Asfaltări la caiet în Bacău, pe fonduri europene, într-un proiect de reducere a poluării FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Municipiul Bacău ar fi trebuit să aibă, până la această dată, un sistem de management al traficului funcțional, prin care tot traficul (rutiier, nemotorizat sau pietonal) să fie coordonat digital.

Străzile bune au fost decopertate și apoi reasfaltate FOTO MA
Străzile bune au fost decopertate și apoi reasfaltate FOTO MA

Concret, cu ajutorul unui proiect de peste 87 de milioane de lei, finanțat în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Bacăul ar trebui să aibă 88 de puncte semaforizate, 59 de intersecții, 29 de treceri de pietoni, cu semaforizare smart, cu senzori de trafic, cu un sistem de monitorizare și prioritizare a transportului în comun, pentru diminuarea timpilor de staționare în trafic și implicit pentru reducerea poluării.

Mai mult, la Centrul de Afaceri și Expoziții trebuia amenajat un centru de comandă și management al traficului, cu echipamente hardware conectate la 900 de camere de luat vederi. În intersecțiile unde urmau să fie incluse echipamente digitale și senzori, Primăria trebuia să decoperteze și apoi să asfalteze, cu un strat de 10 centimetri. Nimic din toate acestea nu au fost făcute până la această oră, chiar dacă proiectul trebuia recepționat la finalul lui 2023.  

Concret, în acest an, Primăria Bacău a decopertat străzile principale - Mioriței, Mărășești, Republicii sau Alexandru cel Bun, care erau în stare destul de bună, pentru a le asfalta din nou.

Pentru aceste lucrări de anvergură, făcute în an preelectoral, nu exista vreo finanțare și nici nu erau prevăzute în Bugetul Bacăului pe 2023.

Printr-o simplă notă de constatare, fără vreo expertiză, Primăria Bacău, împreună cu proiectantul și constructorul decid că străzile din Bacău să fie asfaltate cu bani în cadrul proiectului, pe fonduri europene - „Sistem de management al traficului pentru prioritizarea coridoarelor de transport public local și a deplasărilor cu bicicleta”, fără însă ca aceste asfaltări să fie prinse în proiect.

Până în momentul de față, asfaltările nu au fost plătite de Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Nord Est.

În loc de digitalizarea traficului s-au făcut asfaltări FOTO MA
În loc de digitalizarea traficului s-au făcut asfaltări FOTO MA

Situația este cunoscută și de prefectul Lucian Bogdănel, care afirmă că față de această situație au fost informate și „instituțiile abilitate”.

„Cum s-a ajuns ca pe un proiect, aprobat la finanțare, să se realizeze asfaltări e o istorie ce pornește de la o fițuică, din iulie 2023, o notă de constatare. Dacă dăm de-o parte semnatarii și antetul, ne mai rămân 10 rânduri de constatări, în care niște domni, probabil pe terasă la un restaurant în apropierea străzii Miorița, stabilesc că e nevoie să se realizeze asfaltări la acest proiect, care nu avea acest tip de lucrări în proiectul depus la finanțare. Aceste constatări nu sunt însoțite de un proiect, nimic. Aceste rânduri stau la baza unei dispoziții de șantier date 1 lună mai târziu în care administratorul public, managerul de proiect își asumă asfaltările”, a precizat prefectul Bogdănel.

„Niște asfaltări la caiet, să mai reducă din dezastrul pe fonduri europene”

Proiectele care se realizează pe AXA4 POR se fac în spiritul unei Europe verzi, fără poluare, cu obiectivul de reducere a emisiilor de carbon prin investițiile pentru mobilitate durabilă. Cu alte cuvinte, se dorește diminuarea poluării, nicidecum finanțarea unor lucrări de drumuri sau asfaltări.

„Prin această axă nu erau eligibile lucrări de mentenanță sau modernizări de străzi. Finanțatorul, Comisia Europeană, a stabilit că modernizarea unui drum duce la creșterea traficului rutier, deci la poluare... Iar noi avem, niște asfaltări la caiet, pe fonduri europene, să mai reducă din dezastrul pe fonduri europene”, a mai spus prefectul Lucian Bogdănel.

Printre obiectivele sistemului de management al traficului care trebuia realizat la Bacău (la nivelul anului 2024, când ar fi trebuit să fie gata proiectul) se numără: diminuarea gazelor cu efect de seră cu 4,9%, reducerea traficului autoturisme cu 8,9%, creșterea numărului de bicicliști cu 12,8%, creșterea numărului de pietoni cu 12,7% și creșterea numărului persoanelor care folosesc transportul public, cu 10,2%.

„Mai ușor, domnule primar, că vă autodenunțați în direct”

Municipiul Bacău are în lucru proiecte europene, finanțate în timpul mandatului fostului primar Cosmin Necula, în valoare de peste 45 de milioane de euro. Nouă dintre aceste proiecte sunt de mobilitate urbană, pentru realizarea de piste de bicicletă, pentru crearea unui sistem de managemen al traficului, dar și de construire a unei pasarele peste strada principală a orașului, din Parcul Cancicov.

La ultimele ședințe de ale Consiliului Local Bacău, consilierii i-au cerut primarului, detaliat, situația proiectelor finanțate din fonduri europene, care se află în mare întârziree și care vor pierde finanțarea prin POR, pe exercițiul bugetar 2014-2020.

Aproximativ 70% din fondurile europene nu au fost atrase până la această oră, ceea ce reprezintă aproximativ 30 de milioane de euro. Primarul a încercat să explice cum de s-a ajuns în cazul proiectului privind sistemul de management al traficului la simple asfaltări.

„Dispoziția de șantier implica faptul că unele lucrări nu sunt necesare. Dacă nu s-ar fi ales soluția distribuirii acelui asfalt pe stradă, din intersecții, ați fi spus: <Vai, de ce nu ați atras toți banii din proiect!> Dacă nu s-ar fi făcut asfaltarea,  nu s-ar fi putut atrage toți banii și asta ar fi fost un indicator de lipsă de performanță”, a afirmat primarul Lucian Daniel Stanciu Viziteu, în cadrul unei ședințe a Consiliului Local Bacău.

Acestei declarații, viceprimarul Cristian Ghingheș i-a replicat: „Mai ușor, domnule primar, că vă autodenunțați în direct”.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite