Pieţe volante în curţile bisericilor din Sibiu: însemnul cu care erau înfierate vitele acum 700 de ani, devenit brand local FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Piaţa volantă cu produse tradiţionale din Şura Mică - Sibiu Foto FB Comuna Şura Mică
Piaţa volantă cu produse tradiţionale din Şura Mică - Sibiu Foto FB Comuna Şura Mică

În judeţul Sibiu, în timpul pandemiei, a demarat un proiect de amenajare a unui târg cu produse tradiţionale proaspete ale producătorilor locali în curtea bisericilor, ca alternativă la magazinele de profil şi soluţie pentru un stil de viaţă sănătos.

După slujbă, enoriaşii au posibilitatea să cumpere produse naturale, culese direct din ogradă sau preparate în gospodăriile proprii: de la brânză telemea până la afumături, de la borcane cu gemuri la murături, de la verdeţuri, la legume şi fructe, de la ouă la produse de panificaţie sau produse apicole, de la peşte la lapte proaspăt şi alte produse lactate.

GALERIE FOTO CU PIEŢELE VOLANTE ŞI PRODUSELE TRADIŢIONALE DIN SIBIU

Prima piaţă volantă s-a deschis în luna decembrie a anului trecut în curtea Bisericii Ortodoxe Turnişor, cu hramul „Sfântul Nicolae”, din municipiul Sibiu, iar următoarele au prins contur în comunele învecinate: Şelimbăr şi Şura Mică.

Proiectul „Piaţa de la noi” este susţinut şi promovat de Grupul Agrointeligenţa şi Facultatea de Ştiinţe Agricole, Industrie Alimentară şi Protecţia Mediului, din cadrul Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), fiind coordonat de un expert pentru certificare europeană, indicaţii geografice, scheme de calitate şi produse tradiţionale, din cadrul grupului, lectorul universitar Ionuţ Diaconeasa, iniţiator al acestei idei. 

 

Simbol secular - primul brand local făcut de o administraţie publică locală

Ultima dintre pieţe, cea de la Şura Mică, se laudă a fi cea mai modernă din mediul rural, cu taxă zero pentru fermierii şi artizanii locali. Aici, pe lângă faptul că nu a fost amenajată în curtea unei biserici, există un blazon propriu ce a fost imprimat pe eticheta produselor vândute, alături de codul QR. Odată scanat, cu ajutorul unei aplicaţii pe telefonul mobil, acesta deschide site-ul Primăriei Şura Mică cu lista tuturor producătorilor prezenţi în cadrul târgului. 

„Piaţa din Şura Mică este cea mai frumoasă din mediul rural. Primarul ne-a rugat să gândim un concept care să-i reprezinte pe producătorii de aici, plecând de la modelul deja consacrat, ca banii să rămână în comunitate. Doar că în acest caz un simbol, o veche emblemă de peste şapte secole, a devenit brand local, arătând provenienţa produsului. Ne-am gândit să îl punem pe eticheta produselor sub logo-ul „Din Şura Mică”. Primăria de la Şura Mică a fost practic prima administraţie publică din ţară care a făcut un brand local al producătorilor”, a explicat Ionuţ Diaconeasa.

Emblema reprezenta pe vremuri semnul cu care erau înfierate vitele, ca să se ştie de unde provin. 

„Piaţa de la noi”

Numărul participanţilor în cadrul târgurilor volante a fost limitat la 20 de producători, din cauza spaţiului redus din curţile bisericilor. El rulează însă constant, pentru a diversifica produsele şi pentru a oferi oportunitatea şi altor producători de a fi prezenţi în cadrul târgului. La Şura Mică se doreşte însă extinderea pieţei.

„Ideea a fost să-i aducem pe producători aproape de consumatori. Când vin la biserică enoriaşii întreabă deseori când se mai face piaţă, iar producătorii merg şi în alte pieţe. Este conceptul „eat local” prin care se poate vinde marfa de acasă în piaţa volantă”, a menţionat iniţiatorul Ionuţ Diaconeasa.

Proiectul are şi o componentă socială: „Are un scop social-filantropic, prin susţinerea persoanelor nevoiaşe, accesul persoanelor în vârstă la produse tradiţionale proaspete, direct de la sursă, precum şi susţinerea micilor producători”, a explicat şi parohul din Şelimbăr, preotul Ovidiu Ioan.

„Preţurile sunt corecte, produsele sunt mai gustoase şi mai sănătoase, decât cele din magazine”, a mărturisit un localnic.

Mai multe localităţi din ţară şi-au arătat interesul de a implementa conceptul pieţelor volante cu produse tradiţionale destinate micilor comunităţi şi menite să-i apropie pe producătorii locali de clienţii dornici de bunătăţi.

Vă recomandăm să mai citiţi: 

România lui Dorel. Sens giratoriu dezaxat de la Sibiu, închis la nici o zi de funcţionare. Era pericol public VIDEO

Cinci zile a rătăcit o femeie prin păduri, până să fie salvată graţie flerului unui poliţist: „Era desculţă şi moartă de foame”

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite