Portul Constanța va avea cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră VIDEO

0
Publicat:

În Portul Constanța se construiește cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră. El va face posibil ca marfa sosită în port să plece către România sau Europa în circa patru-șase ore de la sosirea vaporului în dană.

În acest moment, Marea Neagră a rămas ultima din Europa în care transportul de tip RORO nu s-a dezvoltat încă. RORO vine de la Roll-On, Roll-Off, adică modul de încărcare/descărcare al navei. Practic, marfa (camioanele și semiremorcile) intră și ies pe roți în navă. În cazul semiremorcilor sunt folosite capete tractor care se cuplează la remorcă și o tractează în/din navă.

Proiectul, în valoare de peste 75 de milioane de euro, aparține companiei DP World România, fiind finanțat și prin intermediul unui program european (45 de milioane de euro). Alături de terminalul RORO, se va construi și un terminal cargo.

„Portul Constanța este situat între două fluxuri majore  de marfă (coridorul maritim Asia și „drumul mătăsii”, pe ruta Azerbaidjan – Georgia). Ne dăm seama că se confirmă faptul că Portul Constanța este poarta estică de intrare a mărfurilor în Europa”, spune Cosmin Cârstea, CEO DP World România.

Lucrările la terminalul RORO au început în luna mai, iar acum au ajuns la un grad de realizare de 30%. În decembrie 2023, terminalul va fi finalizat. Cu toate acestea, compania dorește ca din vara anului viitor să inaugureze în parte terminalul în care vor veni mărfurile din Turcia și Georgia, cu destinația Europa.

Terminalul RORO este în construcție FOTO: Călin Gavrilaș
Terminalul RORO este în construcție FOTO: Călin Gavrilaș

„Coridorul tradițional Turcia-Europa (rutier) întârzie mult transportul de mărfuri. Ruta maritimă este mai rapidă, în circa opt ore un vapor ajunge în Portul Constanța. Apoi, în circa 4-6 ore marfa va pleca deja către destinatar”, explică reprezentantul DP World.

Analiza de risc a încărcăturii se face la plecarea din Turcia, iar în viitorul terminal RORO un scaner performant (folosit doar în două porturi din Europa) va putea analiza rapid încărcătura și va transmite autorităților toate informațiile.

„Camioanele se încarcă în vapor pe roți. Nu mai e nevoie de macara. Noi propunem ca semiremorcile să fie încărcate din Portul Constanța pe tren și să plece către Europa pe un coridor feroviar electrificat. Companiile pot folosi astfel de servicii”, arată Cosmin Cârstea.

Cosmin Cârstea, CEO DP World România FOTO Călin Gavrilaș
Cosmin Cârstea, CEO DP World România FOTO Călin Gavrilaș

În acest moment, mărfurile RORO sosite din Turcia stau aproximativ două zile în port pentru a trece prin toate formalitățile, iar acest timp pierdut nu face bine producătorilor.

Tocmai de aceea, terminalul RORO va fi unul care face diferența între două zile și aproximativ 4-6 ore pe care transportul le petrece în port. La aceasta se adaugă timpul scurt petrecut pe mare (opt ore) față de transportul rutier mai îndelungat pe ruta Turcia-Bulgaria în care cozile la vamă sunt întinse pe mulți kilometri.

„Scanerul performant (care a costat 9 milioane de euro cu mentenanța pe zece ani inclusă n.red.) va funcționa 24 de ore, așa încât întregul port va fi mai eficient. Va putea scana 70 de unități pe oră. Acum, scanarea este limitata la șase unități pe oră”, adaugă Cârstea.

Terminalul RORO se adresează în special companiilor care au activități de import/export din zona automotive, industria alimentară, retail (lanțurile de supermarketuri, brandurile din zona bunurilor de larg consum etc.), companiile de transport rutier etc.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite