Reconversia profesională la 40+, mit sau realitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Convingerea că reconversia profesională după vârsta de 40 de ani este imposibilă poate avea mai multe surse, dar nu este o generalizare valabilă pentru toată lumea, susțin specialiștii în resurse umane. Printre motivele pentru care unele persoane pot avea această percepție se numără presiunea societății și stereotipurile sau confort în zona de confort.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Pe o piață a muncii în care pentru a ocupa un loc angajatorii cer experiență pare aproape imposibil să găsești ceva de lucru dacă ești la început de carieră, dar și să faci reconversie profesională, dacă treci de 40 de ani.

Și cu toate acestea soluții există, susține Alina Anghel, cofondator Restart Camp, un proiect online care ajută românii din țară sau din străinătate să capete experiență în CV și să învețe o meserie digitală în doar șase luni. „Noi ne mândrim cu faptul că unu din trei participanți găsesc un job, un angajator, înainte de terminarea programului. În cadrul programului, aplicanții urmează un curs teoretic, intensiv, interactiv, timp de două zile, pentru a înțelege bazele meseriei, după care fac practică, alături de mentori cu experiență. Nu este un program simulat în care ne prefacem că facem ceva, ci participanții efectiv lucrează la proiecte și-și fac un portofoliu real pe care să-l adauge în CV. După aceste șase luni ei pot ”pleca la vânătoare” să-și caute angajatori care să-i angajeze ca juniori”, explică Alina Anghel.

Programul a debutat în pandemie și are deja trei ani de funcționare și 5.000 de înscriși. Atât cursul, cât și practica au loc online. „Cei care țin cursurile nu sunt traineri, ci profesioniști cu experiență în domeniu. Deci, sunt oameni care zi de zi asta lucrează. Profesorii primesc un comision modic, dar programul este unul social, în sensul în care toți banii care intră în program se duc mai departe pentru dezvoltarea lui”, potrivit Alinei Anghel.

Bucureștenii, cei mai interesați

Cinci sunt domeniile pentru care programul pregătește înscriși: Marketing, Social Media, HR (Recrutare & Selecție), Design Grafic (UX & UI) și Editare și montaj video. De asemenea, oferă consultanță pentru orientarea în carieră celor care au nevoie.

Programul se adresează tuturor românilor, indiferent de vârstă sau experiență, și este gândit inclusiv pentru cei care nu vor să renunțe la jobul actual și își doresc să afle, în timpul liber, online, de acasă, dacă li se potrivește această nouă meserie, fără niciun risc. Din cei 5.000 de înscriți – 39%, cei mai mulți au sub trei ani de experiență de muncă, 33% sunt seniori, iar 17% un au lucrat niciodată. Circa 35% dintre înscriși sunt din București, peste 7% sunt din Cluj, iar aproape 5%, din Iași.

Potrivit Cristinei Profeanu, consultant în resurse umane, domeniile în care sunt căutați în continuare candidații peste 45 de ani sunt cele de consultanță financiară, arhitectură, sectorul financiar și management, și mai puțin în vânzări. Potrivit acesteia, în general, angajatorii sunt nemulțumiți de candidații cu vârste între 18 și 24 de ani din cauză că aceștia deși sunt lipsiți de experiență cer salarii mari în raport cu pregătirea lor și obișnuiesc să-și schimbe des locul de muncă.

Onestitatea în CV

Cunoașterea limbii engleze la un nivel avansat, cunoștințele de operare a calculatorului și de a utiliza tehnologia saltă și ele valoarea unui CV. Asta pentru că, spune Cristina Profeanu, foarte mulți angajatori își extind afacerile și au nevoie de cunoscători ai limbii engleze: „Pentru o cunoaștere avansată a limbii engleze, candidații pot opta pentru participarea la anumite cursuri, sau pot urmări tutoriale pe internet pentru depășirea acestei bariere.Și cunoștințele avansate de utilizare a PC-ului au devenit un criteriu extrem de important pentru angajarea unei persoane cu vârsta de peste 45 de ani. Piața muncii nu mai solicită doar cunoștințe minime de utilizare a calculatorului, ci și anumite programe precum, XLS, sisteme de tip ERP/CRM sau programe specifice, în funcție de natura locului de muncă”.

Și nu în ultimul rând, actualizarea informațiilor din CV. „CV-ul trebuie să fie transparent și adaptat cerințelor jobului vizat. Sunt mulți candidați care includ în CV multe competențe pe care, în realitate, nu le au. Procesele de recrutare sunt din ce în ce mai lungi și dificile pentru toate categoriile de vârstă, iar atitudinea contează foarte mult. O atitudine pozitivă poate crește șansele obținerii unui job, conchide Cristina Profeanu.

Andra Pintican, expert în recrutare, fondatoarea Școlii de HR este însă de părere că „credința că reconversia profesională după vârsta de 40 de ani este imposibilă poate avea mai multe surse și nu este o generalizare valabilă pentru toată lumea”.

Experta enumeră câteva motive posibile pentru care unele persoane pot avea această percepție:

1. Presiunea societății și stereotipurile. Există unele stereotipuri și așteptări sociale conform cărora la o anumită vârstă oamenii ar trebui să fie stabilizați într-o anumită carieră și să nu încerce schimbări majore. Aceste așteptări pot influența gândirea și percepția personală.

2. Experiența limitată. Oamenii pot crede că după o anumită vârstă au dobândit o experiență și abilități care sunt specifice unei anumite domenii și că acestea nu sunt transferabile în alt domeniu de activitate.

3 .Confort în zona de confort. După o anumită vârstă, oamenii pot deveni mai rezistenți la schimbare și pot prefera să rămână în zona lor de confort, într-un job sau într-un domeniu pe care îl cunosc și cu care sunt familiari.

4. Îngrijorarea față de siguranța financiară. Reconversia profesională poate implica riscuri și poate pune în pericol siguranța financiară, mai ales atunci când sunt implicate investiții semnificative de timp, bani și efort.

Reconversia este posibilă”

„Este important să subliniem că aceste percepții nu sunt universale și că reconversia profesională după vârsta de 40 de ani este posibilă și realizabilă pentru mulți oameni. În realitate, mulți adulți trec printr-un proces de reconversie profesională cu succes și își schimbă cariera cu succes după această vârstă. Cu o planificare atentă, determinare și sprijin adecvat, este posibil să-ți schimbi direcția profesională și să-ți atingi obiectivele chiar și după 40 de ani. În ultimii ani, observ personal în bula mea un interes tot mai mare al candidaților  40+ pentru reconversia profesională. Oamenii își fac strategii profesionale pe termen lung și își dau seama că meseriile pe care le au acum pot să dispară sau poate pur și simplu nu le mai place ce fac acum. Așa că apeleaza la un consilier de carieră și își fac design de carieră”, mai spune Andra Pintican.

Lista joburilor din program:

(Marketing) Customer Experience Specialist (Specialist Experiența Clientului) - comunicarea cu înscrișii în program și analiză comportamente corelat cu impactul în business

(Marketing) Online Store Specialist (Specialist Magazin Online) - actualizare informatii pe website, creare vouchere, strategii de retail online

(Marketing) Business Intelligence Analyst - analiză cifre comercial, promovare, comportamente clienți etc. și corelare între ele

(Marketing) Analytics Specialist - analiză cifre social media și newslettere, comportamente clienți și corelare între ele

(Marketing) Marketing Specialist - promovare, copywrtinting în social media și newslettere, analiză

(Marketing) Email Marketing Specialist / Copywriter - creare, copywriting și strategie newslettere

(Marketing) Market Research Analyst (Analist Cercetare de Piață) - cercetare de piață și analiză date - analiză clienți și potențiali clienți, concurenți etc.

(Marketing) Product Branding Sprecialist (Specialist Branding de Produs) - strategie de poziționare, prezentare și vânzare a produselor și serviciilor, analiză impact în vânzări

(PR & Comunicare) PR & Press Relations (Specialist Relații Publice și cu Presa) - relația cu presa, evenimente interne si externe

(Human Resources) Recruiter (Recrutor) - recrutare & selecție

(Human Resources) Onboarding Specialist (Specialist în Integrarea Angajaților) - procesele de onboarding & exit, integrarea pentru noii veniți în echipă și interviu de bun venit

(Human Resources) HR Data Anlyst (Analist Date Resurse Umane) - analiză comportamente corelat cu impactul în retenție și recrutare

(Employer Branding) Employee Experience / Relations Specialist (Specialist Experiența Angajaților /Relația cu angajații - comunicarea cu angajații și analiză comportamente corelat cu impactul în cultura organizațională, retenție și performanță

(Employer Branding) Employer Branding Specialist (Specialist Imagine de Angajator) - promovarea angajaților, promovarea proiectului ca potențial spațiu de lucru

(Sales) Partnership Relations / Sales Operations Specialist (Specialist Parteneriate / Operațiuni Vânzări) - încheiere parteneriate cu comunitati online și alte companii

(Sales) Communities Research Analyst (Analist Cercetare Comunități) - cercetare de piață și analiză date, analiză comunități online ca potențiali parteneri

(Sales) Sales Strategy & Prezentation Sprecialist (Specialist Strategie de Vânzări & Prezentări) - crearea materialelor de vânzare - prezentări, emailuri, mesaje pentru alte canale pentru încheierea de parteneriate / vânzări

(Social Media) Social Media Copywriter - crearea de texte persuasive pentru materialele din Instagram, Tiktok, Facebook, Linkedin Și Youtube

(Social Media) Social Media Administrator / Community Manager (Administrator Social Media / Manager Comunități) - community management, analiză comportamente și interacțiuni, analiză impact canalele proprii și în grupuri externe

(Design) Web Designer (Designer Web) – creare vizualuri social media, newslettere și website

(Design) Website Editor (Editor Website) - design materiale vizuale, design pagini web, newslettere, bannere pop-up și actualizare informații

(Design) Editor Video - modificarea video-urilor - editare și creare video

(Ux) User Behaviour Analyst / Designer (Analyst Comportamentul Untilizatorului / Designer) - analiza comportamentelor vizitatorilor pe site, newslewttere, formulare corelat cu impactul în indicatorii de experiență pozitivă

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite