Sistemul care gestionează cardul de sănătate a picat, din nou, în toată ţara
0Medicii de familie nu au putut acorda marţi consultaţii, bilete de trimitere sau reţete medicale pacienţilor timp de două ore. Asta pentru că sistemul informatic care gestionează cardul de sănătate nu funcţionează în toată ţara.
„Nu e început de lună. Nu e perioadă de raportări încrucişate. Nu e perioadă de alegeri. E după trei zile libere. Cu toate astea, iar nu merge sistemul informatic în toată ţară”, a explicat medicul de familie Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
Tocmai pentru a preîntâmpina situaţiile în care pacienţii sunt nevoiţi să plece de la cabinetele medicilor de familie sau sunt refuzaţi de furnizorii de servicii medicale, Contractul-cadru pe 2016, pe care doctorii din mai multe specialităţi îl contestă, prevede că aceştia au la dispoziţie trei zile lucrătoare şi nu doar 72 de ore pentru a urca serviciile acordate în sistem.
Ultima dată, sistemul informatic unic integrat a picat pe 24 mai, când furnizorii de servicii medicale nu l-au putut utiliza mai bine de şase ore.
Ce oferte au fost depuse pentru asigurarea de mentenanţă şi helpdesk
Începând cu luna martie, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a demarat o licitaţie pentru achiziţia de servicii de help desk, mentenanţă şi suport tehnic. Printre cei care au depus oferte se afşă Teamnet şi HP, aceasta din urmă fiind urmărită penal de DNA pentru complicitate la abuz în serviciu.
Pentru acest contract nu a fost publicat un câştigător în SEAP, însa datele arată că CNAS a primit tot trei oferte din partea următoarelor firme:
1. Asocierea formată din SC Master Technology Systems (lider de asociere), SC European Funds Invest (asociat - avand ca subcontractant pe Insoft Development & Consulting) si SC Maguay Impex (asociat).
2. SC Teamnet International
3. SC Hewlett-Packard (Romania), având ca subcontractant pe SC Quantrio Consulting
Medici de familie: „Nu mai putem valida serviciile”
Medicii de familie au atenţionat că dacă vor mai exista întreruperi mai mari de patru ore ale sistemului informatic, vor notifica autorităţile competente, să rezolve această problemă. „În ciuda numeroaselor noastre avertismente, CNAS nu este capabilă să ofere un sistem informatic funcţional şi nici să recunoască atunci când sistemul nu funcţionează, pentru ca pacienţii noştri să primească la timp serviciile medicale de care au nevoie, precum si respectul pe care îl merită”, a declarat Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
Specialiştii atrag însă atenţia că deşi autorităţile susţin că serviciile pot fi validate într-un interval de 72 de ore, uneori ele nu mai pot fi introduse luni în sistem.
„Nefuncţionarea joi şi vineri va duce automat la invalidarea serviciilor, deoarece este depăşit termenul de 72 de ore impus”, mai transmit medicii de familie, adăugând că dacă lucrează în sistem offline nu pot verifica şi calitatea de asiguraţi a pacienţilor lor. În plus, aceştia nu pot verifica depăşirea numărului de medicamente primite de pacient, precum şi alte informaţii care există în contract şi pe care sunt obligaţi să le deţină.