Profesorii de 10 „bat” România pentru un post. A obţinut o catedră de titular după 22 ani. „An de an am dat examen“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorii cu note mari migrează dintr-un judeţ în altul pentru a obţine statutul de titular FOTO: Alina Mitran
Profesorii cu note mari migrează dintr-un judeţ în altul pentru a obţine statutul de titular FOTO: Alina Mitran

An de an, candidaţii cu cele mai mari note la Titularizare bat judeţele României în căutare de posturi titularizabile. Unii reuşesc, alţii vor fi, pentru încă un an, „suplinitori de 10“. Ce simt candidaţii care îşi văd visul împlinit după ani de încercări.

Sunt zeci de mii de candidaţi care vor la catedră şi doar câteva sute, cu greu mii, de posturi cu o viabilitate de minimum patru ani care pot fi ocupate de candidaţii de la Titularizare 2022 în toată România. 29 iulie a fost ziua repartizării candidaţilor de la Titularizare 2022 pe posturile de titular vacante în sistem.

Sunt discipline pentru care de peste 10-15 ani nu s-au mai anunţat, în anumite judeţe, posturi vacante, astfel ajungându-se ca acei candidaţi care au reuşit să obţină la examenul de Titularizare note foarte bune să cerceteze în amănunt „oferta“ din fiecare judeţ în parte şi, înainte de repartizare, să opteze pentru judeţul în care au mai multe şanse.

Două note de 10 la Titularizare 2022 în Olt, ambele candidate şi-au încercat norocul în alt judeţ

În judeţul Olt au fost anunţate doar 12 posturi titularizabile, în condiţiile în care la Titularizare 2022 s-au înscris peste 500 candidaţi. După şedinţa de repartizare de vineri, 29 iulie 2022, şase au rămas neocupate. Nu e un paradox, e vorba de posturi cu o specificitate ridicată, trei dintre acestea fiind posturi pentru disciplina medicină generală (vacante la şcoala postliceală sanitară de stat). Pe de altă parte, pentru trei din cele şase posturi pe care au fost repartizaţi candidaţii cu cele mai mari note la Titularizare au venit, şi le-au şi ocupat, candidaţi din alte judeţe (Argeş şi Vâlcea). Asta în timp ce, la fel, din Olt au plecat în toată ţara cei mai buni candidaţi. Printre aceştia, şi singurele candidate, două la număr, care au obţinut la proba scrisă nota 10. Ambele au vrut un post de educatoare, doar că judeţul Olt n-a avut în acest an niciunul disponibil.

„În şedinţa de astăzi sunt repartizate posturile propuse pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în număr de 12, candidaţilor care au susţinut proba scrisă a concursului naţional şi inspecţia la clasă sau proba practică, în judeţul nostru, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare. Avem de repartizat efectiv un post de învăţător la Şcoala gimnazială Schitu, un post de profesor documentarist la şcoala gimnazială Stoicăneşti, un post de instruire practică – mecanică agricolă la Liceul Tehnologic „Dimitrie Petrescu“ din Caracal, trei posturi de profesor - consilier la Centrul Judeţean  de Resurse şi Asistenţă Educaţională Olt şi un post de pregătire sportivă de specialitate handbal – CSS Slatina, cu punct de lucru Corabia. Candidatele noastre la disciplina educatoare (n. red. – care au obţinut cele mai mari note) nu au disponibil în această zi pentru repartizare un post corespunzător, prin urmare foarte multe dintre ele au optat pentru repartizare în alte judeţe“, a explicat inspectorul şcolar pentru Resurse Umane din cadrul inspectoratului Şcolar Judeţean Olt, prof. Cristian Miu.

„În 2000 aveam şansa să mă titularizez. Nu m-au sfătuit“

Printre candidaţii care au reuşit să obţină titularizarea în Olt se numără o profesoară cu 22 ani de vechime la catedră. Vine din judeţul Vâlcea şi s-a titularizat pe un post de consilier şcolar la două şcoli din Olt. Primul examen de Titularizare l-a susţinut în 2000, când a avut şi singura dată şansa să se titularizeze. Pentru că nu avea, nici pe departe, experienţa repartizărilor în şedinţă publică, iar postul disponibil atunci era la peste 80 km distanţă de casă, l-a refuzat. „Atunci nu m-a sfătuit nimeni, am crezut că acela este postul şi nu mai am ce să fac, cu el rămân, n-am ştiut că mă pot detaşa, sau că pot să mă transfer după un timp...Nu m-au sfătuit, cerd că le-a şi convenit că-l refuz“, spune profesoara.

A predat timp de 22 ani Limba Engleză şi Religie. În 2011 a terminat a doua facultate, Psihologie, a mai făcut un master (Management Educaţional), şi-a dat toate gradele didactice, iar în acest an, pentru prima dată, a dat examen la Titularizare pe a doua specializare. „Am dat examen în fiecare an. La un moment dat nu mi s-a mai părut dificil, era parte din ceea ce aveam de făcut“, a mai spus profesoara. Astăzi, când în sfârşit, după mai bine de 20 ani, a obţinut statutul de titular, fiind prima care a avut de ales din cele trei posturi vacante, având cea mai mare notă, nu a avut nici măcar puterea să se bucure. „Nici nu ştiu ce simt, nu ştiu cum să exprim“, a fost reacţia profesoarei.

O altă profesoară repartizată tot pe un post de consilier într-o şcoală din Olt vine de asemenea din judeţul Vâlcea. Pentru şedinţa publică de repartizare a venit cu trenul, a schimbat două trenuri chiar. Nu ştie cum va putea parcurge în fiecare zi cei peste 60 kilometri din Râmnicu-Vâlcea până în localităţile Brebeni şi Mărunţei, unde trebuie să ajungă pentru a consilia elevii, însă deocamdată aceste lucruri par amănunte. Important este că va face ce-i place, pentru că are experienţă în lucrurul cu copiii, a fost educatoare, a fost şi învăţătoare, iar experienţa în cadrul programului „Teach for Romania“ a convins-o definitiv că locul ei este la catedră.

Calvarul continuă şi după şedinţa de repartizare

Pentru norocoşii care în câteva zile îşi vor primi deciziile de încadrare ca titulari demersul nu se opreşte aici. Cei care au bătut ţara pentru post caută acum soluţii să ajungă în judeţul lor, sau să-şi facă „un rost“ în localitatea în care urmează să predea, sau cât mai aproape. Detaşarea se poate face, anul acesta, de-abia după prima săptămână de şcoală şi pe posturile încă neocupate la acel moment. Dacă nu reuşesc, mai au posibilitate să ceară transferul în primăvara viitoare, însă această posibilitate le este rezervată doar titularilor care au promovat examenul de definitivat (o primă etapă parcursă în cariera de profesor).

Repartizarea pe posturile titularizabile a candidaţilor care vin din alte judeţe nu este o soluţie care să convină nici candidatului şi nici şcolii. Titularul va face tot ce este posibil să plece, cu atât mai mult dacă e vorba de localităţi prea puţin atractive, în timp ce şcoala va rămâne cu problema asigurării respectivului post cu un profesor apropiat de nevoile şcolii. Sunt situaţii chiar în care profesorul titular nu reuşeşte detaşarea, nici transferul, şi alege calea unui concediu fără plată, iar provizoratul pe respectivul post se prelungeşte.

Cu repartizarea candidaţilor pe posturile de titular de-abia începe, în această vară, mişcarea de personal didactic. Încă multe alte catedre şi fracţiuni de catedră rămân în continuare să fie ocupate, în calendarul ministerului fiind programate şedinţe publice în toată luna august şi chiar şi la începutul lunii septembrie.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Profesorii cu note mari care dau an de an examen. „Îi spui: «Scrie!». Spune: «N-am pe ce». Mergi fuguţa, cumperi un caiet...“

Profesoara cu nota 10 la Titularizare nevoită să predea la patru unităţi de învăţământ

Sorin Cîmpeanu: Anul viitor, în loc să avem 5.000 de posturi titularizabile, estimez că vom avea peste 20.000 - 25.000


 

Slatina



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite