PROFESORII LA TABLA - Ce-i cu doctoratul?
0Este foarte adevarat ca exigentele scolii moderne, standardizarile invatamantului superior european fac din doctorat nu un "summit" intelectual, un titlu de glorie si excelenta profesionala, ci o
Este foarte adevarat ca exigentele scolii moderne, standardizarile invatamantului superior european fac din doctorat nu un "summit" intelectual, un titlu de glorie si excelenta profesionala, ci o obligatie pentru ocuparea unor posturi mai sigure si lucrative. Legislatia universitara a tarii noastre cere ca promovarea cadrelor universitare in ultimele trei trepte ierarhice (sef de lucrari, conferentiar, profesor) nu se poate face fara doctorat. Masteratul (fosta doctoratura occidentala sau candidatura sovietica), "scurt" episod de 2 ani, punte intre cei 3 ani ai licentei si cei 3 ani ai doctoratului, nu acorda drepturi speciale, ci numai sperante de promovare. Nu-i de mirare ca obtinerea unui doctorat (la minimum 28-30 de ani) este dificila, costisitoare si expusa la multe riscuri si suspiciuni, si pe drept cuvant, deoarece statisticile au scos in relief ca in ultimii 40 de ani putine lucrari care materializeaza studiile justifica obtinerea titlului. De aici contestari, demascari in presa, anchete, procese (care n-au lipsit nici chiar la nivel de ministri) inregistrate si in tara noastra. Indelungata mea experienta profesorala imi ingaduie sa sugerez trei criterii care mi se par de bun-simt si obligatorii intr-o noua si moderna legislatie a doctoratului, pe care, din nenorocire, nu am avut-o in ultima jumatate de veac: cel care solicita doctoratul sa aiba o motivatie plauzibila a necesitatii examenului, sa aduca dovada aptitudinilor si palmaresului care sa justifice acceptarea lui ca doctorand; conducatorul lucrarii de doctorat trebuie sa fie o autoritate recunoscuta si stimata atat prin pregatire profesionala, cat si vocatie pedagogica; teza propusa si acceptata oficial sa se incadreze in conditiile specifice unei lucrari de doctorat: sa trateze un subiect de acut si actual interes informational, cu eficienta aplicatie practica, sa expuna si sa demonstreze o experienta sau cercetare personala si inedita, sa defriseze o anumita zona neexplorata, sa sustina un punct de vedere original, demonstrabil, valabil si opus celor conventionale si oficializate, sa realizeze o sinteza coerenta, inteligibila si esentiala a unei probleme extense si nesistematizate pana in prezent. Teza de doctorat ar trebui inclusa intr-un fond de aur catalogat al facultatii si consultata documentar. Accentul la teza de doctorat cade pe originalitatea contributiei si capacitatea punctului de vedere de a se impune si consacra, si nu pe compilatia erudita a continutului si stilul pompos de redactare. Daca statutul doctoratului va fi revizuit dupa exigentele moderne, iar specificitatea tezei de doctorat va fi clar precizata, tentatia plagiatului o sa scada simtitor, numarul mediocritatilor veleitare va diminua proportional, iar acest titlu intelectual suprem isi va recapata prestigiul sifonat in atatea cazuri de impostura si necinste.
Prof. dr. Tudor OPRIS, Bucuresti
P.S. Pe adresa postala a redactiei sau pe Internet la edu@adevarul.kappa.ro puteti sa ne trimiteti opiniile dumneavoastra legate de invatamantul romanesc.