Calea ferată a mocănițelor, luată la pas. „Oamenii își doresc refacerea ei“ VIDEO

0
Publicat:

Peste 60 de oameni au luat, sâmbătă, 29 aprilie a.c., la pas, traseul de peste zece kilometri al fostei căi ferate miniere care lega Hunedoara de Ținutul Pădurenilor. Localnicii au dorit să atragă atenția asupra potențialului turistic al zonei (video).

Calea ferată minieră Hunedoara – Govâjdia – Ghelari a fost folosită intens de la inaugurarea ei în anul 1900 și până în anii 2000, când mai multe secții din combinatul siderurgic din Hunedoara, dar și minele de fier și exploatările de talc și dolomită din Ținutul Pădurenilor și-au încetat activitatea.

La sfârșitul anilor 2000, calea ferată din Hunedoara cu o lungime de aproximativ 15 kilometri a fost dezafectată, iar șinele și unele dintre podurile și viaductele sale au fost scoase și revalorificate.

Furnalul din Govâjdia, unul dintre locurile istorice ale fostei căi ferate. Foto: Daniel Guță
Furnalul din Govâjdia, unul dintre locurile istorice ale fostei căi ferate. Foto: Daniel Guță

Mai mulți localnici au reclamat abandonarea fostului tronson feroviar și au inițiat acțiuni civice prin care au solicitat autorităților locale refacerea traseului sau promovarea lui ca atracție turistică.

Au parcurs peste zece kilometri pe jos

O astfel de acțiune a avut loc sâmbătă, 29 aprilie a.c., iar cei peste 60 de localnici din Hunedoara, dar și din Valea Jiului, au parcurs zece kilometri pe jos, pe vechiul traseu, de la Hunedoara la Govâjdia.

„A fost o plimbare tematică, pe care o organizăm de mai bine de zece ani, pe terasamentul fostei linii ferate a mocănițelor din Hunedoara, care leagă două obiective turistice de interes național: Castelul Corvinilor și Furnalul din Govâjdia. Au venit oameni care încă mai speră în refacerea acestei linii ferate și care vor să tragă un semnal de alarmă asupra importanței acestui traseu”, spune Alin Barna, unul dintre participanții la acțiunea civică.

Hunedorenii care au venit pe traseul mocăniței din Hunedoara îl consideră drept una dintre cele mai spectaculoase foste rute feroviare din România.

Fost pod feroviar de pe traseul mocănițelor. Foto: Daniel Guță
Fost pod feroviar de pe traseul mocănițelor. Foto: Daniel Guță

„Am venit împreună cu un grup de oameni pasionați de drumeții, din Valea Jiului, pe traseul fostei căi ferate, desființate de mai mulți ani. Este spectaculos, mai ales cu acel tunel de peste 700 de metri. Ne dorim ca autoritățile să se implice și să facă ceva cu acest traseu turistic foarte frumos, este păcat să rămână așa”, spune Adrian, unul dintre participanții la excursia de zece kilometri pe jos.

Traseul mocănițelor din Hunedoara

Stația de pornire a vechii căi ferate se afla lângă Castelul Corvinilor. După ce traversau valea râului Zlaști, cu dealurile sale domoale, trenurile intrau în munte printr-un tunel de peste 700 de metri, ieșind în valea Govâjdiei (video), mărginită de șiruri de versanți abrupți, încolțiți de stânci amenințătoare.

Mocănițele (locomotivele cu abur) folosite în trecut pentru a tracta vagoanele de călători și cele cu minereu, bușteni, talc și dolomită circulau pe traseul dăltuit în pereții de piatră până în apropiere de Furnalul din Govâjdia.

De aici, traseul continua alți 4 – 5 kilometri spre Ghelari – unde funcționau minele de fier și spre Crăciuneasa, până la poalele unei vaste cariere de dolomită.

Furnalul din Govâjdia (video), vechi de peste două secole, al cărui cuptor este încă bine conservat, a fost atât un reper istoric al metalurgiei din Transilvania, dar și un loc de agrement pentru hunedoreni.

Oamenii speră că monumentul istoric va fi restaurat și va redeveni astfel o destinație turistică populară din Hunedoara.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite