Ce este în spatele „teoriei conspiraţiei“ de care se plânge Blue Air, care a suspendat zborurile de pe Aeroportul Timişoara
0Cei de la compania Blue Air, care au datorii către Aeroportul Timişoara, au anunţat printr-o postare pe Facebook că renunţă la zborurile Timişoara-Cluj-Iaşi, fără să aibă nicio discuţie în prealabil cu reprezentanţii aeroportului.
La sfârşitul săptămânii trecute, compania Blue Air a anunţat, printr-o postare pe pagina oficială de Facebook, că anulează zborurile de la Timişoara spre Iaşi şi Cluj.
Reprezentanţii Blue Air au dat vina pe conducerea Aeroportului Internaţional “Traian Vuia” din Timişoara, pe care o acuză de “fricţiuni”.
Mai mult, cei de la compania aeriană vorbesc şi despre anumite conspiraţii. “Este păcat ca după o lungă colaborare să ajungem într-un asemenea punct, dar se pare că prezenţa companiilor româneşti pe piaţa din România deranjează din ce în ce mai tare”, se arată în mesaj.
În realitate, se pare că anularea zborurile Timişoara-Iaşi-Cluj ţine de rentabilitate companiei aviatice, despre care nu se vorbeşte în comunicat.
Conform directorului Aeroportului Timişoara, Dan Idolu, în 2017 aeronava pentru destinaţia Iaşi a fost încărcată cu pasageri 58 la sută, iar spre Cluj cu doar 43 la sută - ceea ce înseamnă un grad de încărcare foarte de redus. De la Cluj la Iaşi gradul de încărcare este şi mai redus, undeva la 30 la sută! Practic nicio companie nu zboară cu o asemenea încărcare.
Nu stă în picioare nici teoria conspiraţiei, de vreme ce Blue Air nu are concurenţă pe ruta Timişoara-Iaşi-Cluj. “Avem un contract de operare şi unul de hendling, agreat de părţi, cu tarife transparente, nediscriminatorii, niciodată contestate, cu orar de zbor agreat, să funcţioneze acest triunghi de zbor. În plus nu au nici-un alt concurent, sunt singurii care operează pe această relaţie internă. M-a surprins că au vorbit de fricţiuni”, a spus Dan Idolu.
Decizia de a anunţa anularea zborurile Timişoara-Iaşi-Cluj a venit după ultima somaţie de plată emisă de Aeroportul "Traian Vuia", pentru achitarea datoriei. De altfel, cei de la Blue Air figurau ca rău platinici, având probleme cu achitarea datoriilor de mai multe luni. Din luna septembrie, aeroportul emite somaţii către Blue Air, să facă plăţile. Aeroportul Timişoara mai oferă o variantă operatorilor care nu au bani să plătească. Să facă plata la fiecare cursă. Cei de la Blue Air au refuzat însă şi această variantă de plată.
“Dacă nu este rentabilă această rută pentru ei, nu este vina Aeroportului Timişoara. Eu sper să se mai gândească. Decizia e la ei. O somaţie de plată este un act formal care poate fi discutat, putem înţelege problemele lor financiare, dar e păcat să oprim o asemenea relaţie. Dacă nu este rentabilă, este altceva”, a mai declarat Dan Idolu.
Interesant este şi modalitatea prin care Blue Air a anunţat decizia, printr-o postare pe Facebook, fără ca în prealabil să discute cu oficialii Aeroportului Timişoara.
În 2017, Blue Air a transportat aproximativ 12.000 de pasageri, dintr-un total de 1,6 milioane de pasageri de pe Aeroportul Timişoara.