Zeci de milioane de euro - topiti de stat in autostrada Bucuresti-Brasov

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In Romania, interesele particulare pot muta o autostrada. In zona rezidentiala Baneasa, traseul viitoarei sosele Bucuresti-Brasov a fost deviat fara vreo explicatie tehnica obiectiva. Lucrarile nici

In Romania, interesele particulare pot muta o autostrada. In zona rezidentiala Baneasa, traseul viitoarei sosele Bucuresti-Brasov a fost deviat fara vreo explicatie tehnica obiectiva. Lucrarile nici macar nu au inceput, dar variantele de traseu au fost schimbate de trei ori. Asa se face ca lucrarea are deja intarziere, iar forma finala determina cheltuieli suplimentare de milioane de euro. Si asta, numai pentru ca zona terenurilor de lux sa fie ocolita. Despre autostrada Bucuresti-Brasov se vorbeste de multa vreme. Pentru zona Voluntari, traseul autostrazii a fost gandit, inca din 1998, de Institutul Ion Mincu, realizatorul Planului de Urbanism General. Cu o mica modificare, traseul a fost preluat anul trecut de firma Search Corporation - cea care a primit comanda pentru studiul de fezabilitate din partea MLPTL. In aceasta faza, traseul autostrazii pleca din cartierul Pipera si ajungea la limita judetului Ilfov, dupa ce trecea prin apropierea zonei rezidentiale Baneasa. Practic, soseaua traversa hectare intregi din pamantul latifundiarilor din Pipera, ceea ce ar fi determinat o scadere a preturilor terenurilor. Proprietatea lui Gigi Becali - vreo 300 de hectare de teren aflat in zona - ar fi fost taiata de noua sosea. La fel, si proprietarii din zona scolii americane s-ar fi pomenit ca le huruie tirurile pe langa palatele cu piscine. Au aparut nemultumiri, iar timp de un an nu s-a miscat nimic. De curand, a aparut "varianta a treia", ocolitoare: ca sa ajungi in nord-vest, la Brasov, pleci cam in directia Urziceni, adica inspre est! Curios, noua varianta, ramasa definitiva, revine pe traseul initial, conceput in 2002, in zona comunei Moara Vlasiei. Astfel, s-a reusit ca autostrada sa fie impinsa la doi kilometri departare de vilele stabilor din Baneasa, chiar daca traseul a fost lungit, iar noul amplasament sterge marginea unei paduri din judetul Ilfov. Conform lui Nicolae Popescu, arhitectul-sef din cadrul Primariei Voluntari, avantajul noului amplasament este "zona libera de constructie, chiar daca este limitrofa padurii si faptul ca aici sunt proprietari de categoria a treia, si nu dintr-aceia cu interese financiare". Gigi Becali spune ca autostrada Bucuresti-Brasov e motiv de crestere a preturilor in zona: "sa faca autoband, ca donez eu pamantu'". Latifundiarul din Pipera deja si-a facut planul de afaceri - terenul din buza soselei va costa 100 de dolari metrul patrat. "Daca se face mai departe, e si mai bine, ca nu mai trebuie sa fac eu drumurile pentru constructiile care or sa fie. Si daca va ramane in varianta de acum, prin mijlocul campului, departe de zona Pipera, imi convine de minune, ca dublez pretul. Ca ala tot pamantul meu e!". Astfel, curioasa modificare a traseului autostrazii va face ca terenurile aflate in posesia lui Becali - care vor fi traversate de sosea - sa-si schimbe fara nici o problema statutul, din extravilan in intravilan. Acest lucru ar salta pretul cu 10-20 de dolari metrul patrat! Motivatia oficiala a devierii traseului este aceea de a corela autostrada cu PUG-urile comunelor traversate de autostrada. Insa, asa cum sustin cei de la Institutul Ion Mincu - care spun ca primele variante erau cele optime - schimbarea traseului autostrazii inseamna, conform legilor, tocmai modificarea Planului de Urbanism General al comunei Voluntari. Acest lucru costa cateva sute de milioane de lei. Suma este, insa, un mizilic pe langa banii care se vor cheltui pe kilometrii in plus de autostrada - adica zeci de milioane de euro!

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite