Constanţa: UPDATE Mai multe tone de păcură au ajuns în sistemul de canalizare şi mare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conducta principală de alimentare cu păcură a CET Palas s-a spart astăzi, iar mai multe tone de combustibil au ajuns în reţeaua de canalizare şi preluare a apelor pluviale din oraş.

UPDATE Ora 16.00 - Reprezentanţii RAJA SA spun că produsul petrolier a ajuns în staţia de pompare SP0 de la Poarta 6. „Staţia a fost practic inundată de hidrocarburi. De aici, păcura a ajuns la staţia de epurare Constanţa Sud, la nivelul celor două locaţii înregistrându-se pagube însemnate“, a declarat Irina Oprea. Pentru a limita efectele poluării, RAJA a scos din funcţiune staţia de pompare SP0, care nu mai funcţiona la capacitate optimă din cauza hidrocarburilor deversate, iar produsul petrolier a fost deversat controlat în Portul Constanţa, în danele 34 şi 63.

Zona unde a fost deversată păcura a fost izolată cu baraje plutitoare. „A fost montat în acvatoriul portuar un baraj flotant antipoluare, în lungime de 250 de metri. Tot în acvatoriul portuar, nava tip Depol 5 aparţinând Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa, a colectat produs petrolier de pe suprafaţa apei. După finalizarea cercetărilor, cel care se face vinovat de producerea incidentului de poluare este obligat să achite costul operaţiunilor de depoluare. De asemenea, cel vinovat este pasibil de o sancţiune cuprinsă între 30.000 şi 50.000 de lei“, a declarat Cătălin Anton, purtătorul de cuvânt al ABADL.

UPDATE Ora 10.40 Agenţia pentru Protecţia Mediului din Constanţa ameninţă să retragă autorizaţia de mediu a CET Palas. „Dacă Garda de Mediu Constanţa stabileşte că vinovată de poluare este instituţia care alimentează oraşul cu agent termic, atunci vom lua măsura cea mai drastică: vom retrage autorizaţia de mediu“, a spus Senol Zevri, directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului din Constanţa.

UPDATE Ora 10.30 Directorul Institutului de Cercetare şi Dezvoltare Marină Grigore Antipa din Constanţa, Simion Nicolaev, susţine că efectul poluant asupra mării este puţin vizibil, pentru că în danele respective circulaţia este diminuată. „Indirect, există un impact, pentru că, în final, apa poluată ajunge tot în mare. Din fericire, în danele 34 şi 63 nu sunt peşti şi nici plante acvatice şi nu există pericolul ca păcura să afecteze ecosistemul marin“, a explicat Simion Nicolaev.

Directorul Institutului de Cercetare şi Dezvoltare Marină Grigore Antipa este încrezător în mijloacele de intervenţie din Port şi crede că pericolul de poluare va fi eliminat: „Există posibilitatea colectării zonelor cu păcură în întregime, prin baraje şi substanţe absorbante“.

UPDATE Ora10.20 Garda de Mediu Constanţa a făcut primele cercetări în cazul poluării cu păcură de aseară. „Păcura a ajuns în reţeaua de apă uzată şi pluvială, dar şi în danele 34 şi 86. Urmează să mergem la CET Palas să vedem ce s-a întâmplat“, a spus Mihaela Gherasim, comisar la Garda de Mediu Constanţa. 

În cazul în care CET Palas nu a respectat autorizaţia de mediu emisă de Agenţia pentru Protecţia Mediului, Garda de Mediu Constanţa va sancţiona instituţia cu amendă contravenţională. „Amenda poate să pornească de la 250 de milioane de lei vechi şi poate să ajungă până la un miliard de lei vechi“, a mai spus Mihaela Gherasim.

UPDATE Populaţia Constanţei nu este afectată de deversarea produsului petrolier. „Păcura a ajuns în sistemul de canalizare centralizat, care nu are nicio legătură cu casele oamenilor. Nu există riscul ca produsul să afecteze apa potabilă furnizată constănţenilor“, a declarat Irina Oprea.

UPDATE Directorul Electrocentrale Constanţa, Doru Oşlobeanu, a declarat că, din primele estimări, ar fi vorba despre câteva zeci de tone de păcură care au ajuns în sistemul de canalizare al municipiului. „Este vorba despre o conductă de trei kilometri, care leagă rezervoarele de la Oil Terminal de CET Palas. Ieri, în timpul pompării, una dintre ele a cedat. Pomparea a fost oprită imediat ce a fost observată spărtura, dar tot s-a scurs o cantitatea considerabilă. Acum se intervine cu abur pentru a împinge păcura rămasă pe conducte în rezervoarele CET şi pentru a analiza situaţia“, a declarat Oşlobeanu. Directorul CET a mai adăugat că prin căminul de vizitare de sub Bulevardul Aurel Vlaicu, conducta a fost verificată înainte de a începe pomparea.

UPDATE Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea Litoral urmează să asigure suportul logistic pentru depoluarea mării. „Noi asigurăm suportul logistic Comandamentului Naval Român, care va interveni pe mare“, a spus Cătălin Anton, purtătorul de cuvânt al ABADL.

Purtătorul de cuvânt al SC RAJA SA Constanţa, Irina Oprea, a declarat că incidentul s-a produs în această după-amiază, iar cantitatea mare de produs petrolier deversată a afectat funcţionarea staţiei de pompare ape uzate din zonă, SP0 şi a Staţiei de Epurare Constanţa Sud, motiv pentru care o mare parte din produsul petrolier a ajuns să fie deversat în mare, în Dana 63. „Nu ştim exact despre ce cantitate este vorba. Pot fi 5, 6 sau 15 tone. Reprezentanţii CET au refuzat să precizeze“, a mai spus Irina Oprea.

RAJA SA a alertat atât Garda de Mediu, cât şi Administraţia Bazinală a Apelor Dobrogea Litoral cu privire la incident.

Purtătorul de cuvânt al CET Palas, Dumitru Tamaş, nu a răspuns la telefon.

Constanţa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite