Ponta cere înăsprirea Codului Rutier: „Este inadmisibil câţi oameni şi-au pierdut viaţa în aceste zile“. România, ţara fără buget alocat siguranţei rutiere
0Premierul Victor Ponta a declarat, marţi, că numărul de accidente care au avut loc în ultimele zile este inadmisibil. Mai mult, Ponta a precizat că doreşte o înăsprire urgentă a Legislaţiei Rutiere.În mini-vacanţa de 1 Mai şi de Paşte, 22 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente, iar 80 au fost rănite. România este însă singura ţară din UE fără un buget clar alocat siguranţei şi strategiilor rutiere.
„Cred că avem o mare problemă de implementare a autorităţii legii în domeniul rutier şi sunt foarte hotărât, pe baza experienţelor altor ţări europene, să încercăm o înăsprire a legislaţiei şi o întărire a autorităţii celor care sancţionează abaterile pe drumurile publice. Este inadmisibil câţi oameni şi-au pierdut viaţa în aceste zile“, a declarat Victor Ponta, într-o conferinţă de presă.
„Am o mâhnire personală când văd, şi mi se pare inacceptabil, numărul de accidente, morţi, oameni care şi-au pierdut viaţa în această săptămână, care ar trebui să fie una fericită“, a mai spus Ponta.
El a admis că zona de infrastructură trebuie îmbunătăţită, dar a subliniat că şi pe autostrada Bucureşti-Constanţa s-au înregistrat accidente.
„Avem o mare problemă de implementare a autorităţii legii în domeniul rutier. Sunt hotărât să încercăm o înăsprire a legislaţiei şi o întărire a autorităţii celor care sancţionează abateri pe drumuri publice. E inadmisibil să mă uit câţi oameni îşi pierd viaţa în aceste zile“, a spus Ponta.
El a arătat că modificarea legislaţiei în domeniul rutier în sensul înăspririi sancţiunilor şi întăririi autorităţii poliţiştilor reprezintă o prioritate guvernamentală.
Ponta: Nu mi s-ar părea excesiv să confiscăm maşini şi motociclete pentru abateri rutiere grave
Premierul Victor Ponta a declarat, marţi, că nu i s-ar părea excesiv ca în anumite situaţii să fie confiscate maşinile şi motocicletele, ca sancţiune pentru abateri rutiere grave.
Acesta a mai spus că acest lucru ar fi posibil dacă actuala Constituţie ar fi modificată, urmând să conţină o prevedere în acest sens.
„În România nu se poate decât dacă va fi de acord preşedintele Comisiei Constituţionale să modificăm la Constituţie acest lucru. Sunt ţări care confiscă maşina cu care s-a încălcat grav legea rutieră. Noi nu avem voie conform Constituţiei actuale, dar mie nu mi s-ar părea excesiv în anumite situaţii şi vă spun ca fost motociclist că ar trebui să confiscăm şi motociclete, nu doar maşini“, a spus Ponta.
Premierul a precizat că doreşte să folosească exemplele unor ţări ca Franţa care au implementat cu succes strategii pe termen mediu de reducere a numărului de accidente rutiere.
Bilanţ rutier 1-5 mai: 22 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere
Numărul accidentelor rutiere grave din intervalul 1-5 mai este de 88, cu 92 mai mic decât cel din perioada similară a anului trecut, în urma acestor evenimente pierzându-şi viaţa 22 de oameni, faţă de 30 anul trecut, a precizat şeful Direcţiei Rutiere, comisarul-şef Lucian Diniţă.
Tot în urma accidentelor din perioada mini-vacanţei de 1 Mai şi de Paşte, au fost rănite grav 80 de persoane, cu 92 mai puţine decât anul trecut, potrivit lui Diniţă.
În aceeaşi perioadă, în accidente rutiere grave au decedat şase persoane, faţă de opt în 2012, şi au fost înregistraţi 31 de răniţi grav, faţă de 66 anul trecut, potrivit sursei citate. Principala cauză a producerii accidentelor a fost viteza excesivă.
În aceeaşi perioadă, circa 5.000 de şoferi au fost sanctionaţi şi 300 dintre ei au rămas fără permis.
Astfel, 7.120 poliţişti de la ordine publică, 1.554 de la structurile de poliţie rutieră, dar şi 1.939 de la transporturi, arme, investigaţii criminale sau investigarea fraudelor s-au aflat în stradă.
„De asemenea, s-au produs cu 30,5% mai puţine accidente rutiere grave şi, cel mai important, au decedat mai puţine persoane, numărul lor fiind cu 13,8% mai mic decât în perioada similară a anului trecut. Totodată, şi numărul răniţilor grav a scăzut cu 36,80%“, potrivit statisticilor Poliţiei Române.
De asemenea, au fost reţinute 1.564 de permise de conducere şi retrase 433 de certificate de înmatriculare.
Valoarea totală a sancţiunilor aplicate este de 10.104.274 lei, iar a bunurilor confiscate de 175.856 lei.
Radu Stroe:„Nu e de ajuns că poliţia e mai drastică sau mai îngăduitoare“
La rândul său , Radu Stroe, Ministrul Afacerilor Interne, a declarat la conferinţa internaţională „România 2013 - Siguranţa rutieră în context European“, organizată la Palatul Parlamentului în aprilie cî a iniţiat un pachet important de modificări de fond a Legislaţiei Rutiere şi că doreşte înăsprirea condiţiilor obţinerii permisului de conducere şi a sancţiunilor aplicate şoferilor care nu respectă legea pe şosele.
„Este vorba despre creşterea amenzilor doar pentru infracţiuni grave. (…) Avem o reducere a numărului de accidente rutiere în Uniunea Europeană, dar şi in Romania, însă această tendinţă trebuie să continue. Majoritatea putem fi oricând victimele tragediilor pe şosele şi vrem ca aceste lucruri să nu se mai întample. Nu este de ajuns că poliţia e mai drastică sau mai îngăduitoare“, a continuat Stroe.
Propunerea lui Stroe: programele şcolare să includă ore de educaţie rutieră
Şeful de la Interne a mai precizat că vrea ca programele şcolare să includă orele de educaţie rutieră încă de la clasele primare.
„Personal sunt adeptul unor programe şcolare care să includă orele de educaţie rutieră încă de la clasele primare. Educaţia rutieră în şcoli e o componentă importantă a prevenirii şi de aceea vom avea o astfel de propunere către Ministerul Educaţiei Naţionale. Politica în domeniul siguranţei rutiere trebuie construită în jurul cetăţenilor ca factor de acţiune, prin încurajarea tuturor participanţilor la trafic să-şi asume responsabilitatea primară în ceea ce priveşte siguranţa celor din jur“.
România, singura ţară fără buget pentru siguranţa rutieră
Şeful Direcţiei Direcţiei Poliţiei Rutiere din Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), comisarul şef Lucian Diniţă, a declarat în cadrul aceleeaşi conferinţe că poliţia nu a avut niciodată buget pentru siguranţa rutieră şi că România este singura ţară din UE care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri aferent.
„Suntem singura ţară din Uniunea Europeană care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri“, a dezvăluit Diniţă.
Acesta a adăugat că, deşi până în 2020, obiectivul este reducerea cu 50% a accidentelor rutiere, nu se investeşte niciun ban în siguranţă rutieră.
„Poliţia nu a avut niciodată buget pentru siguranţa rutieră!“, a mai spus Diniţă.