Nemulțumirile călătorilor după delegarea gestiunea serviciului de transport public județean din Constanța
0Legea 92/2007 prevede că în cadrul unui județ, serviciul de transport public local va fi atribuit în gestiune delegată prin hotărâre a consiliului județean. După 16 ani, Consiliul Județean (CJ) Constanța a pus în practică această lege.
De la 1 ianuarie 2023 au intrat în vigoare primele contracte privind delegarea serviciului de transport public în județul de la malul mării. Până anul acesta, transportul județean s-a efectuat în baza diferitelor ordine date de Ministerul Transporturilor, ordine care au făcut obiectul și unor verificări ale Consiliului Concurenței.
„Anul trecut am fost somați privind obligativitatea delegării serviciului de către Ministerul Lucrărilor Publice, Administrației și Dezvoltări”, spune Mihai Lupu, președintele CJ Constanța.
Prin această delegare, autoritatea județeană a stabilit traseele, tarifele, graficele și capacitatea fiecărui operator privat cu care a încheiat contracte, iar transportatorii cărora le-a fost delegată gestiunea serviciului de transport public județean de persoane au obligația de a le respecta.
„Consiliul Județean, în calitate sa de instituție contractoare, va interveni acolo unde se constată că frecvența și orarul curselor, calitatea serviciilor sau numărul stațiilor stabilite, nu corespund necesităților cetățenilor”, adaugă Mihai Lupu.
Instituția județeană a anunțat că a depus sesizări la Poliție cu privire la faptul că anumite firme de transport, care nu au încheiat contracte de delegare a serviciului public, au fost identificate ca operând pe anumite rute județene.
De asemenea, președintele CJ explică faptul că programul de transport, la care specialiștii au lucrat în anul 2021, nu poate acoperi nevoile transportului în interiorul anumitor localități, acesta fiind atributul exclusiv al UAT-urilor.
„Primăriile trebuie să înțeleagă: Consiliul Județean face transport județean, nu local. Poate înțelege și primarul din Năvodari să-și facă propriul transport în comun. Nu CJ îi face transportul local”, a spus Mihai Lupu.
Referirea la Năvodari vine pe fondul unei discuții pe care primarul acestui oraș, Florin Chelaru, l-a avut în urmă cu câteva zile cu reprezentanții firmelor care asigură transportul județean pe ruta Năvodari-Constanța. Dialogul a avut ca teme suplimentarea numărului de autobuze mari la orele de vârf, suplimentarea numărului de stații, punerea în vânzare a anumitor tipuri de abonamente pentru locuitorii orașului Năvodari.
Contracte noi, metehne vechi
Deși transportul județean de călători a intrat în normalitate juridică, calitatea acestuia încă lasă de dorit. Călătorii din diferite localități constănțene au început să semnaleze fel de fel de probleme. Astfel, oamenii se plâng de atitudinea șoferilor de autobuze sau microbuze, de nerespectarea orarului sau de faptul că tarifele percepute sunt mai mari decât cele anunțate de Consiliul Județean.
„Copilul meu face naveta de doi ani fiind elev. Aseară a stat în stație 45 minute, a venit un microbuz care era deja plin și a mai luat doar două persoane. Copilul meu a venit cu boltul…”, spune o doamnă din Năvodari.
„80 % dintre șoferii unei companii sunt obraznici și neciopliți, cu lipsa de respect față de călători și neserioși în ceea ce privește programul, nu-și respecta graficul”, scrie o persoană din Techirghiol.
„Dacă ar avea bunul simț să-și spele periodic mașinile ar fi o formă de respect față de călători și față de ei înșiși”, se arată într-un alt comentariu.
Toate aceste nemulțumiri au ajuns pe masa Consiliului Județean Constanța care a avut zilele acestea o întâlnire cu reprezentanții firmelor de transport.
„Vă cer să respectați graficele, tarifele, capacitățile de transport. Este inadmisibil ca șoferii să nu oprească, să practice alte tarife decât cele aprobate. Nu ne obligați să activăm clauzele din contracte, mergând până la reziliere”, le-a transmis președintele CJ.
Modul în care se desfășoară transportul de călători poate fi verificat și de Poliția Română, Autoritatea Rutieră Română sau Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.