Județul împânzit de clădiri vulnerabile la seisme. Blocurile care stau să cadă într-o veche colonie VIDEO

0
Publicat:

Numeroase clădiri de locuit și construcții rutiere din județul Hunedoara prezintă probleme de siguranță. Cele mai recente cutremure i-au făcut pe localnici să se teamă pentru soarta acestora.

Blocuri din colonia Aninoasei. Foto: Daniel Guță
Blocuri din colonia Aninoasei. Foto: Daniel Guță

Deși nu au făcut pagube însemnate, cutremurele înregistrate la începutul acestei săptămâni aduc motive de îngrijorare cu privire la situația a numeroase construcții din Hunedoara.

O mulțime de clădiri de locuit, unele vechi de peste un secol, se află într-o stare precară, iar unii dintre locatarii lor s-au plâns autorităților, că seismele au lăsat crăpături în pereții acestora.

Mai multe poduri rutiere intens circulate sunt și ele cunoscute pentru starea tehnică necorespunzătoare în care au ajuns. Unii localnici din Hunedoara le-au cerut autorităților în mod public să ia măsuri pentru consolidarea lor.

Colonia din Aninoasa, cu blocuri șubrede

În Valea Jiului, primele mine de cărbune au fost deschise la mijlocul secolului al XIX-lea. Și tot atunci au fost construite primele colonii muncitorești, în forma unor cazărmi de lemn, lipsite de utilități, a căror menire era să găzduiască zeci de oameni.

Cu timpul, pavilioanelor de lemn le-au luat locul „coloniile” cu șiruri de case din cărămidă în care locuiau câte 2 – 4 familii, cu mici terenuri folosite ca grădini sau curți și cu dependințe, traversate de străzi înguste înnegrite de cărbune.

În alte locuri, clădirile de locuit de forma unor pavilioane sau a blocurilor cu unul – două etaje se înșiruiau în văile înguste ale afluenților celor două Jiuri, până când terenul înconjurat de versanți tot mai abrupți nu mai permitea astfel de construcții.

Una dintre cele mai vechi colonii din Valea Jiului, poate fi văzută în Aninoasa (video), un fost oraș minier care în ultimul deceniu a pierdut un sfert din populația rezidentă, ajungând la circa 3.300 de locuitori.

Clădirile vechii colonii de pe valea pârâului Aninoasa au aproape un secol și jumătate, iar starea unora dintre ele este extrem de precară.

Ultimele cutremure i-au făcut pe oameni să se teamă pentru soarta lor.

„La unele blocuri, acoperișurile stau să cadă. S-au mai prăbușit acum câțiva ani, sub greutatea zăpezii. Zidurile sunt pline de crăpături, iar structura clădirilor este și ea șubredă. Însă multe din încăperile lor au rămas nelocuite, pentru că oamenii au plecat de aici”, spune Maria, o localnică din colonia din Aninoasa.

În iarna anului 2018, acoperișurile a trei blocuri aflate în colonia din Aninoasa s-au prăbușit din cauza zăpezii, iar peste 30 de familii au fost evacuate, de teama altor astfel de evenimente.

Câteva blocuri din Aninoasa au fost reabilitate. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL.
Câteva blocuri din Aninoasa au fost reabilitate. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL.

„Sunt construcţii vechi (din anii 1890) şi afectate în ce priveşte rezistenţa, au acoperişuri şarpante cu învelitoare din ţiglă sau tablă, dulgheria acoperişurilor putredă, cu elemente lipsă. Sunt un număr de 30 de clădiri P+1, din care 6 P+1+M, construite din cărămidă fără centuri stâlpi sau grinzi. În urma verificărilor de specialitate efectuate de Inspectoratul de Stat in Construcţii, s-a recomandat evacuarea locatarilor din cladirile afectate”, informa atunci Comitetul Local pentru Situatii de Urgenţă. Oamenii s-au întors, în scurt timp, în locuințele lor.

Autoritățile din Aninoasa au reabilitat începând din 2019, cu fonduri guvernamentale, zece astfel de clădiri din Colonia din Aninoasa, însă nu au mai obținut finanțare pentru restul clădirilor degradate, unele în pericol de prăbușire.

„Sperăm că vom obține finanțare europeană pentru reabilitarea acestora, prin Agenția de Dezvoltare Regională Vest”, spune primarul Nicolae Dunca.

Blocul fantomă din Hunedoara, evacuat treptat

O situație asemănătoare se înregistrează și la un bloc de locuințe sociale din Hunedoara, unde, din cauza stării precare a acestuia, locatarii au fost evacuați treptat în ultimele luni, iar autoritățile plănuiesc demolarea construcției.

Blocul social din Hunedoara. Foto: Daniel Guță
Blocul social din Hunedoara. Foto: Daniel Guță

O expertiză tehnică a arătat că imobilul nu prezintă siguranță, astfel că se impune demolarea acestuia, informa Primăria Hunedoara.

Înainte ca blocul să fie pus la pământ, autoritățile locale rebuit să găsească noi locuințe sociale, pentru chiriașii „blocului-fantomă”.

Podul peste Strei dă emoții localnicilor

Mai multe construcții industriale și poduri au ajuns și ele să fie considerate riscante, în cazul unor cutremure de intensitate mai ridicată.

O expertiză tehnică realizată podului rutier peste Strei (video), de pe șoseaua care leagă zona veche a orașului Călan de cartierele de blocuri (Orașul Nou), arăta în 2017 situația precară în care a ajuns construcția intens tranzitată de mașini.

Podul a fost construit la începutul anilor ’60, din beton armat, iar de-a lungul existenţei sale au fost efectuate doar lucrări de întreţinere a suprastructurii sale.

„Podul expertizat se încadrează în clasa stării tehnice IV, Stare nesatisfăcătoare, caracterizată prin elemente constructive într-o stare avansată de degradare, podul necesitând lucări de reabilitare şi înlocuirea unor elemente”, arătau concluziile expertizei tehnice.

Podul era considerat stabil atât timp cât nu intervin factori perturbatori brutali, ca mișcările seismice 0 telurice de mare intensitate sau fenomene erozivo-gravitaționale, arăta studiul geo-fizic realizat în 2018.

Podul peste Strei, la Călan. Foto: Daniel Guță
Podul peste Strei, la Călan. Foto: Daniel Guță

Primăria Călan a scos, de mai multe ori, la licitație publică, lucrările de restaurare a podului, estimate la 5,5 milioane de lei, însă licitațiile au fost anulate, ultima în 2022, în lipsa ofertanților.

Podul de la Bretea Streiului, prăbușit în 2014. Foto: Daniel Guță
Podul de la Bretea Streiului, prăbușit în 2014. Foto: Daniel Guță

În apropiere de Călan, la Bretea Strei, un alt pod rutier s-a prăbușit în 2014, după ce un pilon a cedat în momentul în care pe şoseaua podului erau trei autoturisme. Suprastructura a cedat în doar câteva secunde, fiind afectată o porţiune de circa 100 de metri.

Avea structura de rezistenţă slăbită, susţineau specialiştii, în timp ce o alte ipoteze prin care a fost explicată ruperea pilonului de susţinere au fost legate de puterea râului Strei şi de cutremurele petrecute în zona Haţegului, în lunile dinaintea prăbuşirii podului.

O balastieră şi lucrările la canalul Strei şi la hidrocentrala din vecinătate au afectat stabilitatea podului, arăta un raport prezentat de Curtea de Conturi a României, în 2018.

Podul din Simeria prea degradat pentru a mai fi reabilitat

Un alt pod rutier, aflat într-o stare la fel de precară trece peste căile ferate din Simeria, legând două cartiere ale orașului.

Podul de la Simeria. Foto: Daniel Guță
Podul de la Simeria. Foto: Daniel Guță

O expertiză tehnică realizată în 2021 a arătat că podul din Simeria, aflat în proprietatea Ministerului Transporturilor, se află într-o stare precară și va trebui refăcut din temelii. Până atunci, circulația mașinilor de mare tonaj (peste 7,5 tone) a fost interzisă pe acest pod.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite