Povestea lui Corneliu Birtok-Băneasă, tânărul care a smuls aurul mondial la invenţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dispozitivul inventat de Corneliu Birtok este util pentru un mediu mai curat
Dispozitivul inventat de Corneliu Birtok este util pentru un mediu mai curat

Hunedoreanul este singurul inventator român din baza de date Ferrari. Prima invenţie a avut-o la 15 ani şi a aplicat-o pentru a îmbunătăţii randamentul motorului de pe Dacia familiei

Hunedoreanul Corneliu Birtok-Băneasă a fost premiat de juriul Salonului Internaţional de Invenţii de la Geneva cu  medalia de aur pentru una din noile sale invenţii. “Sunt fericit pentru că mi-am dorit foarte mult această medalie de aur. Invenţia mea a ieşit înaintea altor 35 de competitori direcţi pe care i-am avut la categoria unde am participat. Premiul obţinut reprezintă pentru mine o consacrare internaţională deplină, după ce anul trecut m-am clasat pe locul doi la acest salon”, a declarat inventatorul pentru Adevărul. Corneliu Birtok-Băneasă poate fi considerat inventatorul român al deceniului. Dacă ar fi să vorbim doar despre premiile obţinute  în 2009,  pe panoplia inventatorului s-au adăugat o medalie de aur, două medalii de argint, o medalie de bronz şi două premii speciale la saloanele de inventică de la Moscova, Varşovia , Bruxelles, Zagreb şi Bucureşti. În total, la cei 32 de ani ai săi, Corneliu Birtok-Bănească a primit pentru invenţiile sale nu mai puţin de 20 de premii şi distincţii de clasă naţională şi internaţională.

Ce inventează Corneliu Birtok-Bănească?

image

Corneliu prezintă una din invenţiile sale

Pentru profani,  invenţiile hunedoreanului se pot numi „filtre de aer unicat pentru motoarele de automobil”. Premiul cel mare din acest an, de la Geneva, este tot un astfel de filtru care poartă denumirea tehnică de „dispozitiv dinamic de transfer al aerului”. Inventatorul explică că secretul acestei creaţii constă în faptul că asigură alimentarea cu aer a propulsorului maşinii direct din afara blocului motor cu efect combinat în reducerea consumului de combustibil cu până la 10 procente şi diminuarea volumului de noxe. O altă invenţie care a marcat cariera hunedoreanului s-a numit „filtru supraaspirat inversat”, dispozitiv care foloseşte o idee genială prin care fluxul de aer este inversat la 180 grade. Beneficii? Motoarelele maşinilor sport gen Bugatty, Lamborghini sau Ferrari „respiră” mult mai uşor atunci când metabolizează combustibilul în procesele de ardere internă. În prezent, Corneliu are proiectate şi realizate în laborator peste 80 de filtre de aer pentru maşini. Pe lângă acestea în portofoliul său există câteva sute de desene cu forme optimizate de filtre care aşteaptă să fie puse în operă. De unde vine însă această „fixaţie” pentru filtre la Corneliu Birtok-Băneasă? „Nu am o obsesie pentru filtre. Am multe idei de invenţii pentru alte componente ale motorului de automobil. Din păcate, dotarea laboratoarelor la care am avut acces şi fondurile de care am dispus au făcut ca filtrele de aer ale motoarelor să fie singurele piese pe care le-am putut realiza eu”, spune inventatorul hunedorean.

Prima invenţie pusă pe Dacia familiei

image

Dacia familiei funcţionează şi acum

Corneliu Birtok-Băneasă nu poate explica cum a ajuns inventator.  Nu a avut nici un mentor. Harul său vine din interior şi e legat de pasiunea pentru motoare şi mecanică pe care o are de când se ştie. Ca elev la un liceu cu specific auto a disecat  zeci de motoare.  Urmarea a fost aproape previzibilă. La 15 ani  Corneliu a avut o idee pe care nimeni nu o mai avusese înaintea lui.  Să îmbunătăţească randamentul  motoarelor umblând la filtrele de aer ale acestora. Genial !  Au urmat opt ani de muncă şi experimente. „Primul filtru de aer  modificat l-am creat în garajul de acasă.  L-am montat pe Dacia familiei. Mi-a fost frică să nu fac vreo prostie şi să stric maşina lui tata.  Timp de doi ani i-am testat efectele.  Am stabilit experimental că filtrul  reduce consumul mediul al maşinii cu 10 la sută şi îmbunătăţeşte performanţele de putere ale motorului. A fost primul meu succes”, spune inventatorul. Acesta l-a încurajat pe devean să continue. A inventat noi modele de filtre, tot mai performante. Dar unde să le folosească? „Am dus muncă de lămurire cu toţi prietenii mei care aveau maşini. Le-am spus că nu riscă şi nu îi costă nimic dacă mă lasă să le montez pe maşini filtrele mele de aer. Ca să-i conving le-am explicat şi că vor circula mai mult, dar cu mai puţină benzină, dacă le montez filtrul”, îşi aminteşte Corneliu.   Peste 40 din motoarele maşinilor prietenilor şi cunoştiinţelor inventatorului  au ajuns să „respire” aer prin filtrele „Birtok-Băneasă”. Ca student, inventatorul a avut acces în ultimii  ani la laboratoarelor facultăţii de mecanică din Hunedoara.  Aşa a apărut „perla coroanei”, despre care am pomenit, numită „filtru supraaspirat inversat”, o invenţie care i-a adus anul trecut lui Corneliu Birtok-Bănească două medalii de aur. În acest an, hunedoreanul îşi obţine şi licenţa de inginer mecanic. 

Nimeni nu-i inventator în ţara lui

image

Cu stima de la Ferrari

Ca inventator, Corneliu Birtok-Bănească are două mari dezavantaje:  e prea bun şi e singur.   „Gloria mea nu depăşeşte una-două zile cât durează saloanele de inventică la care particip. După aceea se face iarăşi linişte în jurul meu pentru că există o inerţie enormă la schimbare chiar dacă invenţia are o utilitate practică dovedită”, spune Corneliu. Pentru că nimeni nu e inventator în ţara lui, cu circumstanţe agravante când e vorba de România, ca să-şi promoveze invenţiile, deveanul a trimis e-mail-uri de prezentare marilor producători de automobile din Europa. Cei de la Ferrari s-au arătat încântaţi de invenţiile sale,   l-au inclus formal în baza lor de date ca posibil colaborator şi s-au oprit la „stima” din finalul scrisorii de răspuns.  BMW, de o corectitudine nemţească,  l-a  avertizat pe Corneliu că sunt interesaţi de filtrele sale de aer,  dar,  că în lipsa unui brevet de invenţie, ar fi bine să nu le trimită proiectele pentru că riscă să i se fure ideile.  „Ca inventator de sine stătător nimeni nu te prea bagă în seamă. Medaliile de aur obţinute nu au valoare de piaţă. Câştigătorii saloanelor de inventică nu sunt recompensaţi material în nici un fel”, spune Corneliu. Pentru cel mai bun inventator român al momentului, singura soluţie rămâne sponsorizarea. Pentru asta, Corneliu Birtok-Băneasă  a înfiinţat un ONG,  Corneliusgroup, prin care intenţionez să atragă fonduri europene pentru o linie de producţie de filtre la Deva. „Nu vreau să vând patentele mele. Visul meu este să construiesc o fabrică care să producă şi să vândă ca produs de serie invenţiile mele”, spune Corneliu. Dacă totuşi s-ar pune problema înstrăinării „reţetei” unui filtru de aer marca „Birtok-Băneasă” preţul tranzacţiei ar începe  de la 100.000 de euro.

O Mecca a inventatorilor

A 38-a ediţie a Salonul Internaţional de Inventică de la Geneva  s-a desfăşurat în acest an în perioada 21-25 aprilie. Considerat cel mai important eveniment de acest tip la nivel mondial, salonul a reunit în acest an 1000 de invenţii, prezentate de 785 de inventatori veniţi din 45 de ţări. Din inventatorii prezenţi, un procent de 79 la sută reprezintă companii şi institute de cercetare, iar diferenţa de 21 la sută sunt inventatori independenţi, printre care s-a numărat şi Corneliu Birtok-Băneasă. În acest an, pe o suprafaţă de 8500 de metri pătraţi,  au fost prezentate invenţii din  14 domenii printre care medicină, protecţia mediului, mecanică, jucării şi jocuri şi dispozitive practice. Printre invenţiile cele mai gustate de public s-a numărat desfăcătorul de sticle cel mai practic din lume care permite dintr-o mişcare şi cu o singură mână destuparea sticlei recuperând capacul de metal. O altă invenţie a fost geamul „contra tâlharilor”, care, a fost demostrat practic, nu cedează nici la cea mai puternică lovitură de topor. Printre alte invenţii remarcate în acest an a mai fost o mânuşă de protecţia care se poate îmbrăca şi dezbrăca folosind o singură mână şi un instrument muzical inedit despre care inventatorii au spus că revoluţionează modul în care se va interpreta muzica. Organizatorii apreciază că în acest an Târgul Internaţional de Inventică de la Geneva a fost vizitat de circa 10.000 de persoane. 

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite