Geaca matlasată, la mare căutare
0
Haina umplută cu puf, pene sau vată apare sezonul acesta sub toate formele şi în toate culorile, atât în colecţiile mărcilor de lux, cât şi la magazinele cu preţuri moderate.
Moda de pe podiumuri declanşează întotdeauna vânzări masive în magazine, dar numărul modelelor de veste, geci şi mantouri matlasate de anul acesta este de-a dreptul excepţional. Tendinţa se impune în toate vitrinele, atât în cele de lux, cât şi la cele accesibile, potrivit „Madame Figaro".
Purtată de femei şi de bărbaţi în acelaşi timp, de părinţi, bunici şi adolescenţi, geaca a revenit în forţă. În magazinul Uniqlo, deschis recent la Paris, un client din doi probează sau cumpără una din variantele hainei tighelite, indiferent de zi sau de oră.
Succesul este în creştere şi la Moncler, magazinul care a inventat, în anii '50, hainele cu mâneci umplute cu pene de gâscă sau cu vată, ca un sac de dormit.
„Este cu atât mai uimitor cu cât nu avem clienţi tip: fashionistas, avocaţi din cartierele bogate, domni de 80 de ani care au purtat şi primele modele ale mărcii sau puşti care vor să aibă aceeaşi geacă ca amicul de la liceu", spun reprezentanţii magazinului, citaţi de „Madame Figaro".
„La adolescenţi, achiziţia este rezultatul unor discuţii aprige cu părinţii. O primesc cadou după ce au obţinut note bune la şcoală sau o cumpără cu bani de buzunar obţinuţi pe baza unor servicii. Asta se vede din colecţia de bancnote mici pe care le scot din portofel la cumpărare." Şi e vorba de multe bancnote, pentru că preţul unei geci în magazinul Moncler pleacă de la 500 de euro.
Fără aspect umflat
Geaca matlasată şi-a început revenirea în iarna lui 2007, odată cu reapariţia în lumea modei a firmei Moncler, după ce ani de zile a fost exclusă din tendinţe din cauza aspectului umflat şi siluetei solide, care nu se înscria în look-ul de „silfidă".
Iarna trecută, multiplele ei variante, cu sau fără mâneci, invadaseră deja piaţa, iar în ianuarie 2009 începea o adevărată avalanşă. Pentru sezonul în curs, aproape toate casele de modă au propus o versiune a hainei matlasate.
Chiar şi mărcile foarte îndepărtate de genul sport sau de îmbrăcămintea pentru munte, ca Brunello Cucinelli, specialist în caşmir, Allegri, cunoscut pentru hainele de ploaie, sau Quinze Serge Blanco, care vine din zona rugby-ului. „Peste tot, gecile erau mult mai urbane şi mai în modă decât în trecut", îşi aminteşte Ilanite Attia, directoarea de achiziţii de confecţii masculine de la Galeriile Lafayette şi de la BHV.
„Se ştia dinainte că urma să placă. Cu atât mai mult cu cât era vorba de o haină uşoară şi călduroasă, care incomodează mult mai puţin decât un palton. Matlaseul a fost modificat indiferent de croială pentru a se evita aspectul umflat, ca de omuleţ Michelin."
O tendinţă puternică rezistă în timp
Chiar dacă geaca nu este la primul său succes, ea a trecut şi prin perioade tulburi. La începutul anilor '80, când cota sa era la maximum, mărci precum Chevignon, specializată în hainele de aviator din piele, au mers chiar spre nylonul matlasat. Şi apoi tendinţa s-a dezumflat, iar moda a trecut cu totul.
„Acum 20 de ani, părinţii au trebuit să mă oblige să port aşa ceva la schi", spune François, un cumpărător de la magazinul Uniqlo, în timp ce plăteşte o geacă imprimată, după ce iarna trecută şi-a luat deja una fără mâneci şi o variantă „clasică" din nylon.
„Deja sunt cam multe geci, după gustul meu, dar sunt foarte practice", se justifică Pierre, aflat mai în urmă la coadă. „O tendinţă puternică nu dispare niciodată într-un singur sezon", explică Ilanite Attia. Managerul crede în geaca matlasată şi pentru iarna viitoare, chiar dacă se vorbeşte deja de revenirea în topurile de vânzări a paltonului, care a fost vedeta prezentărilor creatorilor de modă de iarna aceasta.