Artistul care schimbă faţa giganţilor de pe şosele: de la maşini tunate la tiruri pictate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ştefan Eftimie, cunoscut drept Fanetti, este un artist complex în continuă transformare, din Vâlcea, Foto: Arhivă personală
Ştefan Eftimie, cunoscut drept Fanetti, este un artist complex în continuă transformare, din Vâlcea, Foto: Arhivă personală

Fanetti, aşa cum îl cunosc toţi pe Ştefan Eftimie, este un artist vâlcean atipic. Atipic pentru că, deşi nu are studii de profil, se poate lăuda cu multe proiecte care i-au adus faimă. Este cunoscut în Vâlcea şi în ţară în principal pentru tiruri pictate, dar şi pentru că a scos oraşul Brezoi din anonimat, după ce a schimbat faţada unor blocuri. Jurist la bază, nu a profesat, dedicându-şi timpul şi energia talentului nativ.

La cei 44 de ani ai săi, Ştefan Eftimie spune că nu există nimic în plan artistic căruia să nu-i găsească o soluţie. Pictează cu aceeaşi uşurinţă de la tablouri la maşini şi blocuri, sculptează în lemn, fier, polistiren, fibră de sticlă, orice material care poate fi modelat, transformându-l în lucrare de artă: decoraţiuni de sărbători, precum reni sau ieslea biblică în mărime naturală, dar şi diverse forme în nisip sau zăpadă.

De câţiva ani, lucrează prin firmele unui colaborator care se ocupă de soluţii peisagistice, dând o nouă faţă parcurilor, precum cel al Catedralei Ostroveni din Râmnicu Vâlcea, grădinilor private şi locurilor de joacă, dar şi Grădinii Zoologice din Râmnicu Vâlcea, la care s-a bucurat de sprijinul şi deschiderea administraţiei locale. Proiectele sale se regăsesc pe diverse site-uri, ale unor firme sau personale - Fanetti design, Agroexpert , dar şi pe reţelele de socializare - pagina personală de facebook sau a altora.

A început cu mecanica auto şi a ajuns să picteze maşini

A început, cu două decenii în urmă, cu bussinesul propriu, dar a realizat că dacă nu este flexibil are de pierdut. De aceea, când vine vorba despre câştiguri, preferă să nu dea sume, explicând că sunt proiecte unde a avut de câştigat şi altele în care nu. Per ansamblu, spune că nu s-a îmbogăţit, dar este fericit că face ce îi place, chiar dacă este loc de mai bine.

Spiritul antreprenorial l-a moştenit din familie, ca şi cel artistic. A început cu mecanica auto, a continuat cu tuningul de maşini şi când a realizat că se pot face bani şi din pictat s-a adaptat rapid la cerinţele pieţei. Până acum a pictat cinci tiruri, din care două au participat la concursuri şi cu amândouă a luat premii.


Avatar, pe o dubiţă, marca Fanetti, Foto: Arhiva personală

Pictură auto

Spartanii i-au adus un premiu în pictură

„La primul concurs la care am participat, cu camionul pictat cu tema „300 – Termopile”, cu Sparta, premiul întâi a fost de 15.000 de euro şi o excursie de două persoane în Brazilia. Acolo am luat un premiu pentru pictură, care era pe lângă primele trei locuri. Cel care a câştigat locul I investise vreo 30.000 de euro în maşină. Un concurs foarte bine organizat de cei de la Scania. După ce evenimentul a fost preluat de Asociaţia Transportatorilor de la 15 – 20.000 de euro locul  I s-a ajuns la 1.500 sau 3.000 de euro parcă. În centrul Bucureştiului m-am aşteptat la ceva mult mai grandios.”

Detaliile duse la extrem, tocmai pentru a scoate în evidenţă că e altceva

Fanetti spune că este un domeniu în care există „unii care nu pictează rău”, dar el are o altă tehnică, „mă adaptez la condiţii, la unelte, improvizez din mers, ca să reuşesc într-o săptămână ce fac alţii în luni.

Cred că ingeniozitatea tehnică am moştenit-o de la tatăl meu, de a găsi în permanenţă soluţii. Sunt unii extraordinar de buni în pictura cu aerograful. La mine e mai mult pictură auto.

Duc detaliile la extrem, tocmai pentru a scoate în evidenţă că e altceva. Folosesc şi aerografia, dar sculele doar mă ajută nu reprezintă tehnica de bază.”

Pictură auto

Spartanii i-au adus un premiu în pictură auto, Foto: Arhivă personală


Geometria spaţială şi ingeniozitatea în a găsi soluţii în orice – de la tehnică, la scule, la materiale etc. sunt printre calităţile sale de bază, pe lângă faptul că este autodidact.

„Nu consider un handicap faptul că n-am studii de bază. Acum ai acces la orice informaţie. Trebuie să ai ceva nativ. Apreciez multe lucruri care altora li se par banale, fiindcă realizez cât s-a muncit la ele. Sunt foarte mulţi artişti valoroşi daţi la o parte de non-valori care fac artă mecanic.”

Pictură blocuri

În oraşul Brezoi, blocurile au fost pictate, există un centru civic, iar străzile şi-au recăpătat farmecul de altădată, Foto: Arhiva personală

Oraşul Brezoi şi-a schimbat complet faţada după ce a fost cosmetizat cu o pietonală, blocuri anvelopate şi pictate: „Ne-am gândit să facem într-un oraş mutilat de mentalitatea comunistă ceva ce nu există în toată ţara.”

Alte proiecte ale artistului s-au canalizat pe decoraţiuni de sărbători, pe lângă cele de peisagistică sau schimbarea feţei Grădinii Zoologice din Vâlcea. În centrul Râmnicului s-a putut admira până de curând scena cu ieslea biblică în mărime naturală. Reni luminoşi au împodobit un club şi un patinoar. „Mi-a plăcut atât de mult cum au ieşit, încât am mai făcut încă 3 – unul pentru mine şi doi pentru amicii mei. Acum le am pe SEAP, ca şi pictura murală, la ofertă, prin achiziţie directă”.

Un  hotel de zăpadă pe Transalpina, pe lista de proiecte viitoare

Sculpturile în zăpadă, gheaţă sau nisip sunt şi ele un hobby, doar că acestea sunt „pentru şedinţele foto cu fiul meu”.

L-am întrebat dacă printre proiectele de viitor are în vedere şi un hotel de gheaţă pe Transalpina, asemănător celui de la Bâlea şi mi-a explicat că în Munţii Parâng, lipseşte logistica. „Sus, n-ai hotel, n-ai nimic. Sunt unele avantaje, printre care faptul că poţi să schiezi la 2000 de metri altitudine, dar lacul e la 1000 şi ceva. Pe când la Bâlea se scoate gheaţa direct din lac. E drept că se poate face şi din zăpadă tasată.”

De la Discovery, pe site-ul unei şcoli de trucaje de la Hollywood
 
Tehnica în picturile auto a deprins-o de pe Discovery: „Chestiile cheie, care nu se arătau, le-am dedus. Mâna mi-am exersat-o pe o Nova. Atât de mult mi-a plăcut desenul de pe capotă, că l-am reprodus şi pe capota maşinii mele – m-am inspirat dintr-un catalog al elveţianului care a făcut desenele pentru Alien”.
Picturile auto se regăsesc pe site-ul unei şcoli de trucaje de film.

„Există un tip care face decorurile pentru toate filmele la Hollywood, cum ar fi Predator, Alliens, Stars War. Are un site unde găzduieşte şi alţi artişti cu teme comune. A văzut ceva făcut de mine cu lucrările cu Alien pentru maşini, a cerut acceptul şi mi-a publicat nişte poze pe site-ul lui.”

Stan Winston School of Character Arts este o şcoală unde se învaţă cum să faci trucaje pentru filmele de la Hollywood.


Fotografiile cu pictura auto, preluate pe site-ul şcolii de trucaj de la Hollywood, Foto: Arhiva personală

Pictură auto

Fanetti este un om în continuă schimbare. A sperat că va ajunge pilot de curse, de Formula 1, idee pe care n-a abandonat-o încă, faţă de cea de pilot de vânătoare sau paraşutist, care nu mai au farmecul de la început.

„Orice lucru văd, primul gând care îmi vine în minte este despre cum l-aş putea îmbunătăţi. Unul dintre visele mele din copilărie a fost să mă mut la Peleş, n-am reuşit. Apoi m-am gândit să fac un Castel Bran în Vârful Builei, nici asta n-am reuşit, încă, dar nu se ştie niciodată.”

Povestea lui începe în copilărie. „Am crescut printre artişti – şi tata şi sora mea. Îmi aduc aminte nişte sculpturi minuscule pe care le făcea tatăl meu cu un briceag elveţian. Erau unicate.

Aveam casa plină de albume de artă, colecţionate de tata. Le ştiu şi acum pe dinafară. Apoi, m-a marcat foarte mult un film despre viaţa lui Leonardo Da Vinci. Am avut senzaţia că şi eu pot să fac ce a făcut el.

Un alt flash pe care îl am este despre o carte cu Ermitajul (celebru muzeu aflat în Palatul de Iarnă din Sankt Petersburg – n.r.). Mi-a reţinut atenţia un tablou cu nişte cai, cu mongolezi, cred, cert este că m-am apucat să desenez.

Tata m-a văzut şi-a început să mă înveţe câte ceva, cred că aveam vreo 7 ani. Atunci am învăţat principiul lui Da Vinci cu pătratele. De atunci cred că mi-am dezvoltat orientarea în spaţiu.”, îşi aminteşte Fanetti.

Ieslea biblică

Ieslea biblică, în centrul oraşului Râmnicu Vâlcea, Foto: Arhiva personală

După Revoluţie a intrat pe mâna unui restaurator de biserici, care l-a ajutat să-şi perfecţioneze tehnica. „Nu eram chiar novice. Îmi pictasem camera cu Războiul din Golf, mi-a luat vreo 2 – 3 luni până m-am hotărât că trebuie s-o termin  şi am făcut în 2 zile trei sferturi din cameră. Toată lumea a rămas mască. Este greu de spus când a fost însă declicul.”

Nu doar familia şi picturile bisericeşti şi-au pus amprenta asupra artistului, ci şi o altă dragoste – maşinile. Aşa a început cu tuningul şi mecanica auto. „Cred că de-a lungul timpului am modificat câteva zeci de maşini.”, mai spune Fanetti.

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite