Orașul important din România unde nu există ambuteiaje în trafic. Cum explică situația celebrul pilot Titi Aur

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă la Brașov traficul era infernal încă din 2000, acum acesta este orașul din România în care se circulă cel mai bine la orele de vârf, în special în zonele centrale. Titi Aur a explicat de ce

În Centrul Istoric al Brașovului se circulă bine la orele de vârf FOTO Ioan Buciumar
În Centrul Istoric al Brașovului se circulă bine la orele de vârf FOTO Ioan Buciumar

Chiar dacă este un oraș situat în centrul țării și al doilea județ al României ca număr de turiști, Brașovul nu este unul dintre orașele în care rămâi blocat în trafic la orele de vârf. În cele mai multe orașe mari din România, la plecarea sau întoarcerea de la școală sau muncă traficul este imposibil.

Nu la fel stau lucrurile la Brașov, cel puțin nu la nivelul la care s-a ajuns în celelalte orașe mari din România. Multiplul campion national de raliuri și expert în conducere defensive, Titi Aur, a explicat la emisiunea DC Conducem de la DC News cum este posibil ca Brașovul să nu fie blocat, deși este foarte aglomerat.

Mai mult decât în alte orașe din țară, la Brașov sunt foarte multe dealuri mari și chiar și un munte situat în centrul orașului, Muntele Tâmpa. Pentru a ajunge, de exemplu, din Centrul Istoric în cartierul Răcădău este nevoie ca acest munte să fie ocolit. Cu toate acestea, nu e la fel de aglomerat ca la Cluj sau București.

Trafic rutier în Centrul Civic al Brașovului FOTO Primăria Brașov
Trafic rutier în Centrul Civic al Brașovului FOTO Primăria Brașov

Dacă ne uităm la știri dimineața sau la cum arată hărțile la orele de vârf, cu multe artere de circulație înroșite – în București, Constanța, Iași, Timișoara – în cazul Brașovului acestea nu sunt cu roșu. De ce nu sunt cu roșu? Acum niște ani buni, prin 2003–2004, s-a făcut o investiție. Consiliul Județean a plătit o echipă care a realizat un proiect de sistematizare a Brașovului. Anterior, Brașovul era un oraș imposibil – pe Strada Lungă, prin Centru, pe Calea București efectiv nu puteai să circuli. Când ajungeai în Brașov, mai ales dacă era într-un weekend sau de sărbători, era nebunie, nu puteai să circuli”, a spus expertul în conducere defensivă.

De fapt, Primăria a făcut studiul, iar șeful Direcției Tehnice de atunci, Attila Radnoti, a realizat că este nevoie de sensuri giratorii în loc de intersecții cu semafor. Timp de mai mulți ani intersecțiile s-au transformat, chiar dacă mulți erau nemulțumiți, dar rezultatul final se vede și acum.

S-a făcut o sistematizare adevărată a orașului – practic s-a făcut, impropriu spus, un sens giratoriu mare – dar gândită foarte bine, aplicată pe mai multe mandate – nu a fost o ambiție politică – iar în Brașov se circulă extraordinar de bine raportat la cât este de aglomerat, pentru că este în centrul țării, este un oraș turistic și industrial”, explicat Titi Aur.

Aglomerația s-a mutat la margine

De fapt, întreg Centrul Civic s-a transformat într-un uriaș giratoriu, iar foarte multe străzi din oraș au devenit cu sens unic, în special în cartiere. Este adevărat că aglomerația din centru s-a translatat spre cartierele mărginașe și, în special, către ieșirile din oraș, însă în zona centrală se circulă mult mai bune decât în alte orașe.

În plus, văzând că nu este băgat în seamă de Guvern, Brașovul a început cu bani proprii șoseaua de centură. În cele din urmă au venit bani și de la Guvern și orașul a scăpat de ani buni de traficul greu și de cei care doar îl tranzitează.

Din păcate, eu nu am mai auzit de alt oraș – poate mai sunt orășele mici de care eu nu știu – care să fi făcut asta cu adevărat. Ajungem din nou la acea poveste pe care eu o spun: trebuie să vină unul care să bată cu pumnul în masă și să spună: «Îmi asum, așa trebuie să facem! Indiferent cine se supără, eu știu că ăsta e drumul pe care trebuie să merg și îmi asum politic, juridic. Eu știu că fac o treabă bună». De multe ori există frica asta: Să nu cumva…, mai bine să…, ce zice șeful…, ce zice partidul…, ce zic sindicatele… . Câteodată vine câte unul și spune: «Mă duc pe direcția asta»! S-a demonstrat la Brașov, dar din păcate în alte orașe ne încurcăm precum curca în lemne, ca fraierii, unul pe altul. La fiecare intersecție fiecare vrea să mai facă un metru în față, fiecare parchează pe unde îi trece prin cap, dar nici logica străzilor și a sensurilor nu e adevărată. Ca să nu mai zic de acele semafoare care nu sunt sincronizate și se fac cozi. Sunt lucruri care sunt aproape incredibile în București, un oraș în care chiar avem probleme. Așa apare stresul și ne încurcăm unii pe alții. Cu siguranță se pot face lucruri, dar trebuie să se discute și să se ia o decizie“, a încheiat Titi Aur.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite