În ce măsură mai poate fi rezolvată problema sistemului informatic din Sănătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pacienţi trimişi acasă, fără tratament sau diagnostic. Este haosul creat de una din componentele sistemului informatic unic integrat (SIUI) gestionat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), componentă care a rămas fără mentenanţă de mai bine de două săptămâni şi din cauza căruia cardul de sănătate nu poate fi folosit.

„Componenta de eliberare a reţetelor a funcţionat cu fluctuaţii în ultima săptămână. Când timpul de răspuns creşte la ordinul minutelor, omul se enervează, dă comenzi peste şi e ca şi cum ar fi anulat toată operaţiunea. Am primit telefoane de la asiguraţi care au fost trimişi acasă de medicii de familie, furioşi”, au arătat oficiali din CNAS pentru „Adevărul”. 

Potrivit CNAS, specialiştii firmei SIVECO au demarat deja activităţi tehnice pentru a remedia problemele apărute la platforma informatică a asigurărilor de sănătate (PIAS). „Pentru consolidarea funcţionalităţii PIAS, urmează ca în seara de 14 mai a.c. platforma informatică să fie oprită programat între orele 19:00 şi 24:00”, transmite instituţia. 

„Reamintim că serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line din data de 7 mai 2018 şi până la soluţionarea problemelor platformei informatice vor putea fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activităţii lunii mai 2018”, arată sursa citată.

Nu a fost făcut nici caietul de sarcini 

În ciuda defecţiunilor apărute la sistemul informatic, care cuprinde, între altele, cardul de sănătate şi dosarul electronic al pacientului, nu a fost făcut un caiet de sarcini sau o procedură de licitaţie prin care firmele să vină cu oferte pentru a asigura mentenanţa componentei prin care se pot elibera reţetele medicale. 

„Avem mai multe contracte de mententanţă pe mai multe componente ale sistemului şi sunt două contracte de mentenanţă care au expirat în mai. Se lucrează, sperăm să se rezolve situaţia în curând”, au completat aceiaşi oficiali. 

De cealaltă parte, medicii de familie afirmă că afectaţi sunt în primul rând asiguraţii. „Ce aşteaptă ca să încheie contract de mentenanţă? Am avut reacţii violente la uşă. La fel şi alţi colegi de-ai mei. Programezi pacientul şi nu poţi să îi acorzi serviciul. Starea de presiune este uriaşă nu doar în rândul colegilor mei, ci şi în rândul asiguraţilor, pe bună dreptate. Este o hoţie. În loc să prestezi servicii medicale prestezi servicii informatice. Or pe mine casa de sănătate mă plăteşte ca să consult bolnavul, să îi pun un diagnostic şi să îi dau tratament. Actul medical suferă în acest moment la capitolul calitate”, a explicat, pentru „Adevărul”, medicul de familie Gindrovel Dumitra, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

O consultaţie durează peste jumătate de oră

Potrivit acestuia, problema legată de disfuncţionalităţile sistemului informatic, care mai mult îi încurcă pe medici decât să îi ajute, este mai acută decât pare la prima vedere.

„Au pus pe acest SIUI şi prescripţia electronică şi dosarul electronic şi cardul de sănătate, când sistemul era gândit ca o bază de date. În timp, au fost adăugate componente pe o infrastructură care a fost subdimensionată de la bun început şi pe care acum funcţionează patru componente. Aici este marea problemă. Am ajuns să transmitem serviciile în sistem noaptea la 02.00. O consultaţie, în loc să fie de 15 minute, aşa cum ar trebui să fie, poate să ducă la 30 de minute, uneori durează chiar mai mult. Dar altceva este important: minutele acelea eu nu le mai aloc consultaţiei, eu le aloc procedurii de transmitere ”, a completat specialistul. 

Vineri, în faţa CNAS s-au adunat câteva zeci de medici de familie, nemulţumiţi de faptul că nu pot acorda reţete pacienţilor şi că nu pot valida serviciile. Medicii au explicat că platforma prin care se emit reţete este indisponibilă din data de 3 mai şi că deşi a fost emis un ordin de preşedinte CNAS pentru decontarea serviciilor afectate, nu dau reţete pentru a nu le fi imputate ulterior sumele, aşa cum s-a întâmplat în trecut.  

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite