Neplata amenzilor rutiere în 30 de zile ar putea duce la suspendarea permisului. Ce mai pregăteşte MAI conducătorilor auto
0Neplata amenzilor rutiere în termen de 30 de zile ar putea duce la suspendarea permisului de conducere, iar în anumite cazuri şoferii care produc accidente grave ar putea rămâne fără permis până la trei-patru ani. Sunt doar câteva dintre prevederile unui proiect de modificare a Legislaţiei Rutiere, iniţiat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI)- aflat în aceste zile în dezbatere publică.
„ Ministerul Afacerilor Interne (MAI) supune dezbaterii publice proiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.Proiectul de act normativ urmăreşte adoptarea unor măsuri menite să prevină şi să combată principalele cauze generatoare de accidente, în special a celor ce produc consecinţe grave şi deosebit de grave - pierderi de vieţi omeneşti, răniţi grav sau pagube materiale importante“, potrivit unui comunicat al MAI.
Ministrul de Interne a precizat miercuri că instituţia pe care o conduce pregăteşte, pentru această toamnă, o serie de modificări ale legislaţiei privind regimul circulaţiei rutiere în România, acestea vizând câteva aspecte importante care privesc prevenirea abaterilor rutiere grave, cu accent pe reducerea numărului de morţi şi răniţi de pe şoselele României, potrivit Mediafax.
„Prea mulţi conducători auto încalcă legea, considerând fie că amenzile sunt simbolice, fie că pot scăpa de ele fără să le plătească. Vom introduce în lege suspendarea dreptului de a conduce dacă cel care este amendat nu îşi plăteşte amenda într-un termen de o lună“, a declarat Stroe, care a precizat că, dacă cineva primeşte o amendă şi nu a plătit-o în 30 de zile, i se va suspenda permisul până când va face dovada că a dat banii.
Ce schimbări vizează proiectul aflat în transparenţă decizională
Mai exact, actul normativ supus dezbaterii publice introduce mărirea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce, pentru o serie de abateri punctuale ce reprezintă principalele cauze generatoare a celor mai grave accidente rutiere.
În această categorie se înscriu, printre altele, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată, nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului, neacordarea de către conducătorul autovehicului a priorităţii de trecere pentru pietoni sau conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus.
Proiectul stabileşte şi obligaţia pentru conducătorii de autovehicule de a se asigura că persoanele minore poartă centurile de siguranţă sau sunt transportate numai în dispozitive omologate.
Actul normativ supus dezbaterii publice propune ca în cazul în care amenda aplicată pentru contravenţii săvârşite la regimul circulaţiei pe drumurile publice nu este achitată în termen de 30 de zile, se suspendă în mod automat dreptul de a conduce, până când contravenientul face dovada plăţii amenzii.
Proiectul de faţă instituie şi obligaţia cumpărătorului unui autovehicul de a solicita autorităţilor competente, în termen de 60 de zile, transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în caz contrar operând de drept suspendarea înmatriculării autovehiculului.
Şoferii români nu-şi plătesc amenzile
Demnitarul a amintit că procentul celor care îşi plătesc amenzile rutiere este mai mic de jumătate, ceea ce înseamnă că, pentru cei care nu plătesc, rolul preventiv al amenzii nu se produce.
„Pe noi, decidenţii politici, tocmai rolul preventiv al unei amenzi ne interesează, nu cuantumul. Că sunt mari sau mici, important este ca atunci când s-a aplicat o amendă, cel care a primit-o să fie mai atent data viitoare şi să respecte regula. Pe de altă parte, lipsa oricărei sancţiuni pentru neplata amenzilor a determinat o erodare treptată a autorităţii statului în acest domeniu“, a explicat ministrul.
O altă modificare importantă punctată de Stroe este introducerea unei alte forme de sancţionare a unor abateri rutiere care reprezintă principalele cauze ale accidentelor grave, soldate cu morţi şi răniţi, respectiv creşterea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce.
„Soluţia nu este doar creşterea amenzilor. Ceea ce pregătim noi este un pachet mai complex de măsuri, în care aspectul coercitiv reprezintă numai o mică parte. În fond, ne interesează să reglăm un mecanism care nu îşi produce efectele. Aşa cum ştiţi, în urmă cu câteva luni, am avut o primă discuţie în Guvern şi am decis atunci că numai creşterea amenzilor nu poate fi o soluţie, aşa că am avut, în această vară, mai multe analize cu Poliţia Rutieră şi cu Departamentul Juridic şi intenţionăm să creştem perioada de suspendare a permisului de conducere până la trei sau patru ani pentru cei care accidentează sau omoară oameni conducând sub influenţa alcoolului sau trecând pe culoarea roşie a semaforului“, a mai spus Radu Stroe.
El a explicat că principiul pe care MAI îl are în vedere este de a-i scoate din trafic pe şoferii care reprezintă adevărate pericole pentru siguranţa celorlalţi conducători auto şi a pietonilor.
„Şi sperăm că acest principiu va avea efect inclusiv faţă de acei şmecheri ai şoselelor care îşi permit să facă orice, fară a avea nicio problemă. Aşadar, regimul sancţionator se înăspreşte, în principal, pentru câteva situaţii punctuale care reprezintă principalele cauze ale accidentelor grave de circulaţie: alcool la volan, nerespectarea culorii roşii a semaforului, neacordarea priorităţii pietonilor pe trecerea de pietoni, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată sau conducerea pe contrasens pe autostradă“, a mai spus ministrul.
Ponta: Nu mi s-ar părea excesiv să confiscăm maşini şi motociclete pentru abateri rutiere grave
Premierul Victor Ponta a declarat, după vacanţa de 1 Mai şi de Paşte- îngrijorat de numărul mare de accidente care au avut loc atunci- că nu i s-ar părea excesiv ca în anumite situaţii să fie confiscate maşinile şi motocicletele, ca sancţiune pentru abateri rutiere grave.
Acesta a mai spus că acest lucru ar fi posibil dacă actuala Constituţie ar fi modificată, urmând să conţină o prevedere în acest sens.
„În România nu se poate decât dacă va fi de acord preşedintele Comisiei Constituţionale să modificăm la Constituţie acest lucru. Sunt ţări care confiscă maşina cu care s-a încălcat grav legea rutieră. Noi nu avem voie conform Constituţiei actuale, dar mie nu mi s-ar părea excesiv în anumite situaţii şi vă spun ca fost motociclist că ar trebui să confiscăm şi motociclete, nu doar maşini“, a spus Ponta.
România, singura ţară fără buget pentru siguranţa rutieră
Şeful Direcţiei Direcţiei Poliţiei Rutiere din Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), comisarul şef Lucian Diniţă, a declarat acum câteva luni că poliţia nu a avut niciodată buget pentru siguranţa rutieră şi că România este singura ţară din UE care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri aferent.
„Suntem singura ţară din Uniunea Europeană care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri“, a dezvăluit Diniţă.
Acesta a adăugat că, deşi până în 2020, obiectivul este reducerea cu 50% a accidentelor rutiere, nu se investeşte niciun ban în siguranţă rutieră. „Poliţia nu a avut niciodată buget pentru siguranţa rutieră!“, a mai spus Diniţă.
Peste 20.000 de accidente rutiere în 2012
Potrivit statisticilor Poliţiei Rutiere, în anul 2012, din totalul de 26.927 accidente rutiere soldate cu victime, pe fondul vitezei, neacordării priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversare sau a consumului de băuturi alcoolice, au fost produse 10.513 accidente, soldate cu 805 persoane decedate, 3.994 persoane rănite grav şi 10.125 persoane rănite uşor.
Proiectul integral al MAI, aflat in transparenta decizionala, privind modificarea Codului Rutier