De ce se proclamă ortodocşii buricul religios al pământului. „Să nu facem lectură de tip ISIS din Sfintele Scripturi!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sinodul BOR Sursă foto Patriarhia Română
Sinodul BOR Sursă foto Patriarhia Română

Mulţi preoţi şi credincioşi ortodocşi din România au reacţionat cu duritate la o potenţială linie ecumenistă care părea a fi adoptată de ierarhii BOR în negocierea relaţiilor cu celelalte biserici creştine. Atât contestatarii, cât şi superiorii sunt de acord, totuşi, că Biserica Ortodoxă nu poate face niciun compromis într-o ipotetică mişcare de refacere a unităţii universale a Bisericilor creştine.

Un conflict de proporţii mocneşte în sânul Bisericii Ortodoxe Române (BOR) după ce câteva mii de preoţi şi credincioşi şi-au contestat vehement, în ultimele zile, superiorii ierarhici. Motivul nemulţumirii este un document intitulat „Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine“, pe care delegaţia BOR condusă de Patriarhul Daniel l-a semnat la o întrunire panortodoxă desfăşurată între 18 şi 26 iunie în Creta.

Protestatarii susţin că acordul scris ar deschide calea ecumenismului, o adevărată cutie a Pandorei, din perspectiva lor. În ciuda diferendului, atât mirenii, cât şi clericii sunt totuşi de acord, măcar la nivel declarativ, că Biserica Ortodoxă Română nu poate negocia nimic cu ceilalţi fraţi creştini, pe care-i consideră eretici, îndepărtaţi de la „dreapta credinţă“.

Oficialii BOR susţin că documentul semnat la Creta nu ar avea valoare, fiindcă la întrunirea Sfântului şi Marelui Sinod Ortodox au lipsit 4 dintre cele 14 Biserici Autocefale. În plus, un comunicat al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei explică faptul că în actul semnat în Grecia scria încă de la articolul 1 că Biserica Ortodoxă este „Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească“.

Mitropolitul Teofan a dat asigurări enoriaşilor că ortodoxia nu poate fi negociată, catalogând drept erezii practicile greşite ale eterodocşilor, precum primatul papal sau hirotonia femeilor: „Hristos şi Biserica Sa Ortodoxă constituie tezaurul cel mai sfânt şi scump, care nu poate fi negociat sau diminuat în nicio formă şi prin niciun compromis. (...) Relaţiile ortodocşilor cu eterodocşii pot avea loc numai pe baza convingerii că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească, iar comunităţile şi confesiunile eterodoxe s-au îndepărtat de la Adevăr şi au îmbrăţişat învăţături şi practici greşite“.

Ortodocşi: „Talibanismul religios trebuie combătut“

De aceeaşi părere este părintele Eugen Tănăsescu, de la Arhiepiscopia Tomisului, blogger „Adevărul“. Preotul consideră că bisericile şi confesiunile non-ortodoxe sunt cele care s-au abătut de la adevărata credinţă. Iar de va fi ecumenism, acela nu se poate realiza decât sub acoperişul Bisericii Ortodoxe, continuatoarea Bisericii Creştine. Ca orice ortodox, el speră în întoarcerea la origini a „fiilor rătăcitori“ ai Bisericii. Orice formă de extremism religios este, însă, respinsă de preotul de la Constanţa. „Mişcarea ecumenică nu este nouă, după cum nici atitudinile ultraortodoxe nu s-au ivit acum, dintr-odată. Biserica Ortodoxă nu are ce compromis să facă, pentru că ortodoxia este dreapta credinţă a lui Hristos. Unitatea Bisericii nu atrage după sine renunţarea la învăţături. Biserica Ortodoxă este cea care mărturiseşte credinţa cea adevărată a Mântuitorului“, arată Tănăsescu.


El remarcă faptul că nu ortodoxia va trebui să renunţe la ceva, ci catolicismul. Papa ar trebui înlocuit de un Sinod, iar Vaticanul nu ar mai putea păstra structura statală. „Primatul Papal sau Biserica-stat sunt principalele forme de organizare ale Bisericii Catolice, spre deosebire de Biserica Ortodoxă ce este condusă de un Sinod, fără a fi un stat aparte. Dar indiferent de deosebirile dintre cele două mari biserici, talibanismul religios trebuie respins la fel de categoric“, este de părere preotul Eugen Tănăsescu.

Catolicii: „Să nu facem «lectură de tip ISIS»“

„Biserica Catolică se bucură de orice semn teologic sau pastoral care caută să găsească punctele comune mai degrabă decât cele care îi diferenţiază pe catolici şi ortodocşi. Biserica Catolică a încercat nu doar să creeze o teologie a întâlnirii, ci se preocupă de catehism, de învăţare, pentru că nu este de acceptat fundamentalismul în numele niciunei religii. Să nu facem «lectură de tip ISIS» din Sfintele Scripturi, din cuvântul Domnului şi din tradiţiile Sfinţilor Părinţi!“, afirmă părintele Francisc Doboş, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureşti.

Părintele consideră că identitatea fiecărui credincios poate fi păstrată şi chiar întărită în urma întâlnirii teologice dintre catolici şi ortodocşi. „Biserica Catolică hrăneşte şi împărtăşeşte credinţa în ceea ce o uneşte de Biserica-soră Ortodoxă, punctele noastre comune fiind mult mai multe decât cele care ne deosebesc. Apropierea de Adevăr nu înseamnă doar căutarea diferenţei, în sensul opoziţiei. Fundamentalismele nu sunt ale lui Dumnezeu! Noi ne dorim dialogul şi întâlnirea dintre Bisericile creştine, şi pentru asta ne rugăm“, specifică părintele Francisc Doboş.

Pe aceeaşi temă:

Sămânţă de schismă în BOR. Mitropolitul Teofan a primit ultimatum de la preoţi să se dezică de „ecumenism în general“

VIDEO Întâlnire istorică între Papa Francisc şi patriarhul Chiril: de ce acum

Capii bisericilor creştine, întâlnire după aproape 1.000 de ani INFOGRAFIE

Diferenţa dintre Paştele Ortodox şi cel Catolic. Marea Schismă şi corupţia: Momentul în care catolicii şi ortodocşii n-au mai crezut în acelaşi lucru

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite