Un municipiu vrea să renunțe la operatorul de apă al județului. Oamenii din Roman s-au săturat de avarii
0Un sondaj despre gradul de insatisfacţie al locuitorilor Romanului, în privința calității serviciilor Companiei ApaServ Neamţ, a fost lansat de primărie. Firma riscă să piardă mii de clienţi.
Criza apei este una care afectează de ani de zile oraşul, desele întreruperi fiind cauzate de avariile care nu mai contenesc în reţelele învechite, la care se adugă pierderi şi lipsa investiţiilor. Anul acesta şi-a spus cuvântul și seceta, care a afectat puţurile de captare şi debitul râului Moldova.
În oraşul din Neamţ, săptămâni în şir au fost opriri în furnizare, între 13.00 - 16.00 şi 02.00 - 06.00 sau chiar totale, iar recent Romanul a rămas fără apă timp de o zi şi o noapte, deoarece s-a lucrat la schimbarea unei conducte. Iar nemulţumirea oamenilor a atins cote maxime.
În atare situaţie, primăria a lansat un sondaj de opinie legat de calitatea serviciilor Companiei Judeţene ApaServ Neamţ. „La o primă întrebare, pe o scară de la 1 la 10, unde 1 reprezintă «complet nemulţumit», iar 10 «foarte mulţumit»“, oamenii sunt rugaţi să spună dacă sunt satisfăcuţi de serviciile operatorului.
A doua e legată de cât de des au fost afectaţi în ultimele trei luni de sistarea furnizării serviciului, cu varintele: zilnic, săptămînal, lunar sau „nu am fost afectat“. Apoi urmează o întrebare referitoare la necesitatea implicării financiare a acţionarului majoritar al ApaServ, în speţă Consiliul Judeţean Neamţ.
La ultima, consumatorii trebuie să se pronunţe pentru rezilierea contractului şi trecerea la alt operator. Este vorba despre compania ApaVital Iaşi, firmă care furnizează deja apă în municipiu în baza unei înţelegeri cu societatea din Neamţ, pentru mărirea debitului şi rezolvarea parțială a crizei.
„Anul acesta ne-am lovit şi de o secetă fără precedent. Dacă anul trecut am avut o captare medie de 900-950 m/c pe oră, anul acesta ne-a adus un deficit de 150-200 mc/zi. În 2021 am avut un debit pe râul Moldova de 20-23 mc/s, iar în vara aceasta a fluctuat între 8, 9, 10 mc, până la maxim 15 mc/s, fapt care a influenţat funcţionarea sistemului la capacitate normală“, explica Bogdan Muşat, directorul ApaServ.
Zilele trecute, firma judeţeană a pierdut un proces civil, fiind obligată să acorde bonificaţii în valoare de 30% din valoarea facturii curente, timp de 6 luni, către toţi consumatorii afectaţi de întreruperile de apă ce au avut loc la Roman, în perioada septembrie 2019 - februarie 2020.
În intervalul menţionat, au fost circa 70 de întreruperi totale sau furnizare cu presiune scăzută. Despre acest aspect s-a sesizat Protecţia Consumatorilor, care, în martie 2020, a dispus o amendă de 20.000 de lei, pentru servicii proaste oferite, dispunând ca cei afectaţi să primească despăgubiri. Procesul verbal a fost contestat la Tribunalul Neamţ, dar Apa Serv a pierdut litigiul.