Un român și-a luat în America bătrâna Dacia veche de aproape 50 de ani. Drumul de 15.000 de kilometri al mașinii

0
Publicat:

Un bărbat din Bacău nu s-a uitat la bani când a venit vorba să recondiționeze și apoi să transporte peste ocean o Dacie din 1974, o adevărată piesă de muzeu, doar ca să o admire în fața casei sale din Virginia (USA).

Dacia 1300 a fost livrată proprietarului român din SUA FOTO Wheels for Reeals
Dacia 1300 a fost livrată proprietarului român din SUA FOTO Wheels for Reeals

O Dacia 1300 înmatriculată la Bacău a ajuns în urmă cu câteva zile în statul Virginia din Statele Unite prin intermediul unei firme care se ocupa de importul de autoturisme din Europa.

Românii stabiliți în SUA și care au o situație financiară bună își permit să cumpere din România mașini vechi, de care să se bucure apoi alături de familie. Este și cazul unii băcăuan care a recondiționat o Dacie 1300, iar apoi a plătit o sumă importantă de bani ca să îi fie livrată în statul Virginia, unde locuiește.

Mașina a fost transportată mai întâi în Germania, unde a ajuns pe 24 februarie 2023, iar apoi a îmbarcată pe un vapor, iar călătoria până în SUA a durat mai bine de o lună de zile. Vechea Dacie 1300 a ajuns la proprietarul său în Virginia pe 30 martie, la capătul unui drum de peste 15.500 de kilometri.

Vechea Dacie 1300 a străbătut un drum de peste 15.000 de kilometri FOTO Wheels for Reeals
Vechea Dacie 1300 a străbătut un drum de peste 15.000 de kilometri FOTO Wheels for Reeals

„Dacia 1300 1974 pe care am importat-o din România a fost livrată fericitului proprietar din Virginia”, au scris reprezentanții firmei Wheels for Reeals pe pagina de Facebook.

Succes comercial uriaș  

Dacia 1300 a intrat în fabricație în 1969, în aceeași perioadă în care, la uzina de la Mioveni, se producea Dacia 1100. Evenimentul major al anului 1969 în industria auto românească a fost lansarea comercială a primelor modele R12 produse la noi în țară sub numele Dacia 1300. Modelul s-a dovedit un adevărat succes comercial atât în România, cât și în alte țări din Europa de Est, unde a fost exportat începând cu 1971.

La început, modelul Dacia 1300 avea o singură variantă de caroserie, berlină cu patru uși și cinci locuri. Motorul avea 1.289 centimetri cubi și 54 de cai-putere. Mașina putea atinge o viteză maximă de 144 km/h, iar consumul mediu era unul foarte bun pentru acele vremuri: 7 litri/100 km.

În 1970, după doar câteva luni de la intrarea în producție a Daciei 1300, au mai fost lansate încă două versiuni de echipare în afară de cea standard: echiparea Lux și Lux Super 1301. Cea din urmă era destinată doar oficialilor din Securitate și din Partidul Comunist Român.

Această echipare de top avea mai multe dotări speciale, precum parasolar pasager cu oglindă, torpedou iluminat, brichetă electrică, instalație spălare parbriz electrică, scaune față supraînălțate și instalație radio din fabrică.

În 1973 a început producția Daciei 1300 break, iar doi ani mai târziu a început să fie fabricată și autoutilitara Dacia 1302, ce putea suporta o sarcină utilă maximă de 400 de kilograme. Cele două derivate ale berlinei Dacia 1300 vor avea un rol important la creșterea spectaculoasă a exporturilor Dacia, ce vor ajunge în următorii ani la peste 10.000 de autoturisme anual.

Liste de așteptare interminabile pentru cumpărarea unei Dacii

Primele destinații la export pentru gama Dacia 1300 fabricată la Mioveni au fost țările socialiste vecine. În scurt timp, Dacia 1300, ce era deja considerată o mașină fiabilă și ieftină, avea să fie exportată și în America de Sud și Africa.

Iar Daciile 1300 break și 1302 s-au vândut în mii de exemplare în Algeria, Cehoslovacia, Columbia, Egipt, Republica Democrată Germană și Polonia. În 1977, în RDG au fost exportate nu mai puțin de 5.000 de autoturisme produse la fabrica de la Mioveni. În perioada 1975-1985, în Columbia au ajuns 2.500 de autoutilitare Dacia 1302.

Marele succes al Daciei 1300 a dus la un fenomen în premieră în România: luni întregi de așteptare pentru a putea cumpăra o mașină. Până în 1972, un client român care comanda o Dacia 1300 avea de așteptat maximum șase luni. După 1975, timpul de așteptare a crescut considerabil, nu puține fiind cazurile în care clienții așteptau chiar și zece luni livrarea unei Dacii 1300.

Integrarea tot mai mare în România a producătorilor de componente auto pentru Dacia a contat și în ceea ce privește păstrarea unui preț competitiv. În perioada 1970-1979, la noi erau aproximativ 80 de întreprinderi ce fabricau componente auto pentru Dacia, cele mai multe folosind cele 50 de brevete preluate prin contractul de bază încheiat cu Renault în 1966.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite