Cum se va lega Timişoara de Dunăre. „Se va putea ajunge cu vaporul la Belgrad, Budapesta sau Viena“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură de după Revoluţie din Banat a intrat în linie dreaptă. În scurt timp începe repararea infrastructurii de navigaţie pe canalul Bega, care va permite călătoria pe apă între Timişoara şi Serbia.

La sfârşitul anilor ’50, ca urmare a relaţiilor tensionate dintre România, condusă de Gheorghe Gheorghiu Dej, şi Jugoslavia lui Tito, ecluza de la Sâmnihaiul Român a fost închisă, iar navigaţia pe Bega spre graniţă intreruptă. În august 2021, la aproape 65 de ani, timişorenii vor putea din nou naviga pe Bega, în Serbia. 

Bega are 44 de kilometri în România, 70 în Serbia

Astăzi, la Palatul Apelor din Timişoara, în prezenţa Ministrul Ministrul Apelor şi Pădurilor, Ioan Deneş, s-a semnat contractul de proiectare şi execuţie a lucări de reabilitare a nodului hidrologic de la Sânmihaiul Român. 

„Am venit să dau o veste bună timişorenilor. Avem acest proiect comun cu Serbia, de reluare a navigaţiei pe canalul Bega, atât pe lungimea din România cât şi pe cea de la vecini. Acest canal a fost cândva navigabil, navigaţie scare s-a închis în 1958 pe considerente poliice. Cred că acele vremuri au apus demult. Iată că astăzi, se semnează contractul între liderul de proiect, ABA Banat, şi acel consorţiu de constructori, pentru proiectare şi execuţie şi contractul de dirigenţie. Pentru a putea face posibilă navigaţia, trebuie să reparăm nodul hidrotehnic de la Sânmihaiul Român. Se preda amplasamentul într-un timp foarte scurt, se va face organizare de şantier, iar în acest an vor începe lucrările pe această investiţie. Avem termen de finalizare august 2021”, a spus Ioan Deneş.

Vaporetto pe Bega

Calea navigabilă a Begăi între Timişoara-Klek (Serbia) este de 114 kilometri, din care 44 pe teritoriul românesc şi 70 de kilometri pe teritoriul sârbesc. 

„Pe lângă faptul că legăm Timişoara, judeţul Timiş şi partea de vest a României cu vecinii noştri sârbi, prin canalele pe care le au la dispoziţie pe teritoriul lor vecinii, legăm Timişoara de Dunăre, de Marea Neagră dacă doriţi, şi de Marea Nordului, unde se poate ajunge pe aceste canale”, a mai afirmat ministrul Ioan Deneş.  

Imagine indisponibilă

Ecluza de la Sânmihaiul Român a fost construită în 1909

Proiectul transfrontalier România-Serbia este în valoare de apromativ 13 milioane de euro, suma fiind împărţită aproximativ în mod egal de cele două ţări. Din cei aproximativ şapte milioane de euro pentru partea română, 85% este din finanţare de la U.E., 13% confinanţare de la bugetul de stat şi 2 % contribuţia de CJ Timiş.

Imagine indisponibilă

Pe lângă reabilitarea completă a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român – construită în 1909, în perioada Imperiului Austro-Ungar, Administraţia Bazinală de Apă Banat (ABA) va mai achiziţia două barje şi o drăgă –pentru întreţinerea canalului.

Imagine indisponibilă

În proiect s-a alăturat şi Consiliul Judeţean Timiş, care va suporta cheltuielile necesare pentru deschiderea punctului de trecere a frontierei, atât pentru ambarcaţiuni, cât şi pentru pista de biciclete care a fost realizată pe digul canalului Bega. 

Ecluzele sârbilor sunt funcţionale dar necesită reparaţii 

În cadrul acestui proiect, partenerii din Serbia (Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională şi Administraţie Regională Voivodina şi VDP Vode Vojvodine) vor repara cele două ecluze de pe teritoriul lor, de la Srbski Itebej şi Klek, şi vor achiziţiona o dragă. Spre deosebire de ecluza de la Sânmihaiu Român, lăsată de izbelişte din anii ’50, ecluzele de la sârbi sunt funcţionale şi acum, având nevoie doar reparaţii şi modernizarea mecanismului.Vecinii au însă de construit o pistă de biciclete pe digul Begăi, de 43 de kilometri, care se va putea lega de pista de biciclete de pe teritoriul României -  funcţională de mai mult timp între Timişoara şi frontieră.

Imagine indisponibilă

Canalul Bega în Serbia FOTO magicofserbia.com
 

“Acest proiect este foarte important pentru ambele părţi, va aduce un punct în plus pentru turism. Va lega transportul pe calea apei între Serbia şi România. Şi noi lucrăm intensiv la acest proiect. La începutul lunii aprilie vom face trei licitaţii, activităţile minore, cum ar fi documentaţia tehnică, este efectuată, urmează să dăm drumul la valorile mai mari. Noi suntem siguri că la mijlocul anului 2021 ne vom plimba cu barca la Timişoara”, a spus Stevan Ilicici, managerul proiectului din partea sârbă. 

Imagine indisponibilă

Se deschide o lume întreagă pe apă   

Odată cu reabilitarea ecluzelor, se va putea naviga pe Bega de la Timişoara până dincolo de Zrenjanin, mai excat până în localitatea Titel. Aici se află confluenţa Begăi cu Tisa şi Dunăre. Navigând în sus, pe Tisa, se poate ajunge, prin Novi Becej-Becej (Serbia) la Szeged (Ungaria), având în vedere că există un punct oficial de trecere a frontierei între cele două ţări. În jos, Tisa se revarsă în Dunăre. Există două căi: de la Titel se poate merge pe canalul Dunăre-Tisa-Dunăre, spre Banatska Palanka – Baziaş (iar de aici se poate naviga până la Marea Neagră); pe de altă parte, pe Dunăre se poate ajunge direct la Belgrad, iar de acolo spre Novi Sad, Budapesta, Bratislava sau Viena. Nu e puţin lucru că de pe Dunăre se poate ajunge la Marea Nordului, prin Rotterdam.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite