Nava Perseus, care prin spargerea gheţii a contribuit la evitarea unor zăpoare catastrofale pe Dunăre, şi-a câştigat dreptul la reparaţii
0
Dorinţa comandantului acesteia, Călin Iamandi, s-a împlinit. Şi-a dorit gheaţă pe Dunăre şi a avut parte de mai multă decât şi-ar fi putut imagina. Şi-a dorit modernizarea navei şi se pare că şi acest vis i se va împlini.
Înainte de repriza zdravănă de ger din această iarnă, remorcherul pentru salvare şi spagerea gheţii a stat la cheu nemişcat, timp de un an şi jumătate. Cele 12 certificate de navigaţie ale sale au expirat demult aşa că spre marea supărare a echipajului nava nu mai avea dreptul să circule nici măcar pe Dunăre.
Acesta este motivul pentru care la începutul lunii ianuarie comandantul navei Perseus, Călin Iamandi declara pentru Adevărul că-şi doreşte ca gerul Bobotezei să facă pod de gheaţă pe Dunăre.
„Numai aşa Căpitănia ar putea autoriza provizoriu ca Perseus să plece în marş pentru spargerea gheţii", ne spunea în urmă cu trei luni Călin Iamandi.
Şi dorinţa lui s-a împlinit mult mai mult decât ar fi putut spera. Probabil că este singurul navigator pe Dunărea care s-a bucurat că a avut de înfruntat podul de gheaţă.
La momentul la care aveam acea discuţie cu comandantul remorcherului Perseus acesta ne-a mai spus că nava are nevoie de reparaţii şi lucrări de modernizare pentru a căror finanţare, în 2006, Guvernul a alocat 10.950.000 de lei din care nu s-a primit până acum nici măcar unul singur leu.
Cum între timp bătrânele motoare fabricate la Reşiţa au fost „chinuite" nu glumă iar bordajul navei poartă urmele înfrintării cu banchizele groase şi de trei-patru metri, poate că Perseus va primi în sfârşit banii care i se cuvin pentru reparaţii capitale.
În legătură cu această necesitate, Florin Uzumtoma, directorul AFDJ ne-a declarat că a făcut deja primele demersuri.
„Pentru remorcherele cu clasă multiplă Perseus şi Hercules, domnul director Cucu şi un director din Ministerul Transporturilor au solcitat la Bruxelles acordarea de fonduri neramburasabile. Lucrăm la documentaţia cerută în acest scop de Comisia Europeană. Vorbim despre bani pentru retehnologizarea navelor
Perseus şi Hercules şi bani pentru construirea a încă patru nave similare, dar mai mici. Două pentru Dunărea fluvială, şi două pentru Dunărea Maritimă", ne-a declarat Florin Uzumtoma