Video Cel mai faimos drum din Ținutul Pădurenilor, devenit impracticabil. Urca în inima munților VIDEO

0
Publicat:

Drumul Hunedoara Vadu Dobrii, unul dintre cele mai vechi drumuri din Ținutul Pădurenilor din Hunedoara rămâne impracticabil pe întreaga sa distanță, deși un tronson al acestuia va fi modernizat după o așteptare îndelungată.

Drumul spre vadu Dobrii, zona Poienița Voinii, care va fi modernizată. FOTO: Daniel Guță, ADEVĂRUL
Drumul spre vadu Dobrii, zona Poienița Voinii, care va fi modernizată. FOTO: Daniel Guță, ADEVĂRUL

În următoarele zile, vor începe lucrările la sectorul de trei kilometri, nemodernizat, din zona Poienița Voinii (video) al drumului județean Hunedoara – Bunila – Vadu Dobrii (DJ 687 E). Investiția este finanțată din Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, cu fonduri accesate de Consiliul Județean Hunedoara.

Sectorul de drum județean dintre Bunila și Vadu Dobrii va rămâne însă impracticabil cu autoturismele, chiar dacă porțiunea de trei kilometri, dintre Vârful Muncelu (1140 metri) și Vadu Dobrii, a fost reparată recent.

Astfel, cei care își propun o călătorie pe vechea rută din Ținutul Pădurenilor, drumul Hunedoara – Bunila – Vadu Dobrii, vor putea circula cu mașinile pe asfalt, din Hunedoara până la intrarea în satul Poienița Voinii (28 de kilometri).

Apoi urmează un sector de cinci kilometri de drum județean nemodernizat, până la ieșirea din satul Bunila spre Vadu Dobrii, iar de aici o porțiune de circa șapte kilometri de drum impracticabil, de pământ și piatră, până la Vârful Muncelu.

Ținutul Pădurenilor din Hunedoara se înfățișează spectaculos pe porțiunea traversată de drumul de plai, dar turiștii sunt sfătuiți să nu se aventureze pe ultima parte a traseului.

Funicularele din Vadu Dobrii

Drumul Hunedoara - Bunila - Vadu Dobrii (video) a fost vreme îndelungată cel mai scurt și cel mai folosit traseu care lega orașul Hunedoara de localitatea izolată, aflată la cea mai mare altitudine din Munții Poiana Ruscă, peste  1.100 de metri.

Drumul de circa 40 de kilometri începe din Centrul vechi al Hunedoarei, urcă pe valea Cernei, până în localitatea Ghelari și apoi continuă pe plaiurile din Ținutul Pădurenilor, traversând satele Ruda, Poienița Voinii și Bunila.

De la marginea satului Bunila, continuă prin pădure aproape 10 kilometri spre satul Vadu Dobrii din Hunedoara, trecând pe Vârful Muncelu, aflat la circa trei kilometri de centrul satului.

Drumul spre Vadu Dobrii a fost folosit de la mijlocul secolului al XIX-lea, când a fost înființat satul din munții Hunedoarei.

La ieșirea din Bunila, drumul devine inaccesibil autoturismelor. Foto: Daniel Guță
La ieșirea din Bunila, drumul devine inaccesibil autoturismelor. Foto: Daniel Guță

Cu 50 ani mai în urmă, Vadul Dobrii, care azi are 60 fumuri, n-a fost decât o adunătură de cocioabe, în care trăiau diferiţi lucrători aduşi din satele vecine, să lucreze la cărbunăriile minelor Ghelar. Aceşti ţărani, muncitori statoriţi aici, au lăsat locul de vatră urmaşilor lor, cari şi-au făcut case pe aceleaşi locuri. După primul şi al doilea deceniu de existenţă, Vadul Dobrii a avut o epocă de frumoasă înflorire: întreg ţinutul ajunsese în proprietatea unui oarecare Miloşevici, care conducea întreaga muncă, atât la cărbunării, la tăiatul pădurilor, la vânat, cât şi la comerţul de vite”, arăta publicistul Ion Mehedințeanu, în 1928.

De la sfârșitul secolului al XIX-lea, drumul Hunedoara – Bunila – Vadu Dobrii a fost însoțit de o rețea de funiculare, care transporta mangal spre Uzinele de fier Hunedoara.

„Comuna Vadu Dobrii, fiind aşezată la o distanţă de 42,7 kilometri de Hunedoara, transportul mangalului produs aici, cu căruţele, până la Hunedoara, ar fi ridicat costul acestuia la un nivel cu totul neconvenabil, Odată cu hotărîrea de a se începe construirea uzinei din Hunedoara s-a iniţiat şi construirea liniei de funicular Vadu Dobrii – Ghelari - Hunedoara. Construcţia a început în anul 1882, terminându-se în primele zile ale lunii august, 1884. Porţiunea dintre Ghelari şi Vadu Dobrii era amenajată exclusiv pentru transportul de mangal, pe când cea dintre Ghelari şi Hunedoara, pentru transport mixt atît de minereu, cât şi de mangal”, informa revista Metalurgia, în 1973.

Drumul Hunedoara Vadu Dobrii, refăcut în anii '70

În anii ’70, micile mine de fier de la Vadu Dobrii (video) au fost extinse, iar vechea rețea de funiculare, care fusese oprită timp de aproape patru decenii, a fost repusă în funcțiune pentru transportul minereului spre Hunedoara.

„Prin anii ’70, IPEG (n.r. - Întreprinderea de prospecţiuni şi exploatări geologice din Deva), care conducea lucrările miniere din sat, a refăcut și drumul spre Vadu Dobrii. Minele s-au închis însă prin anii ’80, iar odată cu ele satul s-a depopulat, funicularele au fost abandonate, iar drumul dintre Bunila și Vadu Dobrii a fost lăsat de izbeliște”, povestește o localnică.

În satul Vadu Dobrii mai locuiesc 10 – 12 oameni, care pentru a ajunge la Hunedoara folosesc alte trasee, mai lungi, dar accesibile deși cuprind și ele porțiuni de drumuri forestiere, de pământ.

Drumurile mai bune din satul Vadu Dobrii coboară spre Hunedoara pe valea Runcului, prin Runcu Mare și Govâjdia, pe valea Cernei, prin Lunca Cernii de Jos și Toplița, pe valea Cernișoarei, prin Cernișoara Florese și Toplița, ori spre Deva, pe valea Dobrii (video), prin Roșcani și Dobra.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite