Primăria Braşov se va implica în construirea Aeroportului de la Ghimbav
0La Prefectură a avut loc o întâlnire, la iniţiativa prefectului Mihai Mohaci, care a relevat un fapt surprinzător. Deşi se vorbeşte despre construcţia Aeroportului de atâţia ani, chestiunile procedurale şi birocraţia scot la iveală lucruri incredibile.
Mohaci i-a invitat la discuţii atât pe reprezentanţii Consiliului Judeţean Braşov, cât şi pe cei ai Primăriei şi Consiliului Local Braşov. „Cineva trebuia să facă nişte paşi concreţi. Paşi concreţi însemnând de fapt o implicare a CJ şi o dorinţă a CJ de a deschide şi celorlalte primării sau altor investitori să intre ca acţionari şi să vină cu fonduri pentru a se finaliza această investiţie”, spune Mohaci.
Situaţia juridică a terenului pentru Aeroport, bifată ca „rezolvată“
Cu toţii au convenit că situaţia terenului necesar pentru Aeroport este rezolvată, urmând ca Parlamentul să voteze trecerea terenului de la Institutul Cartofului în administrarea Consiliului Judeţean Braşov. Mai mult, în Cartea Funciară, titular este trecut Consiliul Judeţean.
Numai că, având în vedere experienţa privind celeritataea cu care se va aproba aceată chestiune, vorbim despre un termen de cel puţin şapte luni, după cum a precizat preşedintele interimar al CJ, Claudiu Coman.
Coman: Avem conturate scenariile în ceea ce priveşte finanţarea
„În ceea ce ne priveşte, Consiliul Judeţean este dispus să facă orice efort pentru a finaliza acest aeroport. Ştim că nu putem finaliza singuri această invesitţie. Am avut multe discuţii cu dl. primar Scripcaru şi ştim în ce direcţie trebuie să mergem. Referitor la asigurarea fondurilor, după ce primim terenul, fie vom face o firmă în care să intre ca acţionar şi Primăria, pentru efectuarea lucrărilor care au rămas, fie vom organiza o licitaţie internaţională (unde şi Primăria să ne fie partener), unde vom scoate la concesiune lucrările pentru găsirea unui operator privat¨, a declarat Coman.
În plus, acesta a mai menţionat că administraţia judeţeană este în corespondenţă cu consultantul Luthansa pentru Europa Centrală şi de Est pe tema construirii şi operării Aeroportului de la Braşov, dar până când nu se rezolvă problema terenului lucrurile nu pot avansa.
Scripcaru susţine implicarea Primăriei, dar vrea să vadă „docomentele“
Primarul Braşovului, George Scripcaru, este de acord cu implicarea financiară a municipalităţii, însă spune că nu a primit nicio cerere oficială în acest sens. Mai mult, pentru a putea planifica o astfel de investiţie, trebuie să primească documentaţia tehnico-financiară, care apoi trebuie să fie supusă aprobării plenului.
„Trebuie să cunoaştem detalii tehnico-economice la care să ne raportăm şi să vedem după aceea cât s-a făcut până acum, ce reprezintă ca procent din 100%, cât reprezintă restul proiectului şi ce reprezintă din punct de vedere tehnic şi economic pentru ca noi să ne facem o imagine din punct de vedere al participării financiare a municipiului Braşov raportat la acest proiect. Trebuie să stabilm concret care sunt paşii, care sunt etapele care trebuie parcurse. Noi discutăm acum cu BERD pentru finanţarea achiziţiei de autobuze pentru RAT. Trebuie să ştim despre ce este vorba la aeroport, pentru a crea un echilibru la buget. Dacă doreşte Consiliul Judeţean sibă partener municipiul Braşov, să spună acest luucru şi să facă paşii procedurali, iar noi vom da o hotărâre de Consiliu Local pentru asocierea de principiu”, a precizat edilul Braşovului.
Aeroportul şi intermodalul de la Braşov nu sunt în Master Plan, dar rămân de „referinţă“
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Mihail Veştea spune că autortiăţile au de rezolvat două probleme importante: de mobilitate şi conectivitate.
„Avem trei proiecte importante la aceste capitole: Aeroportul, autostrada şi intermodalul de la Feldioara, epntru a pune în valoare coridorul IV european pe calea ferată. Este foarte bine dacă Primăria se va implica ca acţionar în realizarea Aeroportului, pentru că această formă administrativ va exista în continuare, nu se ştie însă ce se va întâmpla cu consiliile judeţene peste 4-8 ani, vor fi desfiinţate, va exista doar un consiliu regional. Construcţia Aeroportului a început într-o perioadă în care credeam că va fi numai lapte şi miere, vom avea creştere economică… Acum trebuie să ne adaptăm la situaţia actuală. În ceea ce priveşte situaţia terenului, trebuie spus că, după finalizarea construcţiei, terenul oricum va reveni în proporietatea statului, conform legislaţiei în vigoare, pentru că este vorba despre o invesitţie strategică naţională“, a punctat Veştea.
El spune că Studiul de Fezabilitate va fi revizuit şi apoi transmis Primăriei pnetru a fi analizat. APoi, el a făcut apel la prefect să susţină administraţia judeţeană pentru a obţine avizele necesare de la instituţiile statului, având în vedere că nici aeroportul şi nici intermodalul nu sunt prinse în Master Planul de la Transporturi. „Am avut corespondenţă cu ministrul Transporturilor şi ne-a răspuns că nu sunt prinse, dar că «ambele rîmân de referinţ㻓, a afirmat Mihail Veştea.
Mihai Ghirdă: Asocierea Primărie – CJ se discută de trei ani
Consilierul local PSD Mihai Ghirdă a remarcat faptul că despre asocierea între Pirmăria Braşov şi Consiliul Judeţean pentru realizarea Aeroprotului se vorbeşte de trei ani: „Mai avem puţin şi se termină mandatul şi nu s-a făcut nimic în acest sens. Aeroportul este frumos, este necesar, au fost o muţime de discuţii cu investitori. S-a turnat pista, nu şi bbalizajul. Nicăieri în lume nu se fac separat. S-au lăsat acolo nişte găuri. Vă spun eu că nu se vor potrivi gărurile cu balizajul. Şi mai vreau să vă spun că există sprijin total din partea Guvernului, dacă există şi implicare locală“.
De cealaltă parte a baricadei politice, Lucian Ionescu (PNL)spune că „niciun investitor serios nu vine până când partea juridică (cu referire la situaţia terenului – n.a.) nu este rezolvată, iar acest lucru este o expuenre negatică şi pentru noi, autorităţile din Braşov. Eu vă spun că întotdeauna am avut o rezervă de a merge pe soluţia «one man show», adică aceeaşi firmă să facă şi proiectul, să şi construiască, să şi administreze. Părerea mea personală este că trebuie să găsim rapid un operator specializat, chiar în acest an, pentru că el ne va spune şi care sunt cerinţele pentru a funcţiona“.
Mohaci: Ar trebui organizat un referendum
Prefectul Mihai Mohaci a avansat şi necesitatea organizării unui referendum în plan judeţean: „Este evindent faptul că vor exista cheltuieli foarte mari cu administrarea Aeroportului, iar în acest caz trebuie subvenţinate pierderile. De aceea, cred că ar fi oportună organizarea unui referendum, pentru ca locuitorii să îşi exprime un punct de vedere, având în vedere că s-ar putea să crească taxele şi impozitele locale“.
Următoarea întâlnire a grupului de lucru ar trebui să aibă loc peste o lună, cu opţiuni mai bine conturate, crede prefectul.