Supernava construită la Galaţi pentru cercetări antarctice. Doar echipamentul special costă 800 de milioane de dolari

0
0

Construcţia ambarcaţiunii, care are caracteristici tehnice şi dotările ştiinţifice unice la nivel mondial, se face la şantierul naval Damen din Galaţi. Beneficiar este guvernul australian, pentru divizia specială de cercetări antarctice.

Şantierul Naval Damen din Galaţi continuă producţia de nave unicat, cu caracteristici tehnologice de vârf. Zilele trecute, la sediul companiei a avut loc ceremonia de tăiere a primei piese destinate unei amabarcaţiuni pentru cercetări ştiinţifice în zona bachizelor din apropierea Polului Sud, comandată de guvernul din Australia pentru Antarctic Division (AD).

Ceremonia are în lumea constructorilor de nave aceeaşi simbolistică precum punerea pietrei de temelie a unei clădiri, motiv pentru care la festivitate au participat atât constructorii, cât şi reprezentanţii beneficiarului, ba chiar şi un trimis al acţionariatului olandez al firmei gălăţene.

Noul proiect - Damen Antarctic Supply Research Vessel  - este unul dintre cele mai importante pe care şantierul din Galaţi le-a avut în ultimii ani, dat fiind că înglobează caracteristici tehnice unice. „Întreaga echipă este nerăbdătoare să construiască această navă, care nu este doar un spărgător de gheaţă, ci şi o navă de cercetare şi o navă de asistenţă tehnică, toate combinate într-una singură”, a declarat Joop Noordijk, Project Director în cadrul Damen.

Construcţia navei este parte a unui contract mai amplu, estimat la 1,2 miliarde de dolari, în care este inclusă proiectarea, construcţia, operarea şi mentenanţa navei. Nava reprezintă, de altfel, cea mai mare investiţie a guvernului federal australian din programul destinat Antarcticii. Construcţia navei propriu-zise este estimată la 200 de milioane de dolari, iar echipamentele speciale (care vor fi montate tot la Galaţi, dar sunt aduse din SUA, Germania şi Japonia) au costat peste 800 de milioane de dolari.

image

Imagine de la ceremonia de începere a proiectului FOTO C.C.

„Nava este una multifuncţională, capabilă să execute o multitudine de misiuni menite să susţină staţiile de cercetare dispersate din punct de vedere geografic, poate acorda asistenţă în operaţiunile cu elicoptere, va avea un rol şi în misiunile de cartografiere subacvatice şi va putea să desfăşoare o multitudine de activităţi ştiinţifice în Oceanul Antarctic”, a explicat Rob Bryson, program manager în cadrul Australian Antarctic Division.

Antarctic Supply Research Vessel va furniza celor trei staţii australiene permanente de cercetare din Antarctica echipamente, provizii, materiale de construcţie şi personal. Fiind o navă de cercetare, cu facilităţi de laborator extinse, va putea găzdui până la 116 oameni de ştiinţă şi va permite staţionarea a patru elicoptere şi două ambarcaţiuni de aterizare.

image

Imagine de la tăierea primei piese a navei FOTO C.C.

Potrivit contractului, nava va avea o lungime de 156 de metri, o capacitate de 23.400 tone şi va fi livrată în 2020. Este interesant de remarcat şi faptul că arhitectura navală este una specială, bazată inclusiv pe un sistem modular de gestionare a spaţiilor ce ţin de activităţile de laborator sau cu caracter ştiinţific.

Bijuterii tehnologice de Galaţi

În ultimele şase luni, şantierul naval de la Galaţi a mai lansat la apă două nave unicat, superspecializate, către clienţi străini cu anvergură mondială. Este vorba despre nava „Bibby WaveMaster1”, prima navă de tip Service Operation Vessel (SOV) care permite accesul rapid al echipelor de intervenţie pe platformele sau turbinele eoliene marine. Beneficiar este compania britanică Bibby Marine Services (BMS).

De asemenea, Damen Galaţi a obţinut marele trofeu – „Offshore Support Ship 2017 Award” - la Gala de la Londra industriei mondiale de profil (Offshore Support Journal Annual Awards), pentru „Maersk Connector”, o navă unicat destinată gigantului mondial Maersk.

Mai multe - Galaţi

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite