Analiză FOTO Cum poate îngheţa incompetenţa un judeţ întreg în nouă zile
0
RADIOGRAFIE Prima zăpadă a căzut la Botoşani pe 3 decembrie, însă iadul s-a dezlănţuit acum o săptămână, când judeţul a fost complet blocat. Lipsa utilajelor, incompetenţa autorităţilor şi proasta gestionare a unei situaţii previzibile oglindesc imaginea unei Românii mereu înzăpezite de cum vine iarna
După o săptămână apocaliptică, ministrul de Interne Mircea Duşa, actualmente ministru desemnat al Apărării, a ajuns marţi noapte la Botoşani, însoţit de şefii Jandarmeriei şi Poliţiei Române. A văzut la televizor că la Botoşani nu se mai mişcă nimic. Că sunt 80.000 de oameni izolaţi, iar utilajele de deszăpezire nu mai fac faţă. Şi a plecat cu elicopterul spre capătul ţării.
La miezul nopţii, Duşa a convocat de urgenţă Comandamentul de Iarnă la Prefectura Botoşani şi, timp de o oră, le-a cerut socoteală drumarilor care au ţinut judeţul închis tot weekendul trecut. „Nu cred că o basculantă cu o lamă în faţă şi cu cauciucuri de vară poate fi utilă în asemenea situaţii, când pe anumite porţiuni există zăpadă de până la trei metri. Ce faceţi, domnilor?“, i-a întrebat şeful MAI pe responsabilii de la Secţia de Drumuri Naţionale Botoşani.
Ca să îşi scape pielea, şefii de la Drumuri au arătat cu degetul spre firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, UMB Spedition Bacău, care a acţionat cu utilaje puţine şi ineficiente pe cele opt drumuri naţionale care străbat judeţul Botoşani. Însă UMB a ajuns să deszăpezească Botoşaniul pentru că i s-a atribuit un contract fără să i se ceară un număr minim de utilaje.
„Vă jucaţi de-a contractele. Atunci vin şi eu şi fac un contract, deşi nu am niciun utilaj“, a tunat ministrul Mircea Duşa, care a cerut verificarea contractului de deszăpezire încheiat de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi cu firma lui Dorinel Umbrărescu. Raportul va fi înaintat, în următoarele zile, instituţiilor abilitate să rezilieze contractul.
Şeful Mai, blocat între nămeţi de doi metri
De la Prefectură, încă ministrul de Interne, Mircea Duşa, a plecat spre nordul judeţului, pentru a vedea cum acţionează drumarii. Miercuri dimineaţă, în jurul orei 2.00, şeful delegaţiei conduse de şeful MAI a rămas blocat la trei kilometri de oraşul Darabani, în zona localităţii Bajura.
Utilajele de deszăpezire acţionau pentru deblocarea drumului, iar maşinile de teren nu au putut să îşi continue drumul. „Chiar este o situaţie deosebită. Am apreciat eforturile pentru redeschiderea drumurilor, dar se pare că România are nevoie de utilaje“, a spus Mircea Duşa, care a ales să continue inspecţia din elicopter, mai ales că trei tronsoane de drumuri naţionale, precum şi 10 drumuri judeţene erau închise miercuri. Un nou cod galben a fost emis pentru sudul ţării şi pentru Moldova până astăzi, la ora 20.00
Cum se închide un judeţ în 9 zile
9 decembrie: DRUMARII MERG LA CULCARE
În judeţul Botoşani este instalat codul galen de ninsori şi viscol. Precipitaţiile depăşesc 30 de litri pe metru pătrat, iar rafalele de vînt de 50 de km/h dau peste cap activitatea drumarilor, care găsesc inutilă intervenţia şi se retrag în baze până dimineaţă. În zori, stratul de zăpadă depăşea jumătate de metru în nordul judeţului, iar DN 29, care leagă Botoşani de Săveni, se blochează pe anumite tronsoane. În localitatea Unţeni, 25 de maşini vor rămâne în nămeţi şase ore.
10 decembrie: CULMEA, A NINS TOATĂ NOAPTEA
Se închid primele unităţi şcolare din judeţ din cauza drumurilor blocate. Pe DN 29 şi DN 29 D, care leagă Botoşaniul de Săveni şi Darabani, zăpada atinge un metru. Drumarii se declară depăşiţi: viscoleşte, iar două utilaje s-au defectat după câteva ore de utilizare. Pe drumurile judeţene încă se circulă, dar cu dificultate.
11 decembrie: UMBRĂRESCU MAI VREA UTILAJE
Codul galben se prelungeşte cu încă 24 de ore. Ninge abundent, iar viscolul aduce zăpada de pe cîmp pe carosabil. Intervenţiile sunt zadarnice. Patru drumuri naţionale sunt blocate. Utilajele lui Umbrărescu nu fac faţă şi se cere ajutor de la Direcţia de Drumuri Judeţene. Din ordinul preşedintelui CJ, şapte utilaje ale DJDP Botoşani acţionează pe drumurile naţionale. Se încearcă menţinerea drumurilor deschise.
12 decembrie: ARMATA E CU NOI
Drumarii se declară învinşi în lupta cu nămeţii. Toate drumurile judeţene şi naţionale sunt închise. Peste 300 de persoane, majoritatea elevi care întorceau de la cursuri, dar şi navetişti, rămân blocate în nămeţi în tot judeţul. Pompierii, poliţiştii de frontieră, jandarmii şi drumarii sunt chemaţi să intervină. Sinistraţii sunt preluaţi şi cazaţi în şcoli, dispensare, posturi ale poliţiei de frontieră, dar şi la localnici din Săveni, Darabani şi Dorohoi. Codul galben se prelungeşte.
13 decembrie: SUNĂ UN PRIETEN
Judeţul rămîne blocat. Toate şcolile din judeţ sunt închise. Peste 70.000 de elevi şi preşcolari nu fac cursuri. Militarii sunt chemaţi să intervină pe DE 85 Botoşani-Suceava, unde peste 30 de maşini sunt blocate în nămeţi de peste cinci ore. Se cere ajutor de la judeţele învecinate. O parte din drumurile naţionale şi judeţene sunt deschise.
14 decembrie: DRUMURILE SE REDESCHID
Toate drumurile naţionale şi judeţene sunt deschise. Circulaţia se face cu dificultate, iar poliţiştii cer şoferilor să nu pornească la drum. O parte dintre sinistraţi se întorc spre case. Drumurile comunale sunt impracticabile şi oamenii rămân iar blocaţi în nămeţi.
15 decembrie: ALT COD GALBEN, AUTORITĂŢI NEPREGĂTITE
O nouă avertizare cod galben de ninsori şi vânt intră în vigoare. Drumarii intră în alertă. La miezul nopţii vine urgia. Patru drumuri naţionale şi opt judeţene sunt închise. Rafalele de vînt depăşesc 70 de km/h. Stratul de zăpadă atinge doi metri în nordul judeţului.
16 decembrie ŞI S-A LUAT LUMINA
17 localităţi nu au curent electric. Două femei nasc la domiciliu, iar ambulanţele nu reuşesc să le transporte la Spitalul Judeţean Botoşani. Cursurile sunt suspendate în toate unităţile şcolare. Un elicopter MAI este trimis să preia un bebeluş cu arsuri grave, iar ATV-ul intervine pentru a transportarea unei fetiţe arse. Prefectul declară că judeţul este izolat 80%. Vama Stînca- Costeşti este închisă. Sunt peste 260 de sinistraţi înre nămeţi. Drumarii se declară depăşiţi de situaţie. Prefectul cere iar 12 utilaje de la Iaşi, Neamţ, Bacău şi Suceava pentru deblocarea drumurilor.
17 decembrie ÎNCHIDEM JUDEŢUL
Circulaţia rămâne închisă pe toate drumurile naţionale. E.ON Moldova nu poate interveni pentru reabilitare reţelei electrice din cauza drumurilor blocate. Linia ferată între Dorohoi şi Leorda este închisă, iar circulaţia este restricţionată între Vereşti şi Leorda. Alte două femei nasc la domiciliu şi primesc asistenţă medicală prin telefon. Codul galben este prelungit. Peste 260 de sinistraţi rămân în şcoli, dispensare şi posturi de poliţie. Botoşaniul este închis. Şcolile rămân închise în tot judeţul.
18 decembrie DĂM ŞI NOI UN TELEFON LA CENTRU?
Peste 80.000 de persoane din 23 de localităţi sunt izolate. Prefectul raportează situaţia la MAI şi cere ajutor abia după 9 zile. Ministrul de Interne Mircea Duşa îl acuză de proastă gestionare a situaţiei din judeţ şi îi cere demisia. În jurul orei 22.00, şeful de la Interne, însoţit de şeful Poliţiei Române şi cel al Jandarmeriei, vin la Botoşani cu un elicopter pentru a rezolva problema deszăpezirii. Se caută vinovaţii... prin nămeţi.
Mafia deszăpezirilor: două milioane de euro cheltuite inutil
Circa 3,9 milioane de lei va încasa firma Transporturi Auto Botoşani pentru deszăpezirea în această iarnă a celor 600 de kilometri de drumuri judeţene din Botoşani. Societatea este coordonată de fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Botoşani, Constantin Conţac, condamnat la trei ani de închisoare cu executare pentru spălare de bani. Contractul a fost încheiat în luna noiembrie, cu puţin timp înainte de încarcerarea omului de afaceri în Penitenciarul Botoşani, şi este valabil până pe 15 martie 2013. Firma Transporturi Auto a intrat în cursa pentru deszăpezire, alături de un asociat, cu 30 de utilaje, 6.300 de tone de nisip şi 2.000 de tone de sare. Prea puţin însă.
„Am suplimentat numărul de utilaje cu 22 de vole, închiriate de la agenţii economici. Pentru fiecare utilaj vom plăti 100 de lei pe oră“, a declarat Florin Ţurcanu, preşedintele Consiliului Judeţean Botoşani. Pe drumurile naţionale este şi mai rău. 12 utilaje au fost aduse din judeţele Iaşi, Suceava, Neamţ şi Bacău, iar alte cinci din Bucureşti şi Cluj.
Firma UMB Spedition Bacău, a omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, a intrat în cursa pentru deszăpezire din iarna 2012-2013, cu doar 18 utilaje, din care cinci s-au defectat.
„Au utilaje mici, lame şi autogredere. Nu au autofreze mari care să facă faţă tonelor de zăpadă căzută în ultimele zile. Am fost nevoiţi să cerem ajutor judeţelor învecinate“, a declarat Costică Macaleţi, prefectul judeţului Botoşani.
Firma băcăuană va încasa după iarna 2012-2013 în jur de patru milioane de lei pentru deszăpezirea celor opt drumuri judeţene, care se întind pe o suprafaţă de 385 de kilometri.
Prefectura şi Consiliul Judeţean l-au reclamat pe Umbrărescu la Ministerul Transporturilor pentru că şi-a bătut joc de drumurile naţionale şi a cerut analizarea contractului încheiat de UMB Spedition Bacău cu Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi.
Reclamaţie împotriva lui Umbrărescu a depus şi Consiliul Judeţean Botoşani, care a înregistrat cheltuieli suplimetare pentru că a acţionat trei zile cu utilajele de la Drumuri Judeţene pe cele naţionale. Secţia de Drumuri Naţionale Botoşani are doar cinci utilaje vechi de jumătate de secol.
Ministrul de Interne, Mircea Duşa, a cerut analizarea contractelor, iar raportul va fi înaintat instituţiilor abilitate să rezilieze contractul cu firma băcăuană.










