Scandal de la un leu în comuna Sărata, după creşterea preţului la asigurarea RCA. Sătenii nemulţumiţi s-au revoltat împotriva transportatorului

0
0

Mai mulţi săteni din comuna băcăuană Sărata au reclamat creşterea preţului la biletul de transport în comun, de la 3 lei, la 4 lei dar şi aglomeraţia din microbuze. Administratorul societăţii care a câştigat traseul Sărata-Bacău, Constantin Iulian Lazăr, afirmă că tariful a fost majorat după realizarea unor studii de trafic şi creşterea valorii asigurării obligatorii RCA.

Zeci de cetăţeni din comuna Sărata, care ajung la Bacău cu microbuzul societăţii Stegaiu, firmă care a câştigat acest traseu la licitaţia de la Consiliul Judeţean Bacău,  s-au revoltat împotriva creşterii preţului, de la 3 lei, la 4 lei. Creşterea a avut loc de la 1 decembrie, după ce au fost anunţate noile tarife RCA. 

Mai mult, unii reclamă şi faptul că uneori, la anumite ore, numărul călătorilor este mai mare decât al locurilor din microbuz, motiv pentru care trebuie să stea în picioare sau să meargă cu o altă cursă, care ajunge peste o oră.  „Ce mă interesează e siguranţa călătorilor, ei fiind de nenumarate ori puşi câte 30, în microbuze de 16+1 oameni. Doamne fereşte de un accident, că toate persoanele care stau în picioare sunt în risc de moarte. E un motiv pentru care sunt scaune într-o maşină, şi nu e acela de a oferi confort. Cele mai aglomerate curse sunt cele de la 7:10, care pleacă din Bacău, Autogară Bistrita la 6:40,  8:30, care pleacă din Autogară la ora 8, de ora 13 şi de la ora 17.30“, a declarat Paul Simion. 

Pe grupul de Facebook „Sărata Pitorească“, zeci de săteni se arată nemulţumiţi de condiţiile de călătorie dar şi de creşterea preţului. „Această firmă îşi bate joc de cetăţenii din o parte din Comuna Sărata. Cine face naveta sau merge ocazional cu ei, va rog să lăsaţi un comentariu! Eu una m-am saturat să ne considere nişte ţărani inculţi!“, afirmă o fată, care a deschis un topic împotriva societăţii de transport. Aceeaşi utilizatoare propune să bage microbuzul într-un canal, deoarece dintr-un profit de 20 de mii de lei crede că ar putea cumpăra altul. 

Ionel Bălan, consilier în comună, care a participat la întâlnirea cu administratorul societăţii, împreună cu primarul comunei, Irina Argatu, le explică consătenilor care este situaţia.  „Contractul este încheiat pe 5 ani, până în 2018, inclusiv, neexistând clauze de reziliere, patronul având dreptul să majoreze preţul. Motivele majorării sunt: numărul mic de abonaţi, de călători, creşterea taxelor la Autogara Bacău, cauciucuri, salariile angajaţilor, RCA, Taxe de drumetc. A zis că Luizi (n.r. localitatea Luizi Călugăra) are 3ooo de locuitori, că acolo e rentabil. Noi am încercat să-l mai domolim, dar neavând pârghiile contractuale nu aveam de ales. I-am zis că ies cetăţenii în stradă, că blochează drumul. Ar mai fi varianta să aducem transportul public al municipiului Bacău, cu o linie pe Sărata şi să-l băgăm în faliment“, afirmă Ionel Bălan, pe Facebook. 

O parte din plângerile sătenilor ar putea avea şi caracter electoral, afirmă un alt cetăţean. „Se doreşte acest scandal, ca tot ce este legat de actuala conducere a primăriei să fie prezentată negativ. Cine nu vrea să meargă cu microbuzul, să găsească altceva, cine nu vrea să meargă în picioare, să mai aştepte o oră“.

Irina Argatu, primarul comunei Sărata: „Îi susţin pe oamenii din comună“

Edilul comunei Sărata, Irina Argatu, a participat la întâlnirea cu transportatorul şi afirmă că nu ar trebui crescut preţul biletului. „Îi susţin pe oameni în demersurile loc.  Am participat la întâlnirea cu administratorul de la Stegaiu. Noi nu avem ce face, el a făcut toate demersurile la Consiliul Judeţean Bacău, pentru scumpirea biletului. Are contractul încheiat pe patru ani, până în 2018 şi putea pune preţul de 4 lei, încă de la sfârşitul lui 2013“ a spus primarul. 

Constantin Iulian Lazăr: „Toate preţurile cresc, RCA-ul s-a dublat. Banii trebuie scoşi de undeva“

Administratorul SC Stegaiu SRL, care a câştigat licitaţia pentru traseul Sărata-Bacău, dar şi Bacău- Cârligi, Ciumaşi, Glăvăneşti şi Podul Turcului, afirmă că întreg scandalul este artificial iar o parte din cei care sunt nemulţumiţi nici nu folosesc mijloacele de transport în comun. Mai mult, a mers cu doar 3 lei, de la începutul ultimului contract, în ultimii doi ani, deşi Consiliul Judeţean i-ar fi permis să perceapă 4 lei. Revoltat de creşterea taxelor şi tarifelor pentru autovehicule şi a asigurărilor obligatorii a participat la miting-ul transportatorilor de la Bucureşti. 

„Am nouă curse pe Sărata. Pentru creşterea preţului am făcut solicitare la Consiliul Judeţean şi pe baza studiilor de trafic şi cheltuieli, pe care vi le pot pune la dispoziţie,  s-a acceptat mărirea tarifului. Pot spune că am pierdut aproximativ 40 de persoane, care au migrat odată cu înfiinţarea Electric Plus. Mai mult, după creşterea asigurării RCA, de la 18 milioane, la 38 de milioane, pentru microbuz şi de la 25, la 58 de milioane pentru autocar, se impune creşterea tarifului. În ultimii ani a crescut salariul minim, au crescut şi alte chetuieli iar preţul biletului nu poate merge în jos, ci doar să crească. Şi un şofer nu stă cu minimul pe economie“, a spus Constantin Iulian Lazăr. 

Transportatorul de la Sărata a recunoscut faptul că uneori este nevoit să ia călători peste numărul de locuri din maşină iar în alte cazuri, să meargă cu microbuzul gol. „Nu ai de unde să ştii câţi vor fi în staţie, există făcută o analiză a traficului, dar numărul oamenilor oscilează foarte mult. Ce te faci dacă ai 30 de locuri şi rămân doi-trei pe afară. Poţi să nu-i iei? Au fost şi multe cazuri când s-a mers cu maşina goală“, a mai spus Constantin Lazăr. 

Bacău


Ultimele știri
Cele mai citite