Drumul naţional din munţi care costa cât o autostradă şi urma să lege Valea Jiului de Băile Herculane

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drumul Naţional 66A. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL
Drumul Naţional 66A. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Au trecut doi ani de când proiectarea şi construcţia şoselei care urma să lege Valea Jiului de Băile Herculane au fost scoase la licitaţie publică. Investiţia a stârnit controverse.

În iunie 2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitaţie publică proiectarea şi construcţia Drumului de legătură DN 66A km 47+600 – 66+204 Câmpu lui Neag – Cerna, o nouă şosea care urma să traverseze munţii pentru a lega Valea Jiului de zona Băilor Herculane şi a Orşovei. Au trecut doi ani, iar proiectul a rămas suspendat.

Drumul Marmurei, scurtătura prin munţi între Hunedoara şi Caraş-Severin VIDEO

Cel mai spectaculos drum din Ţinutul Pădurenilor. Când va fi finalizată noua şosea din munţi FOTO VIDEO

Alunecările de pietre au răvăşit şoseaua spre Lunca Cernii. „Ploaie” de bolovani pe drumul din munţi VIDEO

„Drumul este parte componentă a drumului naţional DN 66A şi face legătura între Câmpu lui Neag şi Valea Cernei. Drumul naţional DN 66A este asfaltat până la Câmpu lui Neag, continuându-se apoi cu drumul forestier, accesul traficului auto fiind posibil numai pe anumite porţiuni”, informa CNAIR.

Realizarea celor 20 de kilometri de şosea montană se ridica la peste 240 de milioane de lei, însă licitaţia a fost anulată pentru că până la data limită de depunere a cererilor de participare la licitaţie niciun constructor nu a depus oferte. Din 2019, proiectul nu a mai fost scos la licitaţie publică.


Intrarea în Parcul Naţional Domogled - Valea Cernei. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

drum spre baile herculane foto daniel guta adevarul

Controversele şoselei din munţi

Deşi autorităţile oraşelor din Valea Jiului au strâns semnături de la oameni pentru a susţine construcţia şoselei prin munţi, membrii unor organizaţii ecologiste şi alţi localnici s-au opus investiţiei, considerând-o inutilă şi dăunătoare mediului.

 „Asfaltarea ar distruge ultimul Peisaj Forestier Intact aflat în Munţii Retezat-Godeanu-Ţarcu, pentru că dumul ar urma să traverseze chiar zona de protecţie integrală din Parcul Naţional Domogled - Valea Cernei”, reclamau unele organizaţii de mediu.

Şoseaua ar fi facilitat însă comunicaţia între comunităţile din Valea Jiului şi cele din sud-vestul ţării. Dacă DN 66A va fi transformat într-o şosea modernă, distanţa pe care un şofer va trebui să o străbată pentru a ajunge de la Uricani la Băile Herculane s-ar scurta cu circa 100 de kilometri, faţă de rutele alternative prin Târgu-Jiu (DN 66) sau Caraş-Severin (DN 68A). Distanţa dintre celelalte oraşe ale Văii Jiului şi Băile Herculane s-ar scurta cu circa 70 – 90 de kilometri, respectiv cu circa o oră demers.


Zona Câmpuşel. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

drum spre baile herculane foto daniel guta adevarul

Doar 20 de kilometri au fost modernizaţi

Din anii 2000, de la începerea modernizării Drumului Naţional 66 A, au fost construiţi doar 20 de kilometri de şosea, între Uricani (judeţul Hunedoara) şi Câmpuşel, un vechi canton aflat la limita Parcului Naţional Retezat şi a Parcului Naţional Domogled - Valea Cernei. Din Câmpuşel, drumul traversează Parcul Naţional Domogled – Valea Cernei, pe o distanţă totală de aproape 80 de kilometri, iar pe mai multe porţiuni a rămas impracticabil cu autoturismele.


Lucrări în 2008, la primii 20 de kilometri ai DN 66A. Foto: Traian Manu

drum national 66 a foto adevarul

Din 2018, din cauza pericolului pe care îl reprezintă drumul prin munţi, acesta a rămas închis circulaţiei maşinilor şi în 2018, pe o porţiune de circa 40 de kilometri, între Câmpu lui Neag (Hunedoara) şi Cerna Sat (Gorj). „Sectoarele de drum de pe DN 66 A, cuprinse între km 47 şi km 88 sunt drumuri de pământ, închise circulaţiei publice, impracticabile şi periculoase din punct de vedere al siguranţei circulaţiei”, informa Ministerul Transporturilor.

Nici porţiunea de 30 de kilometri dintre Cerna Sat şi până în apropiere de Herculane nu este modernizată. „Sectorul de drum de pe DN 66A de la km 88 la km 99 este din beton de ciment degradat şi descompus, iar sectorul de la km 99 la km 109 este pietruit”, se arată într-un raport al ministerului.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Comorile medievale ale Ţării Haţegului: cele mai vechi biserici de piatră şi castele făcute de cneji. Aici se află Castelul din Carpaţi al lui Jules Verne VIDEO

Şoseaua spre cetăţile dacice afectată de alunecări uriaşe de teren. Unde este cel mai riscant sector FOTO VIDEO

Ce s-a ales de Drumul Aurului care duce la Treptele Romane şi la vechile mine din zona Bradului VIDEO

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite