Internetul, pericol pentru iconografie. Pictorii mureşeni învaţă de la specialişti cum să picteze după canoane icoanele pe lemn
0Internetul poate fi un pericol pentru artiştii care pictează icoane pe lemn. Pentru că cei mai mulţi pictori sunt autodidacţi, află date de pe net şi tot de acolo iau modele pe care apoi le reproduc, icoanele riscă să piardă din veridicitate, spun specialiştii.
La Mănăstirea Sf. Dimitrie din Sighişoara, 13 pictori amatori învaţă de la profesionişti cum iau naştere adevăratele icoane, cele care respectă canoanele şi care pot fi admirate unele dintre ele, pe Muntele Athos. „Modelele le-am adus eu, sunt executate de maeştrii din Muntele Athos, discutăm despre fiecare în parte, după care le dau fiecărui artist să le vadă şi să înveţe de pe ele. O dată pe zi facem o lectie de construcţie, de cromatica şi le explic prin exemple concrete totul despre parte fizionomica a sfântului, dar şi partea de veştmânt. Dacă un singur deget e pictat greşit, o linie a feţei sau a nasului, de exemplu, icoana nu mai este aşa cum trebuie” povesteşte Călin Bogătean, coordonatorul proiectului.
Specialiştii în iconografie susţin că icoanele nu pot fi reproduse la voia întâmplării şi că fiecare piesă trebuie să respecte anumite reguli impuse de tradiţia Bisericii Ortodoxe. Pentru că, cele mai multe dintre icoanele pe lemn, ajung să fie vândute sau privite de necunoscători e bine să fie corect pictate, au declarat reprezentanţii Centrului Judeţean pentru Cultură Tradiţională şi Pictură Mureş care au pus la dispoziţie culorile şi materialele pentru cursul de pictură. “ Pictorii amatori se îndepărtează de filonul arhaic, de pictura tadiţională şi copiază diferite imagini care sunt modificate din voinţă sau neştiinţă ajungand sa fie promovate, repictate şi astfel se merge din greşeală în greşeală,” spune Călin Bogătean.
Pictorii care parcurg cursul de pictură autentică sunt surprinşi de câte informaţii au aflat despre icoana pe lemn. O parte dintre ei au pictat doar icoane pe sticlă, unde tehnica este diversă. Ana Sălăgean, pictoriţă “Nu mi-am dat seam că sunt atâtea greşeli pe internet. Aici, de exemplu, am pictat cu foiţă de aur, am învăţat acum cum se face asta, îmi place şi îmi este util. Voi picta numai după regulile învăţate şi voi expune la momentul potrivit.”
Înainte de a picta icoane, artistul trebuie să ţină post
O parte dintre pictori, care au şi expoziţii, se află pentru prima dată într-o astfel de tabără. Cornelia Hetrea, de exemplu, a aflat de la călugării mănăstirii, că icoanele se pictează doar după ce artistul a ţinut post, iar fiecare detaliu trebuie să fie însoţit de rugăciune. “Diferenţa dintre icoana pe sticlă şi lemn este imensă, la cea pe lemn se pictează săptămâni şi multă migală, cere pe langa talent şi multă smerenie. Mai mult trebuie să fim atenţi la fiecare detaliu, fiecare linie, astfel încât să nu pictăm greşit. Suntem inspiraţi cu toţii pentru că înainte de a ne aşeza la masa creaţiei ascultăm slujba şi în timpul lucrului avem parte de muzică religioasă.”
Picturile sunt în tehnică tempera, cu emulsie de ou, pe suport de lemn şi reproduc diferiţi sfinţi. Tabăra de pictură este gratuită, iar artiştii au fost selectaţi de către Centrul Judeţean pentru Cultură Tradiţională şi Pictură Mureş. La final, lucrările vor fi adunate într-o expoziţie care se va transforma în material didactic pentru elevii şcolilor de artă.
citeşte şi:
O icoană a Maicii Domnului de pe Muntele Athos va fi adusă la Mănăstirea Căpriana
Povestea icoanei făcătoare de minuni de la Mănăstirea Dragomireşti
FOTO VIDEO Povestea icoanei nepictate de mână de la Piatra Scrisă