de desemnarea unui operator de transport naval, RATT începând procedurile de obţinere a acestui statut. Pentru desemnarea unui operator e nevoie, însă, de înfiinţarea unei administraţii a căii navigabile şi a unei administraţii portuare. Iar pentru că Bega este navigabilă de la Uzina de Apă din Timişoara până la graniţa cu Serbia, e nevoie de acordul tuturor Consiliilor Locale din localităţile tranzitate de Bega.

„Constituţia vine şi spune foarte clar că aceste căi navigabile fac parte din domeniul public al statului. Atât timp cât este în domeniul public al statului, fără o hotărâre de Guvern această administraţie a căii navigabile nu poate funcţiona. Există o variantă în care, prin lege, se poate reglementa foarte clar administraţia căii navigabuile. Suntem în situaţia în care am făcut demersuri pentru înfiinţarea administraţiei căii navigabile. Se pare că anul ăsta nu vom putea funcţiona decât în probele operaţionale cu sau fără călători“, a declarat şeful RATT, Ioan Goia.

El a mai spus că procedurile de obţinere a autorizaţiilor necesare navigaţiei pe Bega nu puteau fi iniţiate înainte de sosirea vaporaşelor, astfel încât, după inaugurarea lor, ambarcaţiunile să poată fi date în folosinţă. „Nu putem să începe operaţiuni de autorizare fără a avea infrastructura necesară. Nu s-au putut face nimic pentru că, dacă nu ai vaporaşele cumpărate, nu poţi face demersuri pentru obţinerea avizelor“, a declarat Goia. „Legislaţia nu permite să se creeze un administrator numai în Timişoara unde ar trebui să circule vaporaşele“, a explicat Nicolae Robu, potrivit căruia s-au făcut demersuri inclusiv pentru modificarea legislaţiei care să permită administrarea canalului navigabil, pe porţiuni.

Precedentul „minibuzelor“

Primăria Timişoara nu este la prima experienţă de acest gen. Muncipalitatea a achiziţionat în vara anului 2014 două minibuze electrice pentru realizarea unor tururi turistice ale oraşului. Maşinuţele, produse în China şi ansamblate în Ungaria, nu au mai putut fi puse în folosinţă pentru că nu pot fi înmatriculate. Primarul Nicolae Robu a mărturisit că, atunci când a aflat de complicaţiile pe care le implică punerea în folosinţă a vaporaşelor, primul gând i s-a dus la minibuze. „Când am auzit în ce situaţie suntem am zis: aoleu. Din nou suntem în situaţia de la minibuzele electrice, dar aici lucrurile sunt mai simple. Şi în cazul minibuzelor, problemele ar fi trebuit să se rezolve foarte simplu“, a mai spus primarul Nicolae Robu, care a dat asigurări că vaporaşele vor ajunge într-un final să fie puse în circulaţie.

Timişoara


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri