Adevărul Live: Irina Zamfirescu, reprezentanta Comunităţii Bicicliştilor, despre piste, proteste şi mobilitate urbană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De ani buni, bicicliştii din Bucureşti se plâng de faptul că nu au piste pe care să se deplaseze prin oraş. De-a lungul vremii, au organizat numeroase proteste, iar la sfârşitul acestei luni urmează să aibă loc o nouă manifestaţie pe două roţi.

Despre protest

Solicitările sunt aceleaşi, vrem un oraş pentru oameni, nu pentru autoturismele acestora. Mai aducem pe agenda publică banii risipiţi pentru pistele declarate neconforme şi, de ce nu, recuperarea prejudiciului de atunci. Vrem să trăim într-un oraş cu o atmosferă relaxantă, fără poluare. 

Protestul va avea loc de la ora 14.30, plecăm de la Parcul Herăstrău. Anul acesta, alături de noi se află şi Ordinul Arhitecţilor, filiala Bucureşti. Iată că OAR vine alături de noi şi ne dă dreptate când spunem că vrem un oraş pentru oameni. Conform legii, noi suntem obligaţi să notificăm Primăria înainte cu trei zile de protest, noi am notificat-o din 2013. 

Pistele vechi 

Pistele vechi trasate pe trotuar au fost suspendate temporar până la intrarea lor în legalitate. Ele nu pot intra în legalitate în forma în care sunt, ocupă spaţiul dedicat pietonilor. Trotuarul este, teoretic, dedicat pietonilor. Cea mai mare problemă este siguranţa, dar pistele nu respecte o mulţime de principii ale unei infrastructurii dedicate mersului pe bicicletă. Trebuie să mă îmbie să merg pe aceste piste. 

O infrastructură pentru biciclete trebui să-l încurajeze pe cel care nu are curaj să meargă sau timp. Trebuie să încurajăm oamenii să nu mai folosească autoturismul personal. În momentul de faţă, există un cadrul legislativ care îi permite primarului Oprescu să pună bicicliştii pe partea carosabilă. 

Codul Rutier spune că biciclistul trebuie să meargă pe şosea, el nu încalcă legea dacă merge pe carosabil. Biciclistul este un participant la trafic. Aşa spune legea. Noi nu folosim pistele vechi desfiinţate. Este o confuzie generalizată, şoferii, bicicliştii şi pietonii intră în conflict.

Noul proiect al pistelor pentru biciclişti

Mi se pare interesant că din zece milioane de euro a putut fi calculată distanţa pe care pot amenaja piste pentru biciclişti. Ministerului Mediului ne-a dat bani, numai că Bucureştiul n-a ştiut să profite de acest dar încă. De un an de zile noi avem aceşti bani, dar nu avem un proiect. Nu avem studiu de fezabilitate, nu avem proiect, avem doar aceşti bani. 

image

Irina Zamfirescu, reprezentanta Comunităţii Bicicliştilor Bucureşti FOTO David Muntean

Oamenii nu au treabă de la nordul la sudul oraşului sau de la est la vest. Oamenii au treabă pe punctele de interes, în principiu ar trebui să se meargă pe ideea de conectare a unor puncte de interes. Dacă noi facem piste pe direcţia N-S îl obligi pe biciclist să stea acolo. Evitarea zonelor aglomerate este o idee bună, Bucureştiul are acum o problemă de mobilitate care generează o altă problemă: poluare. 

Marile bulevarde au mari focare de poluare. Noi trebuie să rezolvăm probleme de trafic, de mobilitate urbană. Trebuie să rezolvăm mobilitatea urbană în termeni sustenabili. 

Pista de pe Calea Victoriei

Apare de nicăieri şi duce nicăieri. Asta apare când nu avem un proiect. Acum e cea mai în regulă pistă din Bucureşti. Nu există sistem de drenare a apelelor când plouă, nu există zone de intrare şi de ieşire în siguranţă aici, semafoarele sunt nesincronizate, stâlpii de beton sunt o monstruozitate pentru mersul pe bicicletă. Sunt o mulţime de probleme, dar este cea mai OK din Bucureşti. 

Dacă pista de aici nu e legată de o reţea, avem pur şi simplu o bucată de pistă şi atât. Şoferii erau contrariaţi anul trecut că pierd mult timp în trafic şi că oricum pista nu e folosită de mulţi. Nu e folosită atât de mult pentru că nu sunt mulţi care au treabă în acea zonă.

Pista de aici nu a fost niciodată semnalizată ca fiind finalizată. Săptămâna trecută a apărut indicatorul cu „pista în lucru“. În cazul în care există accidente este vina biciclistului. Obiectul principal trebuie să fie siguranţa cetăţeanului. Dacă noi vrem acum să respectăm legea pe Victoriei, ar trebui să mai luăm o parte din tarficul auto. 

Pista de pe Berzei – Buzeşti

Din câte ştiu, după deszăpezire a scos administratorul pistei delimitarea de pe Buzeşti. Pe anumite bucăţi, relativ mici, pista lipseşte. Şi aici sunt probleme, roata bicicletei se poate prinde în grilajul de scurgere de la pistă. Primăria ar trebui să facă campanii de informare, Codul Rutier prevede lecţii în şcoli. Evident, acestea nu au loc. Şoferii au nevoie de informaţii. 

Pista de pe Liviu Rebreanu

Repetă greşeli anterioare, pista de aici nu are nicio şansă să fie OK, să fie funcţională. Pietonii nu au loc de biciclişti, bicicliştii nu pot merge unul lângă altul pe pistă. Există un document din 2013 care spune că trotuarele trebuie să aibă o lăţime minimă de un metru şi jumătate. Pista asta nu are ce să caute în Bucureşti după ce s-a întâmplat anii trecuţi. 5,97 de kilometri de piste pentru biciclişti, atât are Bucureştiul în acest moment.

Se poate circula pe pista de aici, dar se pune în pericol şi viaţa pietonilor şi cea a bicicliştilor. 

Planurile de mobilitate urbană durabilă

În marile oraşe ale României se fac aceste planuri, asta înseamnă regândirea infrastructurii publice în termeni sustenabili. Bucureştiul lucrează la aceste planuri de anul trecut, vara asta ar trebui să se termine. Aceste planuri ar trebui făcute după discuţii cu cetăţenii. Biciliştii vor face presiune pentru a exista partea de consultare cu cetăţenii, vrem dialog cu Primăria, să ne cheme la discuţii. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Irina Zamfirescu, reprezentantă a Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti, a venit astăzi, de la ora 11.00, în platoul „Adevărul Live“ pentru a discuta despre cele mai fierbinţi probleme ale pasionaţilor mersului pe două roţi. 

Protestul va fi, de fapt, o cursă pe două roţi pe străzile Bucureştiului, care va avea loc sâmbătă, 25 aprilie, începând cu ora 14.30. Atunci, cei care doresc să participe la eveniment se vor strânge în faţa Parcului Herăstrău, la intrarea de la Charles de Gaulle.

Organizatorii manifestaţiei susţin că au decis să organizeze şi în acest an un protest de amploare pe două roţi din mai multe motive: neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră, încurajarea transportului motorizat în timp ce oraşul este cea mai poluată capitala europeană, lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii, menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete, neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Traseul poate fi consultat aici.

București

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite