"Trecerea la invatamantul obligatoriu de 9 clase imi creeaza emotii"
0- afirma dl. prof. Vasile Molan, ministru secretar de stat pentru invatamantul preuniversitar
Elevii care invata in prezent in clasa a VII-a sunt cei pe pielea carora se va experimenta, in anul scolar 2003-2004, trecerea la invatamantul obligatoriu de 9 clase. Intrucat pana atunci nu mai este chiar atat de mult timp, am solicitat d-lui prof. Vasile Molan, secretar de stat in MEC, sa ne prezinte masurile intreprinse de minister pentru a pune in aplicare prevederile din Legea invatamantului. - In ce stadiu va aflati cu pregatirea trecerii la invatamantul obligatoriu de 9 clase? - In momentul de fata am realizat impreuna cu Institutul de Stiinte ale Educatiei studii privind impactul masurii de generalizare a invatamantului de 9 ani si impactul curriculum-ului national asupra scolii. In legatura cu primul studiu, avem depistate problemele pe care le ridica aceasta masura. Astfel, vom stabili unitatile de invatamant care pot primi clasa a IX-a si vom hotari sa includem aceasta clasa a IX-a la liceu, chiar daca ea face parte din invatamantul general. Inspectoratele scolare au sarcina ca pana in luna ianuarie sa faca un studiu atent asupra scolilor care pot primi clasa a IX-a, fiind vorba despre scolile generale care indeplinesc cel putin trei conditii: sa aiba cadre didactice, spatii si mijloacele de invatamant necesare. Dupa ce avem aceasta situatie, in 2003, repartizarea elevilor in clasa a IX-a se va face in functie de mediile generale, atat pe locurile de la licee, cat si de la scolile generale capabile sa organizeze invatamant obligatoriu de 9 ani. Un alt colectiv lucreaza la structura liceelor care vor functiona 3 sau 4 ani, facand si calculele bugetare pentru a face fata cheltuielilor. - Ce modificari vor surveni la nivelul programelor si finalitatilor educationale? - Aici sunt mai multe probleme. Trebuie sa redimensionam planurile de invatamant. Nu este vorba de o schimbare totala a lor, ci de o revizuire. Avem in vedere revizuirea chiar a unor profiluri, cum ar fi transporturile, care au fost unite necoresponzator. Ne mentinem hotararea de a avea 30 de ore pe saptamana, pentru ca elevul nu rezista mai mult de 6 ore pe zi. In functie de planurile de invatamant, vom stabili noile finalitati educationale. Pana in luna martie vom elabora proiectul de programe, care vor fi dezbatute de cadrele didactice. Dupa ce aducem corecturile reiesite din aceste dezbateri, se vor realiza instruiri ale cadrelor didactice care vor lucra cu noile documente. - Cum se va desfasura examenul de capacitate sesiunea 2004? - Examenul de capacitate nu-l vom mai da la scolile generale, ci liceele vor fi centrele de examen, pentru ca sa nu iesim din cadrul legii. Avem in vedere ca examenul de capacitate sa fie si examen de admitere la un liceu. Astfel, elevii vor da examenul de capacitate la un liceu si in ordinea mediilor raman in liceul respectiv, iar ceilalti sunt redistribuiti dupa procedeul cunoscut. Examenul de capacitate din 2004 impune masuri urgente in ceea ce priveste continuturile care se vor studia in anul 2002/2003 la Istoria romanilor, Geografia Romaniei, Limba si literatura romana si Matematica. Fie Istoria sau Geografia se va studia in 2 ani, fie se aduc unele ajustari programelor pentru clasa a IX-a. - Ce se va intampla cu scolile profesionale? - Ne gandim sa le transformam in licee profesionale pentru a nu se mai speria nimeni de ele si sa dam dreptul celor care le-au absolvit, in urma unui examen de bacalaureat special, sa poata urma invatamantul de scurta durata. Cei care doresc sa urmeze studii de lunga durata vor trebui sa dea si celalalt bacalaureat. O alta varianta ar fi sa avem licee tehnologice in care sa mearga scoala profesionala pana in anul II sau III, in functie de complexitatea meseriei. Cel care va intrerupe studiile la sfarsitul acestor ani este absolvent de scoala profesionala, iar cel care va continua studiile in anii urmatori va termina liceul, avand dreptul de a urma invatamantul superior. - Vor fi afectate normele profesorilor de liceu in urma trecerii la invatamantul obligatoriu de 9 clase? - Nu pot fi afectate pentru ca intentionam sa aducem clasa a IX-a la liceu. Acolo unde nu se pot aduce un numar de clase a IX-a care sa acopere toate normele, exista posibilitatea ca profesorul sa-si completeze norma fara nici o problema la scoala generala. Profesorii nu trebuie sa-si faca probleme in acest sens. Daca sunt copii, indiferent ca acestia invata la scoala generala sau la liceu, norma exista. - Ce efecte va asteptati a avea asupra elevilor generalizarea invatamantului obligatoriu de 9 ani? - Eu cred ca in primii ani vor fi cateva efecte carora sociologii le zic perverse. Orice inceput are o serie de probleme, dar in timp aceasta schimbare va fi benefica pentru invatamantul romanesc. S-ar putea sa avem un numar restrans de copii care sa nu vina la scoala pentru ca parintii ii vor retine la munca sau pentru ca o considera un efort in plus, dupa ce au fost tarati 8 ani; s-ar putea sa fie o rata de abandon mai mare la clasa a IX-a datorita acestor mentalitati si atitudini. Actuala conducere a Ministerului Educatiei si Cercetarii este hotarata sa atraga in luarea deciziilor cat mai multe cadre didactice, elevi si parinti. Faptul ca aceste masuri nu le luam de sus in jos, ci consultand un numar mare de oameni nu cu 2 luni inainte, inseamna o informare corecta. Trecerea la invatamantul obligatoriu de 9 clase imi creeaza emotii mai multe decat asta-vara la capacitate, bacalaureat sau admiterea la liceu.























































