Video Drumurile din Ținutul Pădurenilor, modernizate doar pe bucăți. Șosea de munte așteptată ani în șir VIDEO
0Localnicii din Ținutul Pădurenilor din Hunedoara vor mai avea de așteptat ani în șir până ce drumurile spre satele unde trăiesc vor putea fi modernizate în întregime. Cea mai nouă bucată de șosea va avea doar trei kilometri.
În ultimii ani, drumurile locale spre satele din Munții Poiana Ruscă din Hunedoara au fost reabilitate doar pe bucăți de câțiva kilometri, cu mari eforturi, după așteptări îndelungate și, de cele mai multe ori, cu întârzieri în finalizarea proiectului.
Un nou drum de munte, în șantier
Zilele trecute au început lucrările de modernizare a sectorului de circa trei kilometri din Drumul județean 687E Ruda – Poienița Voinii, respectiv între km 21+630 și km 24+380.
Investiția are o valoare de 6,9 milioane de lei și este finanțată prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” și din bugetul Consiliului Județean Hunedoara.
„Se lucrează intens, iar constructorul ne-a dat asigurări că va face tot posibilul ca execuția acestui tronson kilometri să fie încheiată în acest an”, susține Laurențiu Nistor, președintele Consiliului Județean Hunedoara.
Cei trei kilometri de drum dintre satele Ruda și Poienița Voinii (video) sunt doar o bucată din drumul județean Hunedoara – Vadu Dobrii, de peste 40 de kilometri, care în trecut era ruta cea mai accesibilă spre satul Vadu Dobrii din Hunedoara.
În prezent, drumul este asfaltat pe circa 25 de kilometri, din Hunedoara până în satul Ruda.
Urmează un sector de circa opt kilometri de drum de pământ și piatră, nemodernizat, până la ieșirea din satul Bunila din Hunedoara, iar de aici, ultima porțiune de șapte – opt kilometri, este de mai multe decenii impracticabilă cu autoturismele (video).
Drumul Hunedoara - Bunila - Vadu Dobrii (video) a fost vreme îndelungată cel mai scurt și cel mai folosit traseu care lega orașul Hunedoara de satul Vadu Dobrii din Hunedoara, localitatea izolată, aflată la cea mai mare altitudine din Munții Poiana Ruscă, peste 1.100 de metri.
Drumul de circa 40 de kilometri începe din Centrul vechi al Hunedoarei, urcă pe valea Cernei, până în localitatea Ghelari și apoi continuă pe plaiurile din Ținutul Pădurenilor, traversând satele Ruda, Poienița Voinii și Bunila.
Drumul spre satul Vadu Dobrii, rău pe ultimii kilometri
De la marginea satului Bunila, continuă prin pădure aproape 10 kilometri spre satul Vadu Dobrii din Hunedoara (video), trecând pe Vârful Muncelu, aflat la circa trei kilometri de centrul satului.
Drumul spre Vadu Dobrii a fost folosit de la mijlocul secolului al XIX-lea, când a fost înființat satul din munții Hunedoarei. De la sfârșitul secolului al XIX-lea a fost însoțit de o rețea de funiculare, care transporta mangal spre Uzinele de fier Hunedoara.
În anii ’70, micile mine de fier de la Vadu Dobrii au fost extinse, iar vechea rețea de funiculare, care fusese oprită timp de aproape patru decenii, a fost repusă în funcțiune pentru transportul minereului spre Hunedoara.
Tot atunci a fost refăcut și drumul, însă minele au fost închise în anii ’80, iar satul din Munții Poiana Ruscă a rămas cu timpul tot mai pustiu. Drumul dintre Bunila și Vadu Dobrii a fost lăsat și el de izbeliște.
Sate de munte din Hunedoara unde nu a ajuns asfaltul
În ultimul deceniu, mai multe drumuri care traversează Ținutul Pădurenilor din Hunedoara au fost modernizate.
Cel mai lung sector de drum de pământ transformat în șosea are circa 30 de kilometri și urcă pe valea Cernei din Hunedoara, între localitățile Toplița și Lunca Cernii de Sus, până la limita județelor Hunedoara și Caraș – Severin. Investiția a fost finalizată în 2013, cu fonduri europene.
Șoseaua se oprește în pădure, la ieșirea din județul Hunedoara (video), de unde continuă zece kilometri cu un drum local, de pământ, inaccesibil.
În anii următori, alte drumuri din Ținutul Pădurenilor au fost reabilitate, însă doar pe bucăți de 2 – 7 kilometri, cu fonduri atrase de autoritățile locale și Consiliul Județean Hunedoara.
Asfaltul nu a ajuns încă până în mai multe sate de munte din Hunedoara, ca Vadu Dobrii, Bunila, Alun și Bătrâna.
Totuși. în ultimii ani au fost modernizate drumurile în sate izolate ca Poiana Răchițelii, Socet, Cerbăl, Feregi, Merișoru de Munte, Goleș, Vălari, Cernișoara Florese, Runcu Mare, Lelese, Cerișor, Lunca Cernii de Sus, Meria, Negoiu, Plop și Ghelari.