Frumoasa cu nota 10 la Bac: „Nu înţeleg de ce ne-au dat aşa de uşor!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tabita Popan este unul dintre cei nouă elevi din judeţul Cluj care şi-au luat Bacalaureatul cu media 10  FOTO: arhiva Tabitei Popan
Tabita Popan este unul dintre cei nouă elevi din judeţul Cluj care şi-au luat Bacalaureatul cu media 10  FOTO: arhiva Tabitei Popan

Tabita Popan (19 ani) este unul dintre liceenii care au luat Bacalaureatul cu media 10. Vrea să devină profesor universitar sau cercetător în ţară. Şi-a propus să facă masterul la Sorbona

Frumuseţe şi graţie, aşa cum se traduce din ebraică în română prenumele tinerei. În cazul Tabitei, se mai adaugă inteligenţă, multă ambiţie, spontaneitate şi sensibilitate. Toate acestea ar putea fi scrise pe „cartea de vizită“ a Tabitei Popan, unul dintre cei nouă tineri ai Clujului care şi-au luat Bacalaureatul cu media 10.

„Chiar dacă am luat 10 la Bac, nu mă consider un elev de 10. Asta, pentru că totul a fost uşor. Nu era complicat. Satisfacţia de a lua 10 era mai mare dacă subiectele erau mai dificile“, afirmă Tabita Popan.

Îin gimnaziu se gândea că va da la Colegiul „Emil Racoviţă“ şi apoi la Medicină. Pe „drum“, şi-a dat seama că îi place mai mult biologia şi e prea sensibilă pentru medicina propriu-zisă. Spune că moşteneşte simţul umorului de la mama sa, iar frumuseţea şi spiritul critic de la tatăl său. Mai are patru surori, două mai mari şi două mai mici.

Îi plac ciocolata şi muzica, dar mai ales rock-ul clasic. O relaxează, de aceea ascultă şi înainte de examene. Se uită la seriale precum „House“ şi „Big Bang Theory“.

Nu şi-a plănuit nimic pentru vacanţa de după admiterea la facultate, tot ceea ce ştie este că săptămâna viitoare va da un test grilă, pentru a intra la Facultatea de Biologie din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai.

tabita popan cluj

DESPRE BANALITATEA UNUI EXAMEN

Tabita a absolvit profilul de Ştiinţele Naturii din cadrul Colegiului Naţional „Emil Racoviţă“ din Cluj-Napoca,  liceu considerat cel mai bun din judeţ. Ambiţioasă din fire, ea şi-a propus să ia 10 la Bac. Şi-a zis că, dacă tot nu se pregăteşte pentru o facultate unde admiterea este dificilă, atunci ar putea să aibă o medie frumoasă la Bacalaureat.

„Mi-am propus să iau 10 la Bac. După aia, m-am gândit că poate ar fi dificil. Părea complicat la început. Nu credeam că voi lua chiar 10, nu pentru că nu eram pregătită, ci pentru sunt o persoană foarte neatentă şi greşesc mult din acest motiv. Spre exemplu, şi la matematică greşesc, de obicei, la calculele elementare. Şi, din această cauză nu sunt sigură pe mine“, spune tânăra.

Probele scrise ale Bacalaureatului le-a susţinut la română, matematică şi biologie.

Când a văzut subiectele de la scris, nu i-a venit să creadă cât e de banal examenul de maturitate pe care trebuie să-l susţină. Tabita crede că şi subiectul de la limba română, probă la care avea mari emoţii, putea fi făcut dacă se învăţa. Tânăra mai spune că mulţi elevi au fost depunctaţi la primele două subiecte pentru că le-au considerat prea uşoare şi le-au tratat cu superficialitate.

„La matematică am lucrat destul şi, când am primit subiectul, mă gândeam de ce am lucrat atâta pentru că mă puteam axa pe altceva, puteam să fac subiectul şi dacă nu învăţam atâta. La mate chiar a fost super-banal. Nu înţeleg de ce ne-au dat aşa de uşor!“, afirmă clujeanca.

E o fire matinală şi spontană, căreia plac dimineţile luminoase, dar răcoroase. Se trezeşte zilnic la ora 8.30 şi obişnuieşte să înveţe în prima parte a zilei, însă niciodată nu îşi stabileşte înainte cum să facă deoarece, zice Tabita, detestă rutina. Pentru Bac învăţa de la 9.00 până la orele 12.00-13.00, iar apoi asculta muzică, se uita la filme, ieşea cu prietenii. Spune că s-a săturat de clişeul „cei care învaţă mult şi au note mari sunt tocilari“.

„Un tocilar nu învaţă logic“, subliniază Tabita.

tabita popan cluj

În pregătirea pentru examenul de maturitate au ajutat-o simulările.  La clasă s-au făcut pregătiri la matematică, biologie şi română, care au ajutat-o să vadă ce nu stăpâneşte prea bine.

„Simulările m-au ajutat să învăţ materia mai repede. Sunt obişnuită să las totul pe ultima sută de metri şi simulările din luna decembrie m-au ajutat să parcurg toată materia mai repede. Apoi nu am făcut decât să repet. Mi se pare că învăţ dintotdeauna“, explică tânăra.

ŢINTEŞTE SORBONA

Clujeanca de nota 10 spune că nu are model, dar că îşi admiră foarte mult una dintre cele patru surori. Este vorba despre sora cea mai mare, care care s-a stabilit în Cartierul Latin din Paris şi lucrează ca analist bancar. „Ea a fost şefă de promoţie în gimnaziu, la liceu şi la facultate. Este o fire foarte ambiţioasă şi apreciez mult această calitate la ea“, adaugă Tabita Popan.

Deocamdată se va înscrie la Facultatea de Biologie din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai şi are de gând să-şi facă masterul la Paris, la Sorbona, una dintre cele mai cunoscute universităţi din lume. Nu crede că se va stabili la Paris, spune că i-ar fi greu să stea acolo departe de familie şi prieteni.


“Sunt obişnuită să las totul pe ultima sută de metri şi simulările din luna decembrie m-au ajutat să parcurg toată materia mai repede“, Tabita Popan, absolventă de liceu


“Satisfacţia de a lua 10 era mai mare dacă subiectele erau mai dificile“
Tabita Popan, absolventă de liceu


Absolventă a unui liceu de elită

tabita popan cluj

Numele: Tabita Alina Popan
Data naşterii:  17 martie 1994, Cluj-Napoca
Studiile: Absolventă a Colegiului Naţional „Emil Racoviţă“ din Cluj-Napoca
Locuieşte în: Cluj-Napoca

Militează pentru examene diferenţiate

Absolventă a celui mai bun liceu din judeţ, Tabita spune că în şcoală concurenţa este foarte mare, atât între colegii de clasă, cât şi între restul claselor de la „Emil Racoviţă“. Ultima medie de admitere la acest colegiu, în urma primei repartizări electronice, a fost 9,64. Datorită acestei concurenţe, elevii sunt foarte bine pregătiţi şi pot rivaliza fără probleme cu licee de top din ţară.

Tabita crede că nu e corect ca un elev dintr-un liceu nu foarte bun să primească aceleaşi subiecte cu elevii din liceele care fac performanţă. Este de părere că Bac-ul ar trebui să fie şi mai diferenţiat.
„Ar fi bine dacă s-ar face un top al liceelor, după performanţă, şi în funcţie de el să se dea subiectele de Bac. Aşa ar fi corect. Aşa cum sunt acum subiectele la Bac, nouă ni se par prea uşoare, şi celorlalţi, din liceele care nu sunt atât de bune, prea grele. Noi învăţăm prea mult şi cam degeaba pentru Bac, cel puţin din punctul meu de vedere. A fost prea uşor!“, susţine clujeanca.

Tot ea ar milita pentru programarea acestui examen la începutul lui mai, când temperaturile sunt mai scăzute.

Pe lângă pregătirea individuală şi simulările care păreau că nu se mai termină, un rol important l-a avut şi profesorul. Tabita vede relaţia profesor-elev drept una de echipă, dar consideră că un dascăl ar trebui să fie sever, să urmărească îndeaproape elevul şi să-l tragă de mânecă atunci când greşeşte.

A fost impresionată când, după proba scrisă la limba română, afară, alături de mame stresate şi colegi care au ieşit mai repede din examen, o aştepta profesoara de română, Monica Columban.
Dăscăliţa a spus că a venit să îşi dea şi ea, pentru a nu ştiu câta oară, Bacalaureatul alături de elevii săi. „Ne-a încurajat foarte mult. Când învăţam în timpul anului şcolar, o făceam şi din bun-simţ, pentru că ne simţeam foarte prost dacă ne găsea nepregătiţi“, zice absolventa.

MAI PUŢINE EXPERIMENTE PE ELEVI

Tabita Popan face parte din generaţia pe care s-au făcut cele mai multe experimente. În clasa a VII-a a dat teze unice, iar acum va da examen de admitere la facultate.

Spune că atunci când a auzit de teze unice s-a panicat, ca şi alţi colegi de-ai ei şi părinţi. Însă, cum tot răul e spre bine, tânăra crede că acele teze au ambiţionat-o să înveţe mai bine, neştiind ce mai decid reprezentanţii Ministerului Educaţiei. 

Ce îi displace la sistemul românesc de învăţământ este faptul că unii profesori sunt foarte prost pregătiţi şi că, la clasă, se pune accentul pe prea multă teorie.

tabita popan cluj

„Dacă s-ar face mai multă practică, s-ar învăţa activ şi mai repede ceea ce se predă. Mi-ar fi plăcut să fi făcut mai multe ore practice de chimie, biologie, fizică. Astea sunt materiile la care lumea se aşteaptă să se facă mai multe experimente şi adevărul e că nu am făcut. Poate nu ne-a ajuns timpul, nu ştiu, dar nu am făcut. Mai ales la chimie, când scriam foarte multe reacţii şi încercam să observăm produşii de reacţie şi ce se întâmplă, dar numai pe foaie“, consideră Tabita.

Mai puteţi citi:

UPDATE REZULTATE BACALAUREAT 2013 Notele finale sunt afişate azi pe edu.ro şi la avizierele centrelor de examen, în câteva ore

REZULTATE BACALAUREAT 2013 Notele din judeţul CLUJ sunt afişate pe edu.ro

Ce zice preşedintele elevilor despre BAC 2013: „Rata de promovare nu reflectă o creştere a calităţii actului didactic“

BAC 2013 Bucuria unui absolvent de BAC cu media 8,16: „Am greşit, mai ales la Română, greşeli de ortografie, dar e ok“ FOTO VIDEO

BAC 2013 Rezultate parţiale. CLUJUL, al doilea judeţ din ţară ca promovabilitate la Bacalaureat: 70,99%

BAC 2013 Rezultate parţiale Cluj. Peste 5.000 de elevi aşteaptă cu nerăbdare rezultatele

FOTO VIDEO REZOLVARE SUBIECTE BAC 2013. CLUJ. Coşarul care i-a încurajat pe părinţii ce îşi aşteptau copiii să iasă de la examenul de Bacalaureat la Limba Română, proba scrisă

REZOLVARE SUBIECTE BAC 2013 CLUJ/adevarul.ro publică luni rezolvarea subiectelor de la proba scrisă la Limba Română

SUBIECTE BAC 2013/Peste 4.500 de elevi din CLUJ susţin vineri proba la alegere

REZOLVARE SUBIECTE BAC 2013/CLUJ/adevarul.ro publică, vineri, rezolvarea subiectelor de la proba la alegere, la Bacalaureat

VIDEO SUBIECTE BAC 2013 Discuţii la final de examen: “Sunt sigură că situaţii ca cea de la Bolintineanu sunt peste tot în ţară”

REZOLVARE SUBIECTE BAC 2013. Elevii  la Matematică şi Istorie: „Neaşteptat de uşor! Totul e politic ca să crească promovabilitatea!“ FOTO

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite