Pilotina „Irina“, lansată la apă. Este prima navă din dotarea Administraţiei Dunării, după 27 de ani de sărăcie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pilotina Irina, în Portul Galaţi FOTO Costel Crângan
Pilotina Irina, în Portul Galaţi FOTO Costel Crângan

Nava a costat puţin peste 500.000 de euro şi a fost făcută de un şantier naval de mici dimensiuni, din Constanţa. Interesant este că Administraţia Fluvială a Dunării de Jos a reuşit să contracteze, din bugetul alocat, două pilotine, după ce în urma licitaţiei preţul a scăzut la jumătate faţă de cât se estimase.

Veche de mai bine de un secol şi jumătate (sub diverse denumiri, dar cu aceleaşi atribuţii: de administrare a şenalului navigabil al celor 1.075 de kilometri de Dunăre românească), Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi a trăit, de-a lungul istoriei, şi vremuri bune, dar şi multe momente teribile.

Dincolo de dificultăţile date de cele două Războaie Mondiale sau de schimbările de regim politic, AFDJ a rămas sprijinul esenţial al navelor care tranzitează sectorul românesc al Dunării, căci de ea depinde menţinerea adâncimii reglementate a şenalului, semnalizarea acestuia, curăţarea fluviului de gheţuri şi de undele de poluare, precum şi pilotajul navelor de mari dimensiuni pe complicatele braţe navigabile din Delta Dunării.

Din păcate, după 1990, AFDJ nu a parcurs o perioadă tocmai uşoară, căci intrată sub zodia politicului şi a tranziţiei, dar şi permanent sub-finanţată, a trebui să reziste cârpind, improvizând şi insistând să i se dea măcar o mică parte din ceea ce ar fi trebuit să i se dea.

A fost nevoie ca Dunărea să fie blocată de gheţuri mai bine de 40 de zile, la începutul lui 2017, pentru ca Guvernul României să aloce fonduri pentru reparaţia capitală a singurului spărgător de gheaţă de mare capacitate („Perseus”), o navă veche de aproape 30 de ani. De asemenea, în acest an, pentru prima dată în perioada de după Revoluţie, AFDJ a reuşit să cumpere (din fonduri alocate prin Ministerul Transporturilor) o navă specială pentru pilotajul pe Dunăre.

Pilotina „Irina” a fost dată Dunării pe 13 iunie 2017, urmând să asigure misiuni de transport persoane (piloţi) din portul Sulina în zona de aşteptare a navelor, din Marea Negră, dar şi ghidarea navelor de mari dimensiuni pe braţul Sulina (având în vedere tehnologia pe care o înglobează). A costat puţin peste 500.000 de euro şi a fost fabricată la Constanţa, în şantierul societăţii SC Electroscoica MAR SRL (surprinzător, dacă ţinem cont că şantierul naval cel mai performant din România se află la Galaţi).

Există însă şi o explicaţie pentru asta. „Am avut puţin noroc, pentru că, în baza datelor primite de la şantierele navale, preţul iniţial estimat al pilotinei era undeva la 850.000 euro. La licitaţie s-au prezenta însă companii mai mici, n-au mai venit şantierele mari, şi până la urmă, în urma procesului de achiziţie, ne-a rămas jumătate din bani. Aşa că am comandat şi o a doua pilotină (n.r. ce va fi livrată în decembrie)”, a explicat Dorian Dumitru, directorul AFDJ Galaţi.

Intrarea în serviciu a pilotinei a fost un moment aşteptat cu nerăbdare de personalul administraţiei fluviale, dat fiind că toate ce cele şase ambarcaţiuni de acest fel aflate în dotarea AFDJ Galaţi sunt vechi de peste trei decenii, iar trei dintre acestea erau deja trase la mal deoarece sunt în stare foarte proastă, de nereparat, mai ales că nu se mai găsesc nicăieri piese de schimb pentru motoarele de fabricaţie URSS.

Pilotina „Irina” are o lungime de 16,5 metri, o lăţime de 5 metri şi un pescaj de 1,5 metri. Nava este propulsată de două motoare cu o putere totală de 720 CP. „Este o navă rezistentă, cu o clasă de navigaţie maritimă ce-i permite să navigheze până la 20 de mile marine de ţărm, poate ţine piept până la o forţă a vântului de gradul 6 şi la o mare de gradul 5, asta însemnând valuri de 2,5 metri”, a precizat directorul general al AFDJ.

Galaţi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite