În cât timp s-a construit centrul civic al municipiului Focşani şi de ce erau nemulţumiţi tovarăşii
0O dată cu înfiinţarea judeţului Vrancea, după o perioadă grea şi păguboasă în subordinea Regiunii Galaţi, zona noastră geografică a beneficiat de ceva mai multă atenţie de la forurile centrale.
Judeţul Vrancea s-a înfiinţat în anul 1968, tot atunci Focşaniul fiind declarat municipiu. Sarcina de a duce la îndeplinire acest ordin i-a revenit ministrului de interne de la acea vreme, Cornel Onescu.
Cu fonduri mai consistente decât în trecut, când Vrancea aparţinea de Regiunea Galaţi, în oraş s-au trecut la ample modernizări urbanistice.
Un astfel de exemplu este ansamblul arhitectural compus din Piaţa Unirii, numită în trecut Piaţa Libertăţii sau Munteni, Casa Albă şi B-dul Unirii din imediata apropriere a celor două obiective.
Forma urbanistică semnificativă pe care o vedem azi este realizată între anii 1968-1976 şi împreună cu Biserica Sf. Ioan, Ateneul Popular Maior „Gh Pastia”, Hotelul „Unirea”, Monumentul Unirii şi Grădina Publică alcătuiesc cel mai interesant peisaj urban din urbea noastră.
AU DEMOLAT HRUBELE SĂ CONSTRUIASCĂ CENTRUL
Astfel cu proiectul nr 107/1968 , un colectiv de arhitecţi alcătuit din Lăzărescu Cezar , Ochinciuc Mircea şi Ţiganco Radu au supravegheat construirea sediului Comitetului judeţean P C R Vrancea, în prezent Consiliul Judeţean Vrancea şi Prefectura Judeţului Vrancea. Iată ce conţin actele vechi ale Departamentului de Proiectări Bacău.
FOTO: Centrul Focşaniului, în plin proces de construcţie (foto: Virgil Humăilă)

„Sediul Politico-Administrativ al judeţului Vrancea va fi amplasat în Piaţa Unirii unde va fi ridicată o construcţie alcătuită din două corpuri, unul în formă de bară cu subsol, parter şi două nivele, iar celălalt cu subsol, parter şi şase etaje. Amplasamentul viitoarei construcţii va fi situat pe fosta albie a râului Milcov, terenul de fundare fiind alcătuit din alternanţe de straturi aluvionare , nisip fin, pietriş, prafuri ... La începerea lucrărilor de săpătură s-au găsit pe amplasament două hrube adânci de aproximativ 5 şi 7 metri care nu se vor conserva, trebuind a fi demolate”, se arată în documentele aflate la Arhivele Naţionale Vrancea şi consemnate de istoricul Florin Dîrdală.
FOTO: Bulevardul Unirii, în zona centrală WWW.focsaniulvechi.ro

Documentele de Proiectare continua cu noi detalii tehnice.
„Amplasamentul propus va ţine seama de următoarele considerente. Terenul nu necesită demolări din fondul locativ, ci numai o brutărie şi două magazii, iar construcţia noului sediu va fi direct legată de clădirea Consiliului Municipal. Vor rezulta două teme construibile, Corpul A, subsol, parter şi 6 nivele iar corpul B subsol, parter plus două nivele care constituie totodată şi elementul de legătură între sediul actual şi Corpul A. Accesul se va face printr-o curte de onoare creată în fata sediului, pentru oficiali o intrare separată în corpul B, iar pentru funcţionari şi public o a doua intrare pe faţada laterală a Corpului A.

În afară de aceste intrări se va mai da un acces de serviciu la bufetul cantină aflat la subsolul construcţiei prin strada Eroilor. La parter vor fi amplasate, în afara spaţiilor necesare acceselor sălile de seminar şi conducerea Cabinetului de Partid, birourile de audienţă pentru public şi sala de şedinţe pentru 200 de locuri. La etajul 1 se vor amplasa toate birourile conducerii Comitetului judeţean PCR şi al Consiliului Popular Judeţean. Totodată din biroul Primului Secretar şi al Primului Vicepreşedinte se va putea accede pe o logie cu caracter oficial, aceasta logie urmând să se folosească în cadrul unor întruniri şi mitinguri organizate în Piaţă”.
CENTRUL, CONSTRUIT ÎN DOI ANI
Construcţia este realizată repede, în mai puţin de doi ani, dar vechii lideri ai Vrancei nu erau încă mulţumiţi . Vechea înfăţişare a centrului oraşului nu corespundea ambiţiilor acestora şi cu proiectul Institutului de Proiectare Bacău se trece la modernizarea străzii Mare a Unirii, adică construirea unei străzi noi în lungime de 350 de ml , cu o lăţime a părţii carosabile de 14 metri , cu 4 benzi de circulaţie.
FOTO: Nicolae Ceauşescu la Focşani, după ce s-a construit "Casa Albă"

Extragem din Memoriul General:
„Datorită faptului că în Piaţa Unirii din Focşani s-a construit sediul administrativ al Consiliului Popular Judeţean Vrancea, localul nou al Miliţiei Focşani (clădirea Federalcoop de azi) şi este în curs de execuţie noul hotel cu opt nivele, iar în cursul anului 1972 urmează a se construi pe stânga Piaţa Unirii, iar pe dreapta blocuri cu magazine la parter este necesar a se construi şi moderniza arterele de circulaţie ce vor deservi aceste construcţii. Astfel, vechiul traseu al străzii Mari se va abandona , pentru că s-a prevăzut că blocurile cu magazine să fie construite pe acest traseu”.
FOTO: Piaţa Unirii în anii 70' www.focsaniulvechi.ro

Mai amintim că memoriul justificativ a motivat intenţia autorităţilor de a schimba zona respectivă prin faptul că traseul vechi al străzii Mare a Unirii, ce începea de la Big actual, era un traseu sinuos şi întortocheat, având partea carosabilă lată de 7 m şi cu două trotuare înguste de 1,00-1,50 m.
STUDIU DE TRAFIC ŞI ÎN PERSECTIVĂ
Prin această sistematizare a centrului oraşului Focşani şi prin construirea noilor blocuri acest traseu a fost abandonat şi desfiinţat, iar construcţiile vechi existente demolate. Noua artera prevăzută era analizată pe hârtie din toate punctele, stabilindu-se pe lângă lăţimea părţii carosabile de 14 metri şi spaţii verzi late de 1,75 metri de o parte şi alta a acesteia.
Pe partea stângă a străzii s-a proiectat un trotuar lat de 2,25 m, întrucât pe această parte nu sunt construcţii şi deci va fi o circulaţie mai redusă. Pe partea dreaptă s-a proiectat un trotuar lat de 3, întrucât pe această parte se vor construi blocuri cu magazine la parter şi deci va fi o circulaţie pietonală mult mai mare în ceea ce priveşte lăţimea carosabilă.
Meticuloşii funcţionari comunişti au analizat la acel moment cu mare atenţie şi posibilul trafic de tranzit auto al noii artere de circulaţie. Astfel, conform recensământul vehiculelor executat în 1970, a rezultat un număr de 1668 vehicule fizice în 24 de ore, iar pentru traficul de perspectivă de 15 ani, până în anul 1985 a rezultat dintr-un calcul ipotetic că strada va fi tranzitată de 11.665 autovehicule în 24 de ore şi 1297 de autovehicule pe oră.
În cuprinsul Pieţei Unirii puternicii momentului simţeau că ceva lipseşte, un adevărat monument al Unirii şi nu ceva minuscul cum se prezenta borna de hotar. Astfel, s-a hotărât ca aceasta să fie îndepărtată, iar în mijlocul Pieţei s-a ridicat în anul 1975 Obeliscul Unirii, operă a unui colectiv condus de sculptorul Ion Jalea.