Podul intens circulat pe care autoritățile promit de peste 10 ani că-l repară. De câți bani e nevoie acum
0Un pod cândva o bijuterie, care face legătura între Oltenia și Muntenia, a ajuns astăzi într-o stare jalnică. Îl traversează mii de mașini în fiecare zi. Ultimul proiect de reparații a fost avizat în august 2024, deși se vorbește de aceste lucrări de peste 10 ani.
De repararea capitală a podului de fier peste râul Olt, de la Slatina, se vorbește de peste 10 ani, când a fost aprobat un proiect în acest sens și se indica atunci și sursa de finanțare. Proiectul avea o valoare de peste 2 milioane lei, iar banii erau asigurați 70% din Fondul European de Dezvoltare Regională și diferența din bugetul de stat. Lucrările au fost licitate, însă constructorul nu a început niciodată execuția.
Ani la rând în discuție a fost varianta ocolitoare care să fie folosită pe perioada lucrărilor. Cum execuția era estimat să dureze un an, o variantă optimă care să preia traficul intens de pe drumul european E 574 era o necesitate. O vreme autoritățile nu s-au pus de acord. Când s-au pus de acord, s-a constatat că investiția pentru a aduce varianta ocolitoare la stadiul de drum care suportă traficul greu este deosebit de costisitoare.
Discuțiile s-au întins pe ani întregi, până când o altă promisiune făcută oltenilor, anume aceea a construirii de centuri ocolitoare pentru muncipiul Slatina și orașul Balș, a prins contur. Între timp constructorul care s-a angajat să repare podul de fier s-a lăsat păgubaș, astfel că demersul a trebuit să fie luat de la capăt. De data aceasta autoritățile au scăpat de grija identificării unei variante ocolitoare, stabilindu-se că va putea fi folosită șoseaua de centură a Slatinei (între timp dată în folosință), parte a primului drum expres construit în România - DEx 12 Craiova-Pitești. Drumul expres dat în folosință nu pare să fie însă salvarea vechiului pod, din contră. Cum traficul pe pod nu mai este la fel de intens, repararea lui pare că nu mai reprezintă o urgență pentru autorități.
Ultima revizuire a proiectului, în august 2024
De la peste 2 milioane lei, valoarea vehiculată în 2013 pentru reparații capitale executate la podul peste râul Olt de la Slatina, la ultima revizuire a proiectului, în august 2024, s-a stabilit că este nevoie de 27 milioane lei. Demersul nu s-a încheiat însă, iar lucrările nu pot începe mâine.
Conform răspunsului primit de la reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova, „proiectul este finalizat, urmează obținerea autorizației de construire de la MTI și demararea procedurii pentru execuție lucrări. Varianta de ocolire este DEX 12. Am solicitat alocarea fondurilor - sursa finanțare reparații capitale de la bugetul de stat”.
Pentru că răspunsurile, în ultimii ani, au semănat foarte mult cu cel de mai sus, am insistat să aflăm când ar putea să înceapă, totuși, lucrările. Răspunsul transmis este că în primăvara anului viitor ar putea fi dat, în sfârșit, startul reparațiilor capitale.
O istorie zbuciumată până la podul pe care să nu-l mai „măture” apele Oltului
Podul de fier peste râul Olt a fost finalizat în 1892, însă nu este primul pod construit în această zonă. Înainte de primele poduri, traversarea Oltului se făcea cu poduri din lemn „umblătoare”. S-au construit apoi primele două poduri „stătătoare” (Oltul curgea în zonă pe două brațe, regularizarea realizându-se mult mai târziu), doar că acestea nu au rezistat furiei Oltului. „Aceste poduri aveau caprele de zid, iar picioarele şi celelalte părţi erau de bulumaci mari şi lemne groase de stejar”, explica istoricul Aurelia Grosu, cu ani în urmă, pentru „Adevărul”.
În 1846 începe construcția unui nou pod fix, inaugurat cu mare fast în anul următor. Podul era un obiectiv impresionant, aducându-se la Slatina meșteri și materiale din toate colțurile țării, meșterii fiind supervizați de o echipă de specialiști italieni. Nici acel pod nu a rezistat inundațiilor frecvente, însă mărturie au rămas un desen al pictorului Barbu Iscovescu și o imagine prezentată într-o medalie din argint comemorativă.
Următoarea încercare înseamnă construirea a două poduri, unul peste râul Olt și un altul peste afluentul Beica. Podurile au pilonii din piatră, domnitorul Alexandru Iona Cuza alocând pentru ele un buget de trei milioane lei. Lucrările sunt finalizate în 1967, în timpul lucrărilor trecând pe aici, în drum către București, viitorul regel al României Carol I. Nici acestea nu rezistă, astfel că se ajunge din nou la „podul umblător”.
Lucrările la podul care a rezistat până astăzi încep în 1889. „Acest pod cu o lungime de 400 de metri are patru picioare de piatră, iar restul este de fer în bolte şi arcuri, aşa că mergând cu trăsura pe el simţi cum se balanează. Este construit de inginerul Davidescu. Este foarte frumos şi solid, al doilea putem zice după cel de peste Dunăre. A costat 3 milioane de lei şi s’a terminat în 1892”, scria George Poboran, autorul primei monografii a Slatinei.
Podul este aruncat în aer, în 1916, de către trupele românești aflate în retragere din calea armatei germane, fiind reconstruit după război de către Germania.
Rugina distruge astăzi zi după zi podul măreț de odinioară. Acesta nu pune însă în pericol siguranța participanților la trafic, dau asigurări autoritățile care nu grăbesc investiția.