Profesorii de top ai României. Dascăli premiaţi pentru excelenţă în educaţia online din pandemie
0Patru profesori din Botoşani au primit aprecieri la nivel naţional şi european pentru originalitate şi creativitate în desfăşurarea lecţiilor, mai ales în perioada pandemiei. Printre ei, o profesoară de la sat care a reuşit să facă minuni cu ajutorul tehnologiei pentru zeci de copii de la ţară.
„Creatori de Educaţie” este un proiect naţional şi european prin intermediul căruia, din 2019, în fiecare an, sunt premiaţi profesori pentru metode inovatoare e predare şi educare a copiilor la şcoală. Totodată, sunt premiate şi metodele originale prin care sunt ajutaţi să aibă acces la educaţie elevii din mediile defavorizate sau aflaţi în situaţii speciale, ca în cazul pandemiei de COVID-19.
La începutul acestui an, au fost anunţaţi câştigătorii din 2021. Patru dintre aceştia sunt din Botoşani, unul dintre cele mai apreciate judeţe de provincie, în cadrul acestui proiect, care pune accent pe originalitate şi inovaţie. Profesorii botoşăneni premiaţi sunt Aurelian Pintilei, Teodora Grapan, Ana-Maria Atodirese şi Vasile Andrieş.
Metode de învăţare hi-tech pentru copii de la ţară
Unul dintre profesorii botoşăneni premiaţi este Teodora Grapan, profesor cu o vechime de 30 de ani, la şcoala gimnazială din Dobârceni, situată la mai bine de 40 de kilometri de municipiul Botoşani, într-o zonă care se confruntă cu sărăcia, dar şi cu îmbătrânirea populaţiei. Cu toate acestea, la şcoala din Dobârceni elevii au parte încă din 2019 de metode de învăţare europene, fiind accesate mai multe proiecte. În pandemie, pentru a rezolva situaţia elevilor nevoiţi să facă ore online, şcoala din Dobârceni a devenit şcoala E Twinning, folosind această platformă utilizată de profesorii din toate ţările civilizate ale Europei.
Cu ajutorul Inspectoratului Şcolar Judeţean Botoşani şi a şcolii, elevii au primit dispozitive conectate la internet, iar profesorul Teodora Grapan, care este şi director al şcolii, a iniţiat un proiect numit „Sunt acasă în pandemie, dar sunt în formă”. La proiectul făcut la Şcoala Dobârceni au aderat profesori din alte zece ţări europene, printre care Belgia, Italia sau Turcia. Profesorul botoşănean a folosit platforma E Twinning pentru a-i ţine conectaţi pe elevi la orele de curs online şi totodată pentru a-i învăţa că tehnologia îi ajută să comunice cu întreaga lume. „Platforma oferă numeroase lecţii interactive, jocuri, oportunităţi de colaborare cu alţi elevi. Efectiv i-a făcut să înveţe cu plăcere într-un moment foarte greu, care a redus motivaţia copiilor”, spune Teodora Grapan.
Teodora Grapan FOTO Teodora Grapan
Prin intermediul proiectului, elevii din Dobârceni au luat legătura cu copii de vârsta lor din toate ţărilor implicate în proiect şi au deprins limba engleză şi noile tehnologii educaţionale folosite în învăţământul european. „Încercăm să ne instruim elevii ca indivizi ai secolului XXI, cu toate cunoştinţele tehnologice şi media, să cunoască limbi străine, să aibă empatie, gândire critică şi să înveţe să lucreze în echipă. Au deprins multe cunoştinţe IT, de exemplu, instrumentele web 2. Au interacţionat cu elevi din ţări diferite şi au învăţat să respecte jocurile, dansurile şi alimentele din diferite culturi”, spune Teodora Grapan.
Tehnologie, joc şi anti-cyberbullying
Pe lângă acest proiect de la Dobârceni, singurul câştigător al unui profesor din mediul rural, au fost premiate şi ideile altor trei profesori de la şcoli şi licee din municipiul Botoşani. Profesorul Aurelian Pintilei, de la Colegiul Naţional ”Mihai Eminescu, a realizat un light-board, un concept deosebit de igenios, pentru predarea interactivă a orelor de fizică, cu suprapunerea unei table transparente peste chipul profesorului care explică live la orele online. Ana Maria Atodirese a realizat un proiect pentru prevenirea cyber-bullyngului, iar Vasile Andrieş metode de predare noi şi inedite a orelor de educaţie fizică la clasele primare.
Vă recomandăm să mai citiţi:
Noi materii obligatorii în şcolile din toată ţara: Educaţia juridică, financiară şi antreprenorială
Coaliţia pentru Educaţie: Cum ţinem şcolile deschise în condiţii de siguranţă în perioada pandemiei